
Hij is zelfs op dezelfde dag van de montage nog voor de APK geweest bij de Mazda dealer ;)
Ik heb een "optisch aanwezige kat", dus het lijkt alsof er 1 aanwezig is (dit is voor de APK verplicht en staat zelfs in de wet)
Echter wordt er geen meting verricht en valt er dus niet te controleren of het alleen optisch is of echt een katalysator. Gewoon APK goedkeuring dus.
Houdt er wel rekening mee dat de CEL (oftewel "Check Engine Light")
niet mag branden
tijdens een APK!!!
Door de locatie van de 2e lambdasonde (dit is degene na de kat welke je wilt "bypassen") en het feit dat bij mij alles van RVS is (dus ook de spacer) valt het bijna niet op dat er gebruik wordt gemaakt van een verlengstuk voor de sonde.
Een definitieve oplossing voor het voorkomen van de CEL is het niet (de dubbele lambdasonde is namelijk een zeer vernuftig stukje elektronica), echter komt het bij mij nog zeer zelden voor dat deze gaat branden (en dan gelukkig meestal juist bij lage rpm!).
Definitief oplossen van het probleem is of een accesport gebruiken, of deze laten disabelen door een chiptuning bedrijf (goedkoper dan de accesport).
Houd er bovendien wel rekening mee dat het niet gebruiken van een katalysator de uitstoot koolmonoxide aanzienlijk verhoogt, dit gas kun je niet ruiken maar is in een afgesloten garage o.i.d. wel dodelijk!
Bovendien is de geur die je wel ruikt uit de uitlaat ronduit bijzonder te noemen maar wordt vooral vaak bestempeld als een smerige stank :p