
Ik heb de beide OEM zij-motorsteunen vervangen door nwe. "verse" Mazda OEM motorsteunen.
Het was eigenlijk niet echt nodig......het zag er nog voldoende goed uit met de "vrije ruimte" voor de motorsteunbegrenzing; er waren daardoor ook stationair geen sterke(re) trillingen in de versnellingspook en carrosserie en schakelen ging niet stroef/moeilijk (twee van de typische kenmerken van "doorgezakte" motorsteunen).
Aan de bestuurderskant was er nog behoorlijk ruimte tussen de begrenzing...........aan de bijrijderskant wat minder vrije ruimte (> 2 mm) echter m.i. nog voldoende voor zo'n 40-50.000km
(zie 1e foto)Het is bekend dat de rechter steun sterk opgewarmd wordt door de hitte van de uitlaat welke daar vlak langs loopt en daardoor het rubber meer te lijden heeft c.q. eerder "veroudert".
De uitlaat heeft ter plaatse weliswaar een 1/2 uitlaat hitteschild echter er straalt toch nog veel warmte onderdoor naar de rechter motorsteun.
Waarom nwe. motorsteunen?.........ik had er "zin" in: ik had de nwe OEM steunen ook al maanden klaar liggen (uit voorzorg op voorraad) ....... en kan nu weer jarenlang vooruit........tegelijkertijd heb ik rond de nwe. rechtersteun deels een keramische isolatie aangebracht; een soort 1/2 "rokje".
NB: er zit nog zeker 5-10 cm. ruimte tussen het 1/2 uitlaat hitteschild en de keramische bescherming (het 1/2 "rokje" dus)
(zie 2e foto).
Het was mij vanuit de verschillende forums bekend dat de 2x bout en 1x moer (alle 14 mm sw) van de steunen vaak heel zwaar vastzitten......vooral de bovenste bout aan de alu-motorsteun......ik heb vaak gelezen dat de vlakke kanten van deze bouten werd "dolgedraaid" of dat de bovenbout gewoon brak.........kassa!
Zij zaten idd idioot zwaar vast........ik kreeg ze gelukkig los, wellicht ook omdat ik ze enkele dagen daarvoor voor alle zekerheid maar met WD40 had ingespoten (ofschoon ik twijfel of WD40 wel ter plaatse helpt).
Bij montage heb ik de schroefdraden met kopervet ingesmeerd.........dat hoort wel niet dacht ik, want de zelfremming van de schroefdraad en het platte draagvlak van de boutkop vermindert........maar ik heb het toch maar gedaan........want van die vastzittende bouten en moer krijg ik regelrecht nachtmerries.
Ik heb ook voor een betere luchtafvoer (koeling) na/achter de oliekoelers de binnenkappen van beide voorwielen gemodificeerd (opmerkzaam gemaakt door een DIY op het USA forum) waardoor een betere "airflow" door de beide koelers zou ontstaan.
Tijdens zeer hete zomerdagen, zeker met files naar het strand, zag ik op mijn carter-motorolie temperatuurmeter soms waardes van 95 tot >100 gr. C.
Vlgs. het USA forum resulteert deze modificatie in een 10 - 15% betere "air-flow" voor de oliekoelers met een gerapporteerde verlaging van de olietemp met 15-22 degr. F. bij een snelheid van ca. 50 kmh.
****)Dat is een mooi resultaat bij een relatief simpele ingreep.
(zie 3e en 4e SLEUF- foto's)*****)..............Just did this mod today. I went for a short 4-5mile drive and recored the temps. I then did the same drive after the mod same speeds and temp 30 mph and 71 deg. The results wrere as follows using a IR thermometer on the outside of the cooler.
Before: DS-169 PS-155
After : DS-147 PS-140
15-22 deg drop in cooler temp is not bad for free. ..........http://www.rx8club.com/series-ii-diy-161/diy-improve-oil-cooler-air-flow-up-10-15%25-168650/Je kan nog verder gaan door gaas toe te passen..........best begrijpelijk in de USA met die hoge Arizona- en Californië-temperaturen van 40-45 gr. C. en dan heel lang in de file.
(zie 3 laatste GAAS- foto's)Ik weet overigens niet of het ongewenst of zelfs schadelijk is als door (te grote) openingen bij regen te veel spatwater van de voorwielen op de oliekoelers terecht komt.
mvg, Ruud





