Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Motorrevisie
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 13-04-2012 11:43 Edited 13-04-2012 11:46
Opeens liep de rex nog maar op 1,5 rotor.

Ditmaal geen electrisch probleem.
2 jaar geleden liep ie met kapotte bobines maar op een rotor.
Met half ingetrapt gas liep ie toen nog net.
Nu liep ie nog stationair.
Met een raar plof/sis geluid.
Geen kras geluid en geen rookwolken

Dus naar Hoebeke Rilland Zeeland gebracht.
Kees Hoebeke wist het direct.
Een rotor heeft waarschijnlijk een of meerdere topseals stuk.

De compresssiemeter gaf op de 2e rotor op 2 kamers geen compressie meer aan. 1 kamer had nog wel compressie

De motor wordt nu uitgebouwd.
Hopelijk zijn rotor en rotorhuis niet beschadigd en nog te gebruiken.
Zonodig een andere rotor erin.
Oorzaak wordt onderzocht.
De 1e rotor krijgt in ieder geval ook nieuwe topseals

Verder koppeling en olieleidingen controleren

Hoewel er op dit forum een aantal malen bericht is over nieuwe motoren staat er nog niets over een revisie.
Ik heb altijd gezegd dat als ie stuk ging dat er een revisie plaats gaat vinden. Nu dus!

Helaas eind van de mythe dat mijn Rex, met de zwaarste belasting, toch de meeste km had op een motor. Jammer

Outjer
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-04-2012 12:48
Hoi Outjer,

Hartstikke rot voor jou........
Hopelijk zijn rotor en -huis nog opnieuw te gebruiken....
Veel sterkte toegewenst.

mvg, Ruud
- By jos (SuperForumposter) Date 13-04-2012 12:59
Shit, heb je al enig zicht op de kosten?
Inderdaad dé auto met de zwaarste belasting en (denk ik ) een van de hoogste kilometrages.
Veel succes ermee en hopelijk na de revisie veel probleemloze kilometers.

Gr
Jos
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-04-2012 13:19
Sterkte, Outjer.

Ik hoop voor je dat de kosten meevallen en leef met je mee.

Groeten,

Olof
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-04-2012 14:16
Inderdaad jammer ja :(

Ben toch wel benieuwd of er een oorzaak aan te wijzen is. Het gebeurde zomaar uit het niets?

Sterkte ermee in ieder geval.
- By Matex (ForumPro) Date 13-04-2012 18:17
Outjer

Wordt er bij de inspectie ook gekeken naar de vlakheid van de afsluit deksels en het midden stuk.
Deze kun je weer in nieuw staat krijgen door ze te Lappen.
Als er geen besschadigingen zijn dan kun je met een set nieuwe seals weer een heleboel kilometers maken.
Dit is inderdaad ook een gelegenheid andere zaken te bekijken.
Olie leidingen motorsteunen.

Hopenlijk valt de schade mee,en kun je snel weer rijden.
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 13-04-2012 20:43
Hallo Outjer,

We leven (en lijden) met je mee !!

Voor de statistieken, wat was de kilometerstand ??
Als de motor gereviseerd wordt, rijdt je technisch gezien nog steeds met de eerste motor. Toch?

Veel sterkte. Ik ben erg benieuwd naar de kosten van de revisie.
Houd ons op de hoogte van de vorderingen.

Groeten,
Ger
- By vossejongk (Powerposter) [nl] Date 13-04-2012 21:22
Sterkte, ook in de portemonnee :P
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 14-04-2012 14:52 Edited 14-04-2012 14:56
Bedankt voor het medeleven en meedenken!

Gaat goed komen. Is bij Kees in goede handen.
http://www.autohoebeke.nl/index.php?p=rotatiemotor

Alweer 4 jaar geleden dat we bij Hoebeke het treffen hadden.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1008

Daarna heb ik Kees vorig jaar nog gezien bij het RX7-RX8 treffen in Lelystad.

