
Alles wat je opnoemt is een verbetering, behalve een andere ECU (hier kom ik nog op terug).
Waar wil je de RX8 voor gebruiken, gewoon normaal dagelijks woon/werkverkeer, beetje touren etc, af en toe circuit rijden of juist heel veel circuit rijden?
Omdat ik een paar keer per jaar op het circuit rijd heb ik zelf ook e.a. aangepast, + het is hobby voor mij.
Onderstel/handling - Ik heb verlagingsveren van Eibach op de oem schokbrekers, ik merk/vind dat de wegligging hierdoor beter wordt, het voelt iets stugger aan.
- Daarnaast heb ik voor en achter veerpootbruggen van Cusco. Opzicht is dit niet direct merkbaar, maar het komt de stijfheid van de chassis ten goede. Daarnaast zit er een Brake cylinder stopper op de voorste veerpootbrug wat zeer merkbaar is bij hard remmen.
- Swaybars moet ik nog upgraden, ik vind dat de stock swaybars niet stug genoeg, de auto helt nog net iets teveel in de bochten.
- Rubbers onderstel vervangen met PU is een goeie upgrade, langere levensduur en stugger. Ik heb dit zelf nog niet vervangen.
- De 18" stock velgen zijn raar genoeg al erg licht. Ik heb aftermarket velgen van Enkei die zijn een paar honderd gram zwaarder, wel heb ik een offset van 35 waardoor ze meer naar buiten komen, wat ik persoonlijk mooier vind.
- Wil je lichtere velgen dan stock, gewoon omdat het kan? Dan kost dat geld, Rays, Work, Enkei etc. Dus niet Rota, Tenzo en soortgelijke replica merken.
- Banden zijn uiteraard zeer belangrijk, ik heb zelf 225 (stock/oem maat) eronder liggen, Toyo Proxes T1R. Zeer veel grip op het droge, sucken op nat wegdek en slijten als een malle ;)
Remmen- Wat betreft de remmerij heb ik voor en achter gegroefde schijven, blokken en rvs remleidingen van Stoptech. Beter respons rempedaal, remt harder etc. Goeie merken zijn Stoptech, DBA, Hawk (je kan het zo gek maken als je wil Endless, Brembo etc).
Uitlaat- Uitlaat is persoonlijk wat betreft het geluid, qua vermogen zal het weinig tot niets toenemen. Sportcat, catdelete levert wat vermogen op, maar catdelete geeft een pokkeherrie. Er zijn leden met uitlaten van Pettit/Milltek, Racingbeat, RE Amemiya, die klinken allemaal goed.
Intlaat- De stock inlaat is eigenlijk al zeer goed. Enkel de Mazdaspeed/AEM of Racingbeat zijn goede alternatieven. Is het merkbaar? niet echt, maar het geeft wel een mooier geluid en het ziet er mooi uit ;)
ECU- Stock ECU is (zo goed als niet) te tunen.
- Aftermarket ECU zijn er wel maar kost wel wat. Bij een NA setup met aftermarket inlaat en uitlaat traject haal je er evengoed weinig vermogen uit, 10 a 20 pk max. Wellicht loopt het net wat soepeler, of het echt merkbaar is? Not sure...
- Kenneth die ook lid is gebruikt een Accesport met mapping door Mazdamaniac, wellicht kan hij hier meer over vertellen.
- Een turbo setup is uiteraard een ander verhaal.
Advies- Het is beter om je ontsteking te upgraden aangezien dit een enorm zwakte punt is van de RX8. Bijv.
http://black-halo-racing.myshopify.com/collections/rx8-engine/products/ignition-upgradeMay the force be with u my padawan.