
Van TCD (Deelnemer)
op 26-03-2025 07:15
Amice,
Ik ben ruim 4 jaar in het bezit van mijn SP, naar (bijna) volle tevredenheid. Het "bijna" zit natuurlijk in de staat van het blok; vanaf dag 1 was een revisie nodig. Nu, 4 jaar en 5 maanden later, is er nog geen revisie gedaan. Het blok leeft nog steeds, start prima (dankzij de nieuwe starmotor), is toch nog best potent met een koude motor (respons is beter), maar eenmaal warm en met een langere afstand merk je dat de fut er wel uit is. Amper 2 weken geleden kroop de naald richting de 157 km/h. Térgend langzaam.
Er spookt nu van alles door mijn hoofd; losse verkoop, inruilen op een andere auto of...........toch maar een revisie. Niet bij Hoebeke, want ik ga geen € 8.000,- betalen voor een revisie (die prijs kreeg ik in januari 2024 van de eigenaar te horen, toen ik daar was). Dat was een aardige koude douche.........
De reden van dit topic; Rotorshop.eu. Een bedrijf in Engeland, die gereviseerde blokken levert voor een SP en HP. Prijzen variërend van € 1.950 tot € 2.050 exclusief verzendkosten. Je krijgt dan dit:
"Compleet herbouwde 192 RX-8 motor met 1 jaar garantie. Deze motor wordt geleverd als een kaal blok met installatie- en inloopinstructies. €1950 plus bezorging."
Qua prijs zeker niet verkeerd. Alleen nog iemand vinden in Zwolle (waar ik woon) of omgeving, die bereid is het blok in- en uit te bouwen. Los van het laatste; heeft iemand hier ervaring met dit bedrijf? Zijn zij reliable? Leveren ze kwaliteit?
Van BebeMischa (SuperForumposter)
op 26-03-2025 08:24

8000 voor revisie bij Hoebeke is zwaar overschat. Ik heb vorig jaar de keuze gekregen daar 4500 revisie of 7000 nieuwe motor. Beide incl. arbeid om de boel in te bouwen. Koos de 2de en heb geen spijt...
Ik zal zeggen, vraag het eerst aan Kees zelf, een belletje is zo gedaan.
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 26-03-2025 13:27
Edited 26-03-2025 13:35

Helemaal met BebeMischa eens. Bij de prijsberekening kom je op een gegeven moment aan een kantelpunt tussen onderdelen en arbeidsloon (krijg je bijvoorbeeld ook nieuwe rotorhuizen, of alleen nieuwe seals?). Als je werkelijk alles wat kan slijten wil vervangen, ben je met een fabrieksnieuw blok uit Japan uiteindelijk goedkoper uit met meer gemoedsrust.
Zo had ik last van een hoog gierend geluidje bij ingetrapte koppeling. Bleken de rollagertjes aan de uiteinden van de krukas te zijn die tegendruk moeten geven bij intrappen van de koppeling. Gaan bijna nooit stuk, maar bij mij helaas wel (na 107.000 km). Verder liep de motor nog zoals het hoort. Ook ik ben voor een fabrieksnieuw blok gegaan voor de door Bebe genoemde prijs. Nu, na 10.000 km, loopt hij nog steeds mooier dan toen ik RX-8 HP nieuw kocht (in 2006). Ben er blij mee.
Wist je dat Britse motoren met een andere ECU draaien dan de Europese? Andere veiligheidsvoorschriften. Daar las ik laatst een probleem over op een van de Amerikaanse fora. En dat je een SP blok niet zomaar kunt vervangen door een HP?
Als ik jou was, zou ik Rotorshop een prijsopgave vragen inclusief inbouwen en vervolgens een paar dagen in een hotelletje gaan zitten tot je wagen klaar is. Dan weet je zeker dat alles gelukt is.
Veel succes,
Olof
Van TCD (Deelnemer)
op 26-03-2025 18:24
Dank voor jullie reacties tot dusver. Ik ben vorig jaar januari met mijn SP naar Kees geweest in Rilland. Een rit van bijna 3 uur vanuit Zwolle. De SP heeft op de brug gestaan. Compressietest gedaan, waarbij een bobine stuk bleek. De waardes lagen rond de 5 a 5,5. Zijn conclusie: 8000 ekkermannen aftikken voor een revisie. Een nieuw blok is natuurlijk ook mogelijk; 10.000 ekkermannen moet ik dan aan denken, inclusief uit-- en inbouw.
Het waren echt zijn woorden. Behalve de term ekkermannen ;-).
Ik ben natuurlijk niet van plan een HP blok te nemen, maar gewoon bij SP te houden. Over de ECU waarden; dat wist ik niet.
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 26-03-2025 21:25

