
Hallo JGM,
Dat heb je mooi uitgezocht / gevonden........bedankt voor het delen van de informatie.
Ik vind het moeilijk om er een gefundeerd commentaar op te geven.........daarvoor beschik ik over te weinig kennis.......echter gezien de conclusies in de informatie heb ik het idee dat ik met mijn
(persoonlijke) mening over de OEM bobines niet helemaal fout zit.
Ik ben zelf zeer tevreden met de
*) hitte-geisoleerde) OEM-Mazda coils en heb geen redenen (technisch, performance of prijs) om ze niet te gebruiken.
Ik begin nu gezien de bovenomschreven bevindingen wat meer te veronderstellen dat de OEM bobines specifiek voor deze RX-8 motor / het rotatieverbrandingsproces zijn ontworpen.........het is maar een aanname........Mazda is niet dom natuurlijk en ofschoon je over een enkel techn. aspekt / oplossing / construktie van de RX-8 best kritiek kan hebben op Mazda zijn er ook veel indicaties dat ze dikwijls het beste hebben nagestreefd bij het ontwerp van de RX-8 en veelal beslist niet de goedkoopste constructie.
Omdat het rotatieproces een heel specifiek verbrandingsproces heeft en Mazda er nu tientallen jaren ervaring mee heeft neem ik aan dat behalve Mazda niemand anders er zo veel over onderzocht heeft en er zo veel mee geëxperimenteerd heeft om het beste
compromis te bereiken.........er zijn inmiddels meer dan 2 millioen Mazda Wankelmotoren geproduceerd.
Wel ga ik binnenkort mijn huidige (50.000 km) bobines even doormeten; e.e.a. n.a.v. tip/advies/ervaring
Dennis.............ik verwacht echter nog geen problemen, aangezien de Rex echt "tadellos" rijdt, start, van lage tot hoge rpm lineair zonder een enkele misfire "hochjubelt"....
JGM........bedankt......
mvg, Ruud
*) hitte geisoleerd is minder snel kortsluiting / afbraak van de isolatiemassa binnen in de bobine ???