Elke revisie is anders. Nu nog niets van te zeggen.
De Rex had vrijwel 140.000 km gelopen. Waarvan 9000 km op het circuit.

Daar was ik ook toen ie stuk ging.
Op de Ring net het 6e rondje van de dag gereden.

Voorlopig ben ik aangewezen op de Yamaha als dagelijks vervoer.
Het avontuur om met openbaar vervoer terug naar huis te komen zal ik jullie maar besparen.
Was maar 5,5 uur...
Lopen, bus, trein (4x), etc.

Hotel in Haarlem-Zandvoort vorig weekend kon ik nog zonder kosten annuleren.
Papenburg volgende week ook geannuleerd. Helaas 150 euro kosten.

Outjer
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 15-04-2012 05:58
Da's idd niet leuk om je motor in de soep te zien lopen.
Ik leef met je mee!!!
Heb hetzelfde gehad met mijn RX-7  FB...au...au...au...

Wanneer de topseals kapot zijn geef ik je niet veel hoop op hergebruik van rotor en huis.
Zo'n kapotte seal richt (zeker in een RX-8 met uitlaatpoorten aan de zijkant) geheid schade aan het rotorhuis aan.
De rotor zal zeker ook schade hebben.
In slechtste geval kan zelfs de "krukas" een opdonder hebben gehad.
Lagers zou ik sowieso ook laten doen, je kan er dan toch bij!
Schade aan de intermediateplaten valt waarschijnlijk mee, tenminste, dat was bij mij het geval.
Ik denk dat je beter vast een nieuwe motor kan gaan zoeken want reken maar even mee:
Rotor: €300,-
Huis: €800,-
Seals- en pakkingset: €1200,-
Lagers: €200,-
Arbeidsloon: €1000,- (2 dagen werk).
Totaal minimaal dus €3500,-...
Ik weet natuurlijk niet wat je tegen komt en wat Kees rekent voor uit-, op en inbouwen maar dit is wel waar je, denk ik, voorlopig rekening mee moet houden.
Misschien valt het mee...ik hoop het echt voor je want Kees zal zeker zijn best voor je doen!

Grtz Dennis.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 15-04-2012 09:10
Ik zit het nog ff na te lezen en het kan ook in het meest gunstige geval dat er maar 1 seal lek is, immers, 1 seal dicht 2 kamers af dus meet je nog maar op 1 kamer compressie.
Hoe dan ook, de motor moet toch uit elkaar en dan zit je toch aan een nieuwe seal en afdichtingen.
Ben erg benieuwd wat het nu is (foto's!).
Blijft k***e...
KOP OP HOOR!

Grtz Dennnis.
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 15-04-2012 10:03
Bedankt!

Outjer
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 15-04-2012 18:35
Volgens mij staat je Rex voor de deur bij Hoebeke.... zie sinds kort een rode staan als ik langrij op de snelweg.
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 15-04-2012 18:49
Oja, Zou de motor er al uit zijn?
Komende week hoor ik van Kees.

Outjer
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 16-04-2012 21:54
Sh*t, jij was nu net HET voorbeeld van hoe betrouwbaar de rotary is, onder alle soorten belasting (circuit).
Mensen willen me wel eens inwrijven hoe onbetrouwbaar de motor is en dan leg ik altijd jou verhaal met je RX uit.

Ik hoop echt dat het mee valt en ben erg benieuwd hoe dit afloopt.

Ik hoop het beste...
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 16-04-2012 21:59
Nouja ik rij nog steeds liever in een RX8 met onbetrouwbare motor dan in een gare Volvo (om maar wat te noemen)
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 17-04-2012 12:42
Dat ZEKER!!!
Of een golf...
- By ray (SuperForumposter) [be] Date 17-04-2012 16:06
hoop dat ze rap terug in orde is, hoe lang zou je de motor moeten laten roderen? paar duizenden kilometers voor je terug op het circuit mag ?

zoiso veel sterkte
- By Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] Date 19-04-2012 15:41
Outjer:

>
> Helaas eind van de mythe dat mijn Rex, met de
> zwaarste belasting, toch de meeste km had op een
> motor.


