Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Constant stroom vanaf accu?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2025 13:22 Edited 28-02-2025 14:03
Na lang onderzoek heb ik een dashcam aangeschaft (Viofo A119 V3). Een kleintje, dat mijn uitzicht niet hindert omdat ik het achter de binnenspiegel kan verbergen. Als extra optie is daar een voedingskastje bij aan te schaffen waardoor je hem in principe niet meer hoeft aan te raken. Alles gaat automatisch. Als je wegrijdt start hij vanzelf op in de rijmodus en als je de motor afzet, schakelt hij vanzelf naar de parkeermodus. In die parkeermodus trekt  hij zijn stroom direct van de accu. Om te voorkomen dat je dan met een lege accu komt te staan, houdt hij je accuspanning in de gaten en schakelt hij zichzelf uit zodra die beneden een door mijzelf te kiezen voltage is gezakt. Ideaal! In een proefopstellingop de werkbank werkt het zoals beloofd.

Het voedingskastje heeft stroom nodig die direct en zonder onderbreking van de pluspool van de accu komt. Ik heb geen zin om een amateuristisch draadje helemaal naar de accu te trekken. Daarom mijn vraag: waar kan ik die ergens op een makkelijke plek onder mijn dashboard vinden?

Bij voorbaat dank en groeten,
Olof

Mocht er onder de lezers een ervaren auto-elektricien zitten die dit (tegen betaling) voor mij wil aanleggen, dan kom ik daar graag mee in contact. Mijn vaste garagist doet dit soort klusjes niet.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2025 07:50
Heeft de sigaretten aanstekker een constante +?
Die zou ik dan pakken.
Maar volgens mij heb je ook een geschakelde + nodig?

Groetjes M&M
- Van Rokende_wielen (Deelnemer) [nl] op 01-03-2025 09:20
Ik ben van plan ook een dashcam aan te schaffen, ook een Viofo maar een ander model.

Of het wordt bij mij een zekering adapter (fuse box) waarbij je een zekering naar keuze pakt en daarmee je dashcam van de juiste voeding voorziet. Zo’n adapter maakt helaas wel dat je deksel van de zekeringkast er niet meer op kan. Die steekt echt uit, er komen namelijk ook twee zekeringen voor terug; het origineel en de tweede voor de dashcam.

De andere optie, en daar ga ik waarschijnlijk voor, is een voeding vanaf je OBD2 stekker. De truc is wel een beetje om zo’n stekker te vinden die aan de OBD2 kant niet teveel pinnetjes heeft (je hebt er maar 3 nodig) en aan de andere kant zou het mooi zijn dat de juiste voedingsstekker voor in de dashcam aanwezig is. Dit is wel een beetje een puzzel.

De derde optie is ouderwets met een multimeter aan de slag in de beurt van je contactslot en een soldeerbout daarna erbij pakken.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2025 12:27
Nee, de aansteker heeft geen plus als je de sleutel eruit trekt om te parkeren. Ik vermoed dat de Viofo-voeding de aansteker vergelijkt met de constante plus van de accu om te beslissen of de auto rijdt of geparkeerd staat.

Groetjes,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2025 12:42 Edited 01-03-2025 12:55
Die piggy-back zekering adapters heb ik al aangeschaft. Maar dat is, zoals je al zei, geen mooie oplossing. De OBD-optie valt voor mij ook af, te ingewikkeld. Ik heb een soldeerbout, een multimeter en wat verstand van elektriciteit en ben dan ook al van plan voor jouw derde optie te gaan, vandaar dat ik op zoek ben naar iemand die dit "wiel al een keer heeft uitgevonden".  :-)

Groetjes en bedankt voor het meedenken. Ik hou jullie op de hoogte,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2025 16:14
Misschien wordt het toch de OBD-optie. Ik ontdekte onderstaand bericht op Facebook en heb gelijk een mailtje gestuurd naar Viofo. Ik wacht dus nog even af.
-----------------------------------------
Aan Viofo Benelux, info@viofo.nl

Goedemiddag,

Ik heb zojuist mijn A119 V3 binnengekregen en ben nu aan het studeren op de ‘hardwire’ installatie. Probleem in mijn auto (Mazda RX-8) is dat de zekeringkast onder de motorkap zit en ik een draad naar binnen zou moeten trekken door het brandschot. Verder past het deksel dan niet meer op de zekeringkast, zodat de zekeringen dan blootgesteld worden aan weer en wind.

Op de Facebook groep 'Viofo Fan Club' vond ik een discussie van januari jongstleden over aansluiten op de OBD-poort met een kabeltje van een ander merk. Daar staat het volgende hoopgevende bericht van de beheerder:

"Leo Zhou Beheerder Topbijdrager
It may not support parking mode. We will release our own OBD cables soon."

Dit zou mijn probleem en dat van veel andere gebruikers in één klap oplossen.

Mijn vraag is nu: zijn de OBD kabeltjes inmiddels al beschikbaar?

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
Olof Bakker
------------------------------------
Groetjes,
Olof
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 03-03-2025 15:41
Hoi Olof, Voor een druppellader voor mijn accu heb ik een mini zekering adapter gebruikt in de zekering-kast naast het portier. Past prima het klepje kan nog steeds dicht en je kan het draadje zo makkelijk wegwerken.

Groeten,

martin
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-03-2025 16:59
Goeie tip, Martin. Bedankt. Nu druk, later volgt meer.
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 03-03-2025 18:52
Er zit constante +12V in de boom achter je radio. Daar kan je aftakken. Heb het ook zo, werkt prima.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-03-2025 20:59
Bedankt, BebeMischa.
Groetjes,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-03-2025 22:45 Upvotes 1
Vanmiddag antwoord gekregen van Viofo Benelux. Het gaat minmaal nog een paar maanden duren voordat hun OBD2-kabeltjes geleverd gaan worden.

