
Betreft: .........
Dankzij de Fora en Youtube (en zelfs de handleiding van Mazda) weet ik dat de RX-8 speciale aandacht vereist met starten, stoppen, oliepeil en type en... regelmatig redlinen........
Antw: Over
redlinen staat nergens iets in de
handleiding van Mazda........!!
Ik probeer redlining te voorkomen, het gebeurt alleen incidenteel als ik door flink doortrekken 8-9000 tpm aantik...........ik kom liefst zelden boven de 7000 tpm.....
Redline is naar mijn mening in principe helemaal niet goed.........het is specifiek slecht voor o.a. de lagers van de excentrische as (de exc. as vervormt o.a. door het ontbreken van een 3e aslager tussen 1e en 2e rotor) e.e.a. reeds bij toerentallen rond 9k waardoor extra lagerslijtage optreedt.........en boven de 10k zodanig dat lagerschade definitief begint te ontstaan (gelezen bij de aanbevelingen van
"Mazda RX-8 Racing")...........v.w.b. het bekende "koolaanslag wegbranden"........dit lukt nauwelijks.......premixen helpt beter; maakt de koolaanslag zacht en minder.
Het is naar mijn mening een ongefundeerd, dom en hardnekkig fabeltje dat redlinen.........
Elk soort motor slijt bovenmatig sterk/veel gedurende max. toerentallen.
Er zullen wel de nodige posts "vóór" redline komen........het zij zo.........ikzelf geloof niet in deze sprookjes........
Note from USA forum:
1)........"You should note that the Mazda Lemans race cars didn't go over 9K. It wasn't like F1 where the cars all rev to 18K+."............... !!!
2)........"This link will show you first hand what excessive RPM's will do if not set up properly
For those of you too lazy to look for it your self:
If you look closely you can see the teeth on the gears are twisted. This is from extremely high RPM's
This is what a spun bearing does to the shaft. The copper area is from the bearing."......... PS gefeliciteerd met je Rex....veel rijplezier