Nou, voorlopig is dit record nog niet gebroken hoor.
Wel jammer allemaal. Ik weet hoe het voelt.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 25-04-2012 08:53
En? Is er al wat bekend?

Grtz Dennis.
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 25-04-2012 12:04
Ja,

Gisteren bericht gekregen dat rotor en huis te slecht zijn
Revisie is maar 300 euro goedkoper is dan nieuw.
Als alternatief een andere motor zoeken.
Had je dus gelijk.

Outjer
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 25-04-2012 12:56
En weten ze de oorzaak? Of is er gewoon een apex seal uitgeknald vanwege slijtage?
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 25-04-2012 14:48
Het "nieuwe" type kan er zeker niet in, die met de 3 olie-injectoren?
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 25-04-2012 16:37
Alle seals waren in hoogte en dikte flink gesleten

Van de kapotte seal was een puntje afgebroken.
Dus niet geheel eruit.

Er zat ook veel koolaanslag op de rotor.
Die kan gaan gloeien en dan gebeuren er rare dingen met de seals. 
Aldus Kees.

Outjer
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 27-04-2012 09:55 Edited 27-04-2012 12:07
https://atkinsrotary.com/store/home.php?cat=630

Hier kun je een beetje nakijken wat de diverse onderdelen kosten.
Afgezien van invoerbelasting en verzending uiteraard.
Rotor: §665,-, rotorhuis §682,-
Maar daar heeft Kees ook vast wel naar gekeken, vraagt het hem maar eens.
Heb er net een setje bougies gekocht, voor €78,- was ik klaar (incl verz.).
 
Grtz Dennis.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 27-04-2012 10:37
Outjer:

> Er zat ook veel koolaanslag op de rotor.
> Die kan gaan gloeien en dan gebeuren er rare dingen
> met de seals.
> Aldus Kees.
>
> Outjer


Misschien toch goed / beter om te premixen?
De dunne laag van neergeslagen 2 takt-olie-deeltjes verhindert de koolaanslagafzetting van verbrande 4 takt olie (OMP) en benzine aanzienlijk; USA-wankelexperts bevestigen dit verschijnsel; zie bijgaande premix-rotor na 75.000 km........ziet er qua koolaanslag zeer goed uit.......
mvg, Ruud

http://www.rotaryheaven.net/showthread.php?1308-Premixed-Renesis-Teardown-%28With-Pics%29

- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 27-04-2012 20:02
Vandaag de motor bekeken.

De seals waren zoals gezegd flink dunner en lager.
De speling in de groef is daardoor aanzienlijk.
De seals kantelen wel bijna een mm.
Terwijl nieuwe seals in diezelfde groef dit niet hebben.
Eigenlijk zou je dus de seals bij pakweg 120000 km moeten wisselen.
Heb je tenminste geen kapotte rotor en huis

Van de kapotte seal was aan de rechter zijde (zie foto) ongeveer 6 mm weg.
Er zat kool op het breukvlak. Dus heeft ie na breuk nog gelopen.

Onderweg naar De Ring viel me al op dat de top lager was . Bij 205 kmh had ie al geen zin meer.
Kees denkt dat toen al het stuk afgebroken was, maar nog wel in groef zat.
De opening die tussen het afgebroken stuk en de rest van de seal laat natuurlijk mengsel door.
Dus minder compressie en prestatie.
En de opening is steeds groter geworden. net als bij een klep die niet sluit. De verbrandt
Daarna is het stuk gekanteld en heeft de rand van de groef open gedrukt. Einde rotor dus.