Ik heb geen zin om daarop te wachten. Met vooruitziende blik heb ik mijn weekend daarom besteed aan het studeren op de OBD2-poort. Volgens de SAE-standaard waar elke in Europa toegelaten auto sinds 2001 aan moet voldoen, is de chassismassa te vinden op pin 4 en staat op pin 16 constant ononderbroken +12V (gezekerd met 7 Ampere) vanaf de accu. De ACC-stroom naar de aansteker heeft geen standaard beschreven pin. Met deze kennis blijkt het aansluiten veel simpeler dan ik had gedacht. Deze oplossing gaat 'em dus worden.

Bij Amazon vond ik een lege OBD2 stekker met genummerde pingaatjes en losse pins. Verder heb ik daar ook nog een OBD2-verlengkabel aangeschaft met een platte stekker (lintkabel), zodat ik hem niet tijdens het rijden kapot kan schoppen. Het voedingskastje komt dan achter de asbak waar ook de aansteker zit. Zo kan ik er makkelijk bij als ik het minimum accuvoltage wil verstellen. Aan het voedingskastje zitten drie kabeltjes:
Geel naar de aansteker,
Rood naar de plus van de accu,
Zwart naar de massa.
De bedoeling is nu zwart en rood naar OBD2 en geel naar de aansteker. Een fluitje van een cent, lijkt me.

Groetjes,
Olof

Martin,
Ik had niet gedacht dat er ook nog een constante plus in het kleine zekeringkastje bij het portier zou zitten. Daarom had ik daar niet getest. Ik ga toch voor de OBD-oplossing omdat ik dan makkelijker achter de asbak kom en omdat die aansluiting al gezekerd is.
- Van Rokende_wielen (Deelnemer) [nl] op 09-03-2025 10:01
Als Viofo zegt dat het nog een paar maanden gaat duren, wil ik daar eigenlijk ook niet op wachten. Dan lijkt me jouw idee om de hardwire kit te combineren met een lege OBD2 stekker wel een mooie. Kun je me een hint geven welke (specifieke) zoektermen ik op Amazon moet gebruiken om die OBD2 stekker (en lintkabel) te vinden? Ik vind heel, heel veel OBD2 gerelateerde zaken op Amazon.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-03-2025 14:24 Upvotes 1
Hieronder de links naar de twee items. Je moet de lege stekkertpins er nog wel zelf uitpeuteren. Je kunt ze natuurlijk ook laten zitten.

https://www.amazon.nl/dp/B0BL6KJBLJ?ref_=pe_109333661_1103483851_fed_asin_title&th=1

https://www.amazon.nl/dp/B0C3JSLN12?ref_=pe_109333661_1103483851_fed_asin_title

Succes,
Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-04-2025 15:39
Het dashcamavontuur is eindelijk afgerond en het cameraatje levert nu tot volle tevredenheid beelden van onverwacht hoge kwaliteit. Maar er waren nog wel wel een paar hobbels te nemen.

Ik heb zelf een kabelboompje in elkaar geknutseld vanaf de OBD2 naar de dashcamvoeding achter de asbak De rode aansluiting naar de voeding kan ik onderbreken met een wipschakelaartje op de middenconsole om de dashcam helemaal uit te kunnen schakelen, bijvoorbeeld, zoals de fabrikant aanraadt, bij parkeren met de voorruit in de volle zomerzon.

Helaas gaven de videofiles van de Viofo-camera op een 256GB Sandisk micro-SD kaartje regelmatig foutmeldingen. Het kaartje krijgt dan ook behoorlijk op zijn donder. Tijdens het rijden wordt er constant video opgenomen en wordt er tegelijkertijd gecontroleerd of het kaartje vol raakt en, indien nodig , het oudste videofile verwijderd om ruimte te maken. Verder kan de temperatuur in de zon achter de voorruit behoorlijk oplopen. Viofo brengt daarom kaartjes onder eigen merk uit, die dit allemaal aankunnen. En inderdaad: een nieuw Viofokaartje loste dit probleem op. Ze zijn wel duurder, maar op amazon.nl goedkoper dan bij Viofo zelf. 'Klaar', dacht ik.

Tijdens het aansluiten en testen van de camera stond mijn contactsleutel behoorlijk wat tijd in de 'ACC' en de 'ON' stand. Omdat ik hoofdzakelijk korte stukjes rijd, kreeg mijn accu niet meer de gelegenheid om weer vol te raken. Martin rx8wolf bracht me op het idee om een stekkeringang te maken voor mijn CTEK (druppel)lader. Dat moest eenvoudig te doen zijn, omdat ik nu toch al een constante plus tot mijn beschikking had in de middenconsole. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas, de CTEK weigerde dienst, terwijl hij het met klemmen direct op de accu altijd prima deed. Ik vermoedde dat het kwam door de superdunne stroomdraadjes in de platte lintkabel van mijn zelfgemaakte OBD2 aansluiting die het laadgeweld van de CTEK niet konden verwerken. Gelukkig had Martin (nogmaals dank!) de oplossing al aangegeven: het zekeringkastje naast mijn linkervoet 20A moest voldoende zijn. Dit betekende dat mijn  eerder gemaakte kabelboompje naar de prullenbak kon en ik een nieuwe moest maken en aansluiten. Er zit nu een aansluiting voor mijn acculader onder de klep tussen de voorstoelen. Een buitenstopcontact (had ik nog niet) naast mijn oprit maakte de zaak helemaal af.

Iedereen bedankt voor de opmerkingen en tips,
Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Constant stroom vanaf accu?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill