charlyrx8:
> Ik weet nu waarom er zo veel korting gegeven wordt
> voor de 2005 en evt 2004 modellen met xenon op
> voorraad.
Als de Telegraaf gelijk heeft met de tekst over de koplampwissers, dan zitten ze inderdaad met een interessant probleempje bij Mazda...
Betekent ook dat het modeljaar 2006 in de HP versie wel eens zonder xenon geleverd zou kunnen gaan worden.
Want alleen voor de Nederlandse markt gaan ze ECHT geen koplampwissers voor de RX-8 ontwikkelen. Lijkt me niet echt rendabel.
Edit: de Telegraaf zat er denk ik wat naast. Sproeiers zijn voldoende, zie onderstaande tekst. Dus die korting zal wel iets met de tegenvallende verkopen te maken hebben...
Het betekent overigens wel dat rijders met bijvoorbeeld een Mazdaspeed-neus op hun HP per 1 januari echt illegaal rondrijden (die hebben geen sproeiers namelijk).
Op 24 juli jongstleden is Staatsblad 355 uitgebracht met daarin de volgende mededeling:
Artikel 5.2.51 wordt als volgt gewijzigd:
* 1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
* 2. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden: b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan;
Dit wordt als volgt toegelicht:
Artikel I, onderdeel P
In de Europese toelatingseisen voor voertuigen wat betreft verlichting en de installatie daarvan worden aan de aanwezigheid van lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen (thans zijn dit doorgaans gasontladingslampen, ook wel Xenonlampen genoemd) voorwaarden gekoppeld die moeten waarborgen dat deze lampen - die een aanzienlijk grotere lichtopbrengst hebben dan halogeenlampen - tegenliggers of (via de spiegels), voorliggers niet verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken, opdat bij wisselende belading het ingestelde niveau van de lampen niet wijzigt. Tevens dienen koplampsproeiers aanwezig te zijn om verblinding door strooilicht als gevolg van vervuilde koplampglazen tegen te gaan.
Tot nu toe zijn in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Als op voertuigen die met conventionele halogeenverlichting zijn (type)goedgekeurd achteraf gasontladingslampen worden gemonteerd, terwijl deze voertuigen daar niet voor zijn ingericht, wordt alsnog verblinding in de hand gewerkt. Mede omdat blijkt dat van dergelijke montage achteraf in de praktijk ook daadwerkelijk sprake is, wordt de regelgeving op dit punt door een wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel b, aangevuld voor personenauto's. Teneinde de nadere eisen aan voertuigen die met de eerdergenoemde lampen zijn uitgerust actueel te kunnen houden, worden deze eisen door Onze Minister vastgesteld. Daarnaast wordt met de wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p, dit artikel in overeenstemming gebracht met de laatste aanpassing van de toelatingseisen volgens ECE-Reglement nr. 4
In het kort komt deze wetswijziging hierop neer:
Gasontladingslichtbronnen mogen alleen worden gemonteerd in daarvoor goedgekeurde koplampen, herkenbaar aan de letter "D" die zichtbaar en onuitwisbaar op het koplampglas moet zijn aangebracht; Als de auto is voorzien van gasontladingskoplampen, moet de auto tevens zijn voorzien van automatische lichthoogteregeling; Als de auto is voorzien van gasontladingskoplampen, moet de auto tevens zijn voorzien van een koplampreinigingssysteem (bij kunststof lampglazen mogen geen koplampwissers worden toegepast).
Hiermee is dus - vanaf 1 januari 2006 - het verschil opgeheven tussen de toelatingseisen en de permanente eisen, tenminste waar het de gasontladingskoplampen betreft. Voor degenen die de afgelopen jaren hun halogeenkoplampen hebben omgebouwd of laten ombouwen naar gasontladingskoplampen, is dit slecht nieuws. Hen rest geen andere mogelijkheid dan weer terug te gaan naar halogeenlampen, want ook al monteren zij alsnog hoogteverstelling en koplampsproeiers, de koplampen waarin zij de gasontladingslampen hebben gemonteerd, zijn niet voor dit type lichtbron goedgekeurd. En volgens het in de toelichting genoemde ECEReglement 48 moet dat wel.