Omdat de RX 8 zijpoorten heeft spoelt het stukje seal niet gemakkelijk weg door de uitlaatpoort.
Het huis is daardoor te veel beschadigd.

Het huizen zagen verder goed uit.
De smering heeft goed gewerkt en er was ook te zien dat de motor altijd rustig warm gereden is.

Omdat ik toch echt van plan was de Rex eind dit jaar te verkopen had een nieuwe motor geen zin.
Daarom de Rex verkocht aan Kees.
Snik.

Hier eindigt mijn 8 jaar (wankel) avontuur.
De enigste kosten waren tot 4-4-2012 de bobines. 2 jaar geleden.

Outjer
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 27-04-2012 20:53
Heeeel erg jammer!!!

Sterkte met het verlies. Hoop je toch nog eens tegen te komen hier op het forum of in levende lijve op een meeting.

Olof
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 27-04-2012 21:49
Hoi Outjer,
Erg jammer voor jou...........
We zullen je missen of het forum.........
Het ga je goed!
mvg, Ruud
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 27-04-2012 21:52
Jammer man :(

Maar komt de Corvette d'r nu?
- By Matex (ForumPro) Date 27-04-2012 21:54
Outjer,

Een triest einde van een auto waar je toch ook enorm veel plezier aan hebt beleeft.
Je kunt in iedergeval terug kijken op een heerlijk sturende mooi gevormde coupe'.
Hopenlijk blijf je af en toe het forum nog eens bezoeken met ervaringen van de opvolger van de RX8.
Het waren altijd leuke verslagen van een sport fanaat.

Tot ziens
- By nelson (ForumGeweldenaar) [nl] Date 28-04-2012 15:52
houd dit allemaal hier wel goed in de gaten.
heb zelf geen zin in al dat geouwehoer.
weet niet wat mij te wachten staat maar ga daar niet op wachten.
ben al wel aan het sparen voor een buffer...
mocht het mis gaan , dan kan ik wel wat anders kopen.
mooie nissan 370z
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 29-04-2012 10:21
Hallo Outjer,

Dat kan toch niet man! Jij bent ons uithangbord en boegbeeld. :):)

Het zal eenzaam zijn zonder jou op dit forum. :)

Ik hoop echt dat je liefde voor de RX-8 je weer van gedachten zal doen veranderen en je op een dag een ander op de kop gaat tikken.
Jammer, het was zo'n mooie (rooie).

Vriendelijke groet,
Ger Peereboom en van Pjotr die bij jou in de auto over het circuit mocht.
- By ronni.v. (SuperForumposter) [nl] Date 30-04-2012 19:46
De km stand was echt hoog voor een rx-8 , over het algemeen , en kees zal dat zeker beamen,zijn de rx-8 motoren de geen die het meeste stuk gaan rond de 100.000 to 120.000 km.
Ik heb de rx-8 een jaar gereden en prefentief de bobine's,bougies,en kabels vervangen en er alleen maar dexelia olie in gedaan.
Maar omdat kees mij een keer zij het maakt niet echt uit hoe goed je voor de rx-8 ook zorgt ze gaan allemaal stuk.
De rx-7's zijn echt beter is mijn mening/bevinding en ook dat heeft meneer hoebeke me al een keer bevestigd.
Dat was ook voor mij de reden de rx-8 weer weg te doen , naast verbruik.

En geloof me als je hem nu weg doet krijg je er nog wat voor,krijg je heimwee kan je ze over een paar jaar bij bosjes kopen voor een habbekrats ;-)

Denk dat ze bij de rx8 gewoon goedkopere materialen hebben gebruikt als vroeger.
Alleen de prijs van de auto was in verhouding al veel lager
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 30-04-2012 20:05
De RX7 met turbo's hebben anders ook moeite de 100000 te halen....
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 30-04-2012 20:36
Ik rij en geniet zolang het kan.
Tegen de tijd dat die van mij stuk gaat, zijn de RX8-en een stuk duurder want vindt dan maar eens een met een goede motor (om maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien :-)  )...
Weet je, die van Outjer is natuurlijk niet voor revisie maar is gewoon kapot.
Misschien ga ik die van mij er wel eens uithalen en reviseren, da's misschien goedkoper dan een motor repareren of vervangen.