Vreemd, dat prijsverschil. Cees Hoebeke heeft mijn nieuwe HP-blok gemonteerd in maart 2023. Na wat onderhandelen en met nog wat extra dingetjes erbij kwam dat toen op ongeveer 7.500. De compressiewaarden weet ik niet meer uit mijn hoofd. Ik ben eerste eigenaar met relatief weinig kilometers en misschien was mijn oude blok nog goed bruikbaar voor een revisie, want het liep nog prima. Maar dat kan ik alleen maar raden...
Ik ken Rotorshop niet maar ik zou het toch een beetje eng vinden om het blok op te laten sturen. Het blijft ver weg als er iets mee is. En wie gaat de motor swap doen? Daar ga je waarschijnlijk de hoofdprijs voor betalen omdat de sleutelaars het blok niet hebben mogen leveren. Cees vertelde een beetje trots dat hij in één dag een motor kan wisselen.
Groetjes,
Olof
Van TCD (Deelnemer)
op 26-03-2025 22:45
Dat had Cees mij destijds inderdaad ook verteld, haha. In 2021 had ik hem al een keer gebeld voor een revisie. Toen lag de prijs tussen de 3500 - 6000 treuros. Dat vond ik al wat, maar soit. In 2024 doodleuk 8k vragen (want alles wordt duurder)...... Tja..... Dan blijf ik nog ff doorrijden.
Een revisie, wat meer kost dan wat ik voor de auto heb betaald, vind ik het niet waard. Dan toch maar inruil proberen en mijn verlies nemen.
Over in- en uitbouwen gesproken: met een beetje geluk kan een vriend mij helpen. Hij is nu bezig met zijn compleet gerestaureerde Nissan 200SX S13. In het verleden al een keer een engineswap gedaan (2006/2007 weliswaar). Zijn moeder heeft de ruimte. Probleem echter; we zijn allebei niet super bekend met het SP blok. Het CA18DET blok van Nissan kan hij echter wel dromen.
Tot slot; Rotorshop.eu. Het is inderdaad een risico. En het is een stukje rijden om het blok zelf op te halen (8x tanken in mijn geval, lol).
Twijfels, twijfels....... Zucht.
Van JGM (ForumPro)
op 31-03-2025 12:46
Misschien dan toch maar een 13BREW erin? is (een beetje) meer werk en wel wat duurder, maar duur is het sowieso.
Echter is 300+ pk geen probleem meer. Het chassis kan het aan, dat is al meerdere keren bewezen. Alleen de versnellingsbak vind het soms wat minder leuk.
Hier denk ik wel eens over, en ik heb dan een (naar mijn weten) gezonde HP motor die recent 248 op de teller aantikte... Wel met iets kleinere banden, 235/40R18, dus ietsje meer teller verschil...
Filmpje voor inpiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=W---6SJvDaoWat je ook doet, succes, de RX8 is het rijden meer dan waard!!

Rotorshop EU zou ik afraden, zover ik toen onderzoek deed voor mijn eigen rebuild bleken er best veel dingen te zijn dat ze slechte motoren verkopen en vervolgens niet meer reageren.
Uiteindelijk heb ik mijn rebuild zelf gedaan, best goed te doen. zelfs voor mijn toenmalige beperkte mechanische handigheid. Uiteindelijk iets van 1700€ kwijt voor alle onderdelen en pakkingen enzo. best prima te doen.
Ik zit overigens in de achterhoek dus als je ooit een keer hulp oid nodig hebt wilk ik best samen een keer naar de 8 kijken ;)
Van TCD (Deelnemer)
op 16-04-2025 09:23
Hi SirHamster,
Dank voor je reactie. Rotarshop is definitief van de baan. Ik hoorde van Kevin (van Precision Automotive) dat zij zijn verhuisd van Engeland naar Frankrijk.
Over de revisie: vorige week besloten om de revisie te laten doen door Precision Automotive in Wijk bij Duurstede. Ik ben kortgeleden bij Kevin (eigenaar) op bezoek geweest met mijn RX-8. Fijn gesprek gehad. Hij heeft mijn RX-8 getest qua compressie; voorste rotor 4,3 tot 4,8. Achterste rotor 5,5 tot 6,1. Conclusie: revisie (hoe verrassend.......). Nemen we gelijk de motorsteunen mee, de olie injectoren (mocht dit nodig zijn), de bobinekabels+bobines+bougies en eventueel (ik hoop het niet) de koppelingsplaat. Het blok lekt helaas ook olie......ws. een van de pakkingen lek.
Toch weer een aanzienlijk bedrag al met al, maar blijven doorrijden met een gaar blok verhoogt de pret niet. Dus de knoop maar doorgehakt.
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 16-04-2025 11:57

Gefeliciteerd met deze goede beslissing! We blijven natuurlijk benieuwd naar het reslutaat.
Groeten,
Olof
Van Guchte (Powerposter)
op 16-04-2025 14:44
Nou succes met de motor revisie, wanneer deze is gelukt naar tevredenheid hoeveel ca. % (90) ?? is dat dan.
Zelf geen idee, maar we lezen /foto`s e.d. zien we graag te gemoed komen.
vorige week donderdag mijn zomer banden + velg gewisseld ( zelf) had er tijd voor.
Maar nogmaals veel succes. groet Jos
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill