Sorry dat ik zolang niks heb laten horen!
Ik was een weekje op vakantie en vanuit het hotel kon ik wel meelezen, maar niet posten.
Hartelijk bedankt voor het meeleven en de complimenten. (Boegbeeld., etc.)
Ik ben nu wat bekomen van de schrik.
Het ging me toch echt aan het hart zoals ik afscheid heb moeten nemen van de Rex.
Bijna 8 jaar lief en leed gedeeld.
Van skivakantie met de kids in Frankrijk tot korte trip naar Engeland. Of op zomervakantie naar Tsjechië.
En natuurlijk op de grote circuits.
Spa, Nordschleife, GP baan Nürburgring, Assen, Zandvoort, Zolder en Papenburg
Maar liefst 35 trackday's in totaal.
Ik kan met recht zeggen dat ik alles eruit gehaald heb wat erin zat. letterlijk.
Het was een heerlijke auto.
Nog wat info met betrekking tot de motor zelf.
De RX 7 heeft hogere seals dan een RX 8. Wat dat betreft is er meer ruimte voor slijtage aan de seals zelf. Vreemd hè.
De seals bestaan trouwens uit 2 stukken.
Op de foto kun je vaag een schuine lijn zien.
Daar zit lijm die na opstart loslaat en dan de zijdelijkse afdichting verzorgt.
Omdat de hoogte in de loop wegslijt wordt dat losse stukje ook steeds kleiner.
Echt bizar.Nooit geweten.
Maar hoe mooi de constructie ook is, die seals blijven de achillespees van de wankelmotor !!
De motor plus versnellingsbak gaat het makkelijkst naar onder eruit.
Daarvoor eerst de complete voortrein/voorwielophanging weghalen.
De radiator plus oliekoelers etc, blijven gewoon zitten.
Een eventueel te wisselen olieleidingen zijn dus nog steeds slecht bereikbaar.
Dus ook hier flink kosten.
De koppeling zou niet perse vernieuwd moeten worden, maar omdat toch alles los lag zou alleen de plaat (220 euro ex.) gewisseld moeten worden.
Ik ben nog op zoek gegaan naar een gebruikte motor.
Die waren eerder wel te vinden , maar nu niet of nauwelijks!!
Op het frans forum stond een HP motor te koop die maar 100 km had gelopen voor 3200 euro.
Maar een HP motor past niet in een SP.
Eigenlijk zijn te weinig schade Rexen ten op zichte van de vraag naar wisselmotoren.
Eigenlijk wel logisch nu er geen nieuwe Rexen meer bij komen en er wel steeds meer Rexen zijn met veel kilometers.
Tuurlijk blijft een inbouw van een gebruikte motor een risico.
Opvallend is ook dat er veel Rexen te koop staan met de vermelding: nieuwe motor.
Daar zou iemand ook eens een telling onder kunnen doen. Met en zonder nieuwe motor
Kees had onlangs nog een blok uit een RX 8 uit Amerika van 2010 ingebouwd.
Dat was een blok van het laatste nieuwe type met 3 olieinjectoren.
Let ook goed op met doorgeroeste olieleidingen.
Vaak is de leiding, die direct van de oliepomp komt, de klos en dan is de oliedruk niet meer gegarandeerd.
Dan gaan als eerste de lagers van de excenteras eraan.
En olie bijmengen in de benzine helpt hier niet.
Daar bereik je alleen mee dat de rotoren in het huis nog wat smering krijgen.
Natuurlijk blijf ik jullie hier trouw en hoop jullie nog eens te ontmoeten.
Misschien een tip: organiseer nog eens een treffen bij Hoebeke.
Kun je meteen een hele bijzondere RX8 zien. Met een 4 schijfs wankel.
Outjer