Grtz Dennis.
- By ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] Date 30-04-2012 23:25
Zonde zeg. hoeveel kost een nieuwe motor eigenlijk? voor het geval het mij ooit overkomt.

mvg,
Rinesh
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 01-05-2012 06:23
In België rond de 4.000 € exclusief taks en werkuren.
Daar heb ik nog 75% tussenkomst van Mazda op gekregen ( hij was net buiten de garantie van 6 jaar).
Het heeft mij met taks en werkuren wel nog een goeie 2.000 gekost.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 02-05-2012 14:17
Ik trek voorlopig de conclusie dat cicuitgebruik de onderdelen te zwaar belast.
Helaas voor Outjer want hij was voor mij ook het toonbeeld dat een Renesis ook bij zwaar gebruik niet kapot te krijgen is...
Wat ik ook kan concluderen is dat dat toch minimaal 140.000 km goed gaat!
En da's genoeg voor mij om nog steeds te genieten van dit prachtig stukje techniek!
Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.

Grtz Dennis.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 02-05-2012 15:33 Edited 02-05-2012 15:39
Duitse poll onder 118 Rexen v.w.b. vervanging van 1e motor:-
- 100.000-291.000 km:  6st. van de 33=18,2%
-   14.500-100.000 km:  8st. van de 85= 9,4%
- totaal                    : 14st. van de 118=11,9%
de 3 toppers met 165.000/206.000/291.000 km, hebben alle 3 nog de 1e motor! 
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=29612&highlight=

mvg, Ruud
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 02-05-2012 16:15
Is in onze database:

meer dan 100.000 km: 5 van de 16=31,25%
minder dan 100.000 km: 4 van de 50=8%
totaal : 9 van de 66=13,6%
Dat wijkt niet zo erg af, gezien het kleine aantal auto's waarvan wel of geen motorvervanging bekend is.
Groet,
Ger
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 02-05-2012 16:16
En om een vergelijking te maken met de RX7 gaat beetje lastig daar er daar enorm veel van gemaakt zijn en er daar behoorlijk wat verschillende types van zijn.
Ik vind het een goeie score maar conclusies kun je er helaas niet aan verbinden, misschien zegt het iets over juist gebruik maar dat valt vaak niet te achterhalen.
Een revisie lijkt me na 100.000 km geen verkeerde beslissing daar, wanneer de motor kapot loopt, je anders tegen een behoorlijke schadepost aan kan lopen die je bij verkoop niet terugkrijgt.
Kortom, een echte "liefhebbersauto"...

Grtz Dennis.
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 02-05-2012 22:09
Dennis:

> Ik vind het een goeie score


Hallo ??

Duits en dit forum samen, plus de mijne er ook bijgeteld is dat 24 op 185 of 12.97 % of meer dan 1 op 8 :-s
Dat durf je toch tegen niemand vertellen als je niet wil uitgelachen worden ?
- By Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] Date 03-05-2012 09:34
mocht ik dit vertellen en er lacht me iemand daaromtrent uit, krijgt ie een stomp op zen gezicht en de woorden:
is het uw auto of de mijne :p hehe.

mijn schoonvader zegt dit ook: "bij mij  lag diene otto al lang buiten", waarop ik antwoord:
maar goed dat het de uwe niet is, want voor mij is dit één van mijn droomauto's en ik heb deze met liefde gekocht.
je moet deze auto niet uit praktisch nut kopen, maar omdat je hem graag ziet en omdat hij een stukje prachtige techniek is.
de motor heeft misschien enkele broze kanten, maar dat heeft een ferrari ook! :D
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 03-05-2012 11:08
Busdriverkeuh:

> je moet deze auto niet uit praktisch nut kopen


Ik vind hem net heel praktisch.
Zoek mij in deze prijsklasse eens een vierdeurs vierzits sportcoupé waar de boodschappen van een hele week van in de koffer kunnen.
Je kan er zo goed als alles mee doen : boodschappen, racen, rustig cruisen, 3 passagiers meenemen op een uitstapje ...
- By Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] Date 03-05-2012 11:30
Bartman:

> Ik vind hem net heel praktisch.
> Zoek mij in deze prijsklasse eens een vierdeurs
> vierzits sportcoupé waar de boodschappen van een
> hele week van in de koffer kunnen.
> Je kan er zo goed als alles mee doen :
> boodschappen, racen, rustig cruisen, 3 passagiers
> meenemen op een uitstapje ...


daar gaat het hem nu net om, niemand vergelijkt hem in die prijsklasse, maar vergelijkt hem met de gewone wagens :)
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-05-2012 16:38
Bartman:

> Dat durf je toch tegen niemand vertellen als je
> niet wil uitgelachen worden ?


Voorlopig lacht niemand mij uit.
Vandaar ook dat ik denk dat een revisie op z'n tijd dat uitlachen voorkomt.
Ik ben trots op dit fraaie stukje techniek en wil daar graag wat geld insteken (waarschijnlijk roep ik het nu wel over mij af...).
Ik blijf er ook bij dat veel motoren kapot zijn gelopen door verkeerd gebruik.
En dan heb je ook nog een groep waar ten onrechte de motor onder garantie is vervangen...
Nee, ik zeg dus niet dat een Renesis het eeuwige leven heeft!:-)

Grtz Dennis.
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-05-2012 16:49
Die 'ten onrechte' groep is volgens mij nog stiekem best groot.
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 03-05-2012 20:58
Dennis:

> Ik blijf er ook bij dat veel motoren kapot zijn
> gelopen door verkeerd gebruik.


Ik kan me voorstellen dat een WRX of een Evo ook al eens in toeren geduwd wordt voordat de motor goed warm gedraaid is, maar ik denk niet dat er bij die modellen 1 op de 10 stuk gaat binnen de 100.000 km. Ik vind het ook raar dat je het 'een fraai stukje techniek noemt' als je weet waar je allemaal moet op letten om het niet verkeerd te gebruiken. Trouwens Mazda en de helft van zijn dealers weten het zelf niet. Een vervelend stukje techniek dus eerder.

In feite is het best van er zo weinig mogelijk zorg voor te dragen, zodat de motor het binnen de zes jaar voor bekeken houdt. Dan heb je tenminste nog garantie. Want het begeven doet hij toch. De mensen die hem in de watten leggen hebben dus eigenlijk nog de meeste pech, die kunnen de kosten na acht of negen jaar zelf ophoesten.
We zitten voorlopig met 1 op 8. Dus van de 7 die nog rijden van die 8 zullen er zonder twijfel zeker nog 3 het loodje leggen binnen afzienbare tijd. Indien we deze poll nog eens overdoen over 2 jaar komen we ongetwijfeld al op 1 op 4 uit.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-05-2012 22:40
Bartman:

> Indien we deze poll nog eens overdoen over 2 jaar
> komen we ongetwijfeld al op 1 op 4 uit.


So what?
Je snapt blijkbaar domweg niet waarom iemand van zo'n fraai stukje techniek kan genieten en dat heeft niets met levensduur of geld te maken.

Grtz Dennis.
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 03-05-2012 23:02 Edited 03-05-2012 23:04
Ik geniet ook best van mijn RX-8, ik ben er na 2 jaar nog altijd verliefd op, maar de techniek is allesbehalve fraai. Het idee misschien wel, maar de gammele uitwerking met al zijn mankementen niet.

Wat ik niet snap is dat je iets dat stuk gaat fraai vindt, en dat je 1 op de 8 een goede score vindt.

edit:
hopelijk bedoelen jullie in Nederland met 'domweg' iets anders dan wat ik als Vlaming hier uit versta.
Ik zou het spijtig vinden om in een vriendelijke discussie met simpel meningsverschil voor dom verklaard te worden.
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-05-2012 04:41
In Nederland bedoelen we er iets anders mee ja ;)

Hoewel de Belgenmoppen wel altijd van 1 bepaald stereotype uitgaan... hehe :)
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-05-2012 09:13 Edited 04-05-2012 10:03
Bartman:

> In feite is het best van er zo weinig mogelijk zorg
> voor te dragen, zodat de motor het binnen de zes
> jaar
voor bekeken houdt. Dan heb je tenminste nog
> garantie.


Mazda garantie Europa 3 jaar/100.000 km...........

> Indien we deze poll nog eens overdoen over 2 jaar
> komen we ongetwijfeld al op 1 op 4 uit.


1:9 is al jaren min of meer stabiel........1:4 is wel erg somber.....

Oh, en betrouwbaarheid WRX vlgs. poll onder eigenaars..........1:9 (10,8%) waardeert de auto als ombetrouwbaar (16 van 147).......als je leest wat daar voor ellende plaats vindt.....tjonge, jonge.........

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1994572

Volgens grootste USA-onderzoek over betrouwbaarheid auto's scoort de RX-8, 4 sterren van de 5 en de WRX 2 sterren van de 5.............

2008 Subaru Impreza WRX
U.S.News Scores
Overall:  6.8
Performance:  8.0
Exterior:  5.3
Interior:  7.9
Safety:  NA
Reliability:  **---

2008 Mazda RX-8
U.S.News Scores
Overall:  8.6
Performance:  8.6
Exterior:  7.4
Interior:  7.8
Safety:  8.9
Reliability:  ****-

http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Subaru_Impreza-WRX/2008/
http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Mazda_RX-8/2008/
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 04-05-2012 11:18 Edited 04-05-2012 20:40
rudolphw:

> Mazda garantie Europa 3 jaar/100.000 km...........


Hetgeen eerst bereikt wordt.
Een Mazda met 4 jaar en 80.000 km is uit garantie, net als een Mazda met 2 jaar en 110.000 km.

edit:
in België is de garantie op een RX-8 motor 5 jaar. (enkel de motor dus)
- By Bartman (ForumGeweldenaar) [be] Date 04-05-2012 20:41
Een kleine aanpassing in mijn bovenstaande post :
in België is de garantie op de motor niet 6 maar 5 jaar.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-05-2012 22:34
Ik denk niet dat je een turbomotor met een Renesis moet vergelijken.
Met een turbo heb je per definitie vaker problemen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen auto weet waar een RX8 mee te vergelijken valt...
En wat betreft "betrouwbaarheid": een RX8 doet het of wel of helemaal niet!
Da's dan wel weer erg duidelijk...

Grtz Dennis.
- By Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] Date 06-05-2012 11:55
Nog een andere redenatie:

Aanschaf RX-8 + nieuwe motor is nog altijd goedkoper dan een auto die gelijkwaardig presteert.
- By Outjer (Circuitverslaafde) Date 06-05-2012 20:33 Edited 06-05-2012 20:45
Sorry dat ik zolang niks heb laten horen!
Ik was een weekje op vakantie en vanuit het hotel kon ik wel meelezen, maar niet posten.
Hartelijk bedankt voor het meeleven en de complimenten. (Boegbeeld., etc.)

