
*****
Voor diegenen die zouden willen weten wat ik
zelf zo al aan mijn destijds nwe RX-8 HP heb gedaan bijgaand een overzicht uit de databaseRX-8 van Ger Peereboom.
Er zitten een aantal maatregelen / voorzieningen / modificaties bij die de betreffende problemen in de toekomst moeten vóórkomen.........voor overzicht zie helemaal onderaan.
Verder........Ik heb in voorraad liggen 2 sets OEM Mazda bobines, kabels, bougies, alle filters, nwe reserve set 4x HELLA PAGID remschijven (o.a. leverancier Aston Martin en vele grote sportieve merken) + remblokjes EBC Green Stuff alsmede een nieuwe reserve KKS sportkatalysator.
Onderhoud DIY.........Vorig jaar okt./nov. periodiek onderhoud gepleegd bij 70.000 km
Hierover het volgende bericht bij AutoWeek Autoreview RX-8
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mazda-rx-8-renesis-hp-2008/70.700 KM 26 OKTOBER 2019
Ik heb vandaag zelf mijn remolie/koppelings pedaal vloeistof ververst/vervangen (dot 4), alsmede motorolie, versn. bak olie en olie van de achteras cardan.
Auto opgekrikt en 4 veilige bokken onder de assen/draagdelen ; wielen er af werkt gemakkelijker.
Motorolie SAE 5W40 opnieuw vervangen inkl. motorolie filter. e.e.a. afgezogen via motorolie peilstok met een "Pela 6000 oil extractor/ vacuüm olie pomp".
Voor de versn. bak SAE 75W90 GL4 toegepast..... ca. 1,8 ltr.
De magnetische aftap plug van de versn. bak olie zag er zéér goed uit.......vertoonde slechts héél lichte aanslag, afkomstig van normale slijtage.
Dat duidt er op dat de conditie van deze 6 versn. bak perfekt is.....fijn zo.....bij terugschakeln pas ik altijd "double clutch" toe hetgeen de synchromeshes enorm ontziet.........
In de achteras cardan gaat ca. 1,3 ltr SAE 90 GL5 olie......geen aanslag op de pluggen.....afgetapte olie zag er nog goed "licht" uit.
Door Mazda-dealer op kenteken gezet (0 km) dd 31-03-2008, door mij als eerste berijder gekocht (0 km) en bereden vanaf 01-05-2009.
Het volgende direct vanaf nieuw vervangen/gemonteerd.......................:• nieuwe Exide Maxxima 900 'Deep Cycle' AGM accu (ronde cellen), isolatie in accubak aangebracht t.b.v. bescherming tegen motorwarmtestraling;
• 4 st. OEM bobines laatste type (incl. hitte-isolatie aan onderzijde bobines door toepassing van een hittebestendige keramische laag tussen bobines en draagplaat);
• 4 st. NGK bougiekabels; (bob./kab. te vervangen elke ca. 35-50.000 km);
• 4 st. NGK bougies laatste type; (bougies te vervangen elke ca. 25.000 km);
• zwaardere, 2 kW OEM startmotor
• b.g. OEM delen v.n.l afkomstig uit USA, 4 st. bougies uit UK i.v.m. juiste warmtegraad v.d. leading bougies, t.w. RE8C-L;
• onderzijde/wielkasten cpl. professioneel laten tectyleren;
• zelf dinitrol roestbescherming aangebracht rondom (360gr.) in de
naden van achterdeuren, motordeksel, bagageklep/derde remlicht
(alles ge(de)monteerd); (tevens tectyl in zij- en ondernaden vast
gemonteerde voordeuren).
• koppelingspedaalversterkingsset aangebracht, ter voorkoming v.d. bekende scheurvorming pedaalophanging;
• stekkerverbinding voor- en achteras van sensoren niveauregeling xenonverlichting afgekit ter voorkoming vochtinslag waardoor inwendige oxidatie van sensor;
• linker oliekoelleidingen getectyleerd;
• achteruitrijsignalering;
• komfortrichtingaanwijzer, knippert nog 4x na 1x aantippen;
• digitale olietemperatuurmeter ingebouwd in asbak (klepje kan evt. dicht); met een temp. voeler bij het motorblok op de "hete" toevoerleiding naar de oliekoelers en een temp. voeler bij het oliefilter op de "koelere" afvoerleiding van de oliekoelers, alsmede schakelaar om een van de beide temperaturen permanent te kunnen aflezen.
• ik pas "Premix" toe (sinds km stand 10.000) d.w.z. toevoeging van synth. 2-taktolie aan benzine mengverhouding 1:120, standaard OMP in werking;
• motorolieverversen ca. elke 7.500 km, synthetische motorolie 0-5 en 10w40; 20w50; e.e.a. met behulp van een "Pela Oil Extractor 6000CC" waarmede via de oliepeilstok-opening per beurt bijna 5 ltr motorolie (van de totaal 6,7 ltr. motorolie = motor + oliekoelers) kan worden afgezogen (i.p.v. 4 ltr. via std. methode/aftapplug);
• airco-leidingen extra geïsoleerd;
• professionele dagrijverlichting "Philips LED Daylight 8" aan bovenzijde luchttoevoeropeningen oliekoelers, e.e.a. conform eisen RDW m.b.t. positie en hor./vert. stralingshoek;
• 12V elektr. contactdoos in onderzijde voorbumper om accudruppellader-stekker gemakkelijk aan te sluiten;
• led-stadsverlichting;
• waarschuwings-knipperled op tunnelconsole bij geopende bagageklep, ter voorkoming leeglopen accu;
• 'Filtermag' magneet rondom oliefilter;
• verbeterde afdichtingen achterlichtunits;
• anti-diefstal-wielmoeren 20 st.;
• digitale voltmeter permanent aangesloten op accu, gemonteerd in opberg/schuifvak middenconsole.
• plastic beschermstrip op beide onderdorpels ter voorkoming roestvorming (tgv. schuren zand/water etc. door beweging van deurrubbers op de lak van de onderdorpels)
• Manuele schakelaar ON/OFF plus signaallamp (knipper-led) op middenconsole (naast stoelverwarmingsschakelaars) om de 2 radiateurventilatoren op 1/2 snelheid te laten lopen als extra koeling (voordat de koeling vanzelf aanslaat) bij snel oplopende olietemperatuur t.g.v. stilstand in file's etc. (
weer geëlimineerd omdat het onvoldoende resultaat had)
• Overloopslangetje koelvloeistoftank verlengd en omgeleid in motorruimte naar achteren (passagierszijde) ter voorkoming van (std.) overstort koelvloeistof boven (en dus op) de stekkerverbinding v.d. elektr. stuurbekrachtiging e.e.a. ter voorkoming (veelvuldig voorkomende) haperend/weigerende werking door corrosie stekkerverbinding. TEST