Ik ben nu wat bekomen van de schrik.
Het ging me toch echt aan het hart zoals ik afscheid heb moeten nemen van de Rex.
Bijna 8 jaar lief en leed gedeeld.
Van skivakantie met de kids in Frankrijk tot korte trip naar Engeland. Of op zomervakantie naar Tsjechië.
En natuurlijk op de grote circuits.
Spa, Nordschleife, GP baan Nürburgring, Assen, Zandvoort, Zolder en Papenburg
Maar liefst 35 trackday's in totaal.
Ik kan met recht zeggen dat ik alles eruit gehaald heb wat erin zat. letterlijk.
Het was een heerlijke auto.

Nog wat info met betrekking tot de motor zelf.

De RX 7 heeft hogere seals dan een RX 8. Wat dat betreft is er meer ruimte voor slijtage aan de seals zelf. Vreemd hè.
De seals bestaan trouwens uit 2 stukken.
Op de foto kun je vaag een schuine lijn zien.
Daar zit lijm die na opstart loslaat en dan de zijdelijkse afdichting verzorgt.
Omdat de hoogte in de loop wegslijt wordt dat losse stukje ook steeds kleiner.
Echt bizar.Nooit geweten.
Maar hoe mooi de constructie ook is, die seals blijven de achillespees van de wankelmotor !! 

De motor plus versnellingsbak gaat het makkelijkst naar onder eruit.
Daarvoor eerst de complete voortrein/voorwielophanging weghalen.
De radiator plus oliekoelers etc, blijven gewoon zitten.
Een eventueel te wisselen olieleidingen zijn dus nog steeds slecht bereikbaar.
Dus ook hier flink kosten.

De koppeling zou niet perse vernieuwd moeten worden, maar omdat toch alles los lag zou alleen de plaat (220 euro ex.) gewisseld moeten worden.

Ik ben nog op zoek gegaan naar een gebruikte motor.
Die waren eerder wel te vinden , maar nu niet of nauwelijks!!
Op het frans forum stond een HP motor te koop die maar 100 km had gelopen voor 3200 euro.
Maar een HP motor past niet in een SP.
Eigenlijk zijn te weinig schade Rexen ten op zichte van de vraag naar wisselmotoren.
Eigenlijk wel logisch nu er geen nieuwe Rexen meer bij komen en er wel steeds meer Rexen zijn met veel kilometers.
Tuurlijk blijft een inbouw van een gebruikte motor een risico.

Opvallend is ook dat er veel Rexen te koop staan met de vermelding: nieuwe motor.
Daar zou iemand ook eens een telling onder kunnen doen. Met en zonder nieuwe motor

Kees had onlangs nog een blok uit een RX 8 uit Amerika van 2010 ingebouwd.
Dat was een blok van het laatste nieuwe type met 3 olieinjectoren.

Let ook goed op met doorgeroeste olieleidingen.
Vaak is de leiding, die direct van de oliepomp komt, de klos en dan is de oliedruk niet meer gegarandeerd.
Dan gaan als eerste de lagers van de excenteras eraan.
En olie bijmengen in de benzine helpt hier niet.
Daar bereik je alleen mee dat de rotoren in het huis nog wat smering krijgen.

Natuurlijk blijf ik jullie hier trouw en hoop jullie nog eens te ontmoeten.
Misschien een tip: organiseer nog eens een treffen bij Hoebeke.
Kun je meteen een hele bijzondere RX8 zien. Met een 4 schijfs wankel.

Outjer
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-05-2012 22:32
Gaan ze die 4 rotor in een RX8 bouwen?? Gaaf zeg! :)
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 07-05-2012 02:00
Lijkt me een geweldig idee om eens bij Hoebeke te gaan kijken in de werkplaats. Is voor mij een eind weg vanuit Zaandam, maar dat zou ik er wel voor over hebben.

Olof
- By rx- belgie 2007 (Beginner) [be] Date 15-09-2012 18:26
hoi
ik heb een rx-8 te koop van 2007 met 16700miles, geen airbags af, geen koelers of ophanging kapot. staat op 2de hands. een zwarte, leder, airco, full option uitgz gps. 5550€
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Motorrevisie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill