
Nu ik ondertussen al ruim een half jaar in het bezit ben van een prachtige RX-8 en al langer dan een jaar fanatiek lezer ben op dit en het US-forum, vind ik het toch eens tijd om me voor te stellen.
Ik ben Roel Kusters. Ben 24 jaar en woon midden in het heuvelland, in Vijlen.
Ik ben sinds september vorig jaar de trotse eigenaar van een RX-8 SP in de kleur Sunlight Silver.
In de afgelopen maanden is genoeg aan mijn auto gedaan.
De pech begon al op de dag dat ik de auto kocht. Nog geen 20 km mee gereden: Sterretje in de ruit. Beetje pech, maar ach, snel laten maken en verder genieten.
Helaas was dat zorgeloos genieten maar van korte duur. Na enkele weken ging het motormanagement lampje aan.
Ik heb toen maar besloten om sowieso de hele ontsteking preventief te vervangen.
Dit bleek ook naderhand een goede keus, de bobines en bougies hadden hun beste tijd namelijk al gehad.
Hierbij had ik ook maar meteen mijn motorsteunen laten vervangen. Deze waren namelijk in net zo een slechte staat.
Helaas bleek daarna dat mijn katalysator door de slechte ontsteking genoeg te verduren had gekregen.
Met als gevolg… dat deze ook zijn beste tijd had gehad.
Al had ik geen symptomen van een kapotte kat (behalve het motormanagement lampje dan).
Had geen ‘marbles in a can’ geluid, de kat werd niet roodgloeiend na een flinke rit en van vermogensverlies was ook geen sprake.
Enfin, toch uiteindelijk maar besloten om de katalysator te vervangen voor een Racing Beat resonated midpipe.
Ten slotte dan nog een bekend RX-8 probleem gehad:
één achterlicht had in de wintermaanden meer weg van een aquarium, dan van een achterlicht.
Dit heb ik toen opgelost door de standaard pakking te verdikken met opvulband. Daarna nog de naad tussen de zwarte en het doorzichtige plastic deel met kit gedicht.
En sindsdien gelukkig geen problemen meer gehad met vocht.
Al de nodige ellende achter de rug dus.
Maar uiteraard heb ik zelf natuurlijk ook wat leukere dingen aan de rex gedaan.
Zo heb ik zwart gaas ter plekke van openingen bij de oliekoelers geplaatst.
Na wat geëxperimenteer, besloten om de mistlampen achter het gaas te monteren. Zo ‘verberg’ je de mistlampen een beetje, terwijl het gaas vrijwel geen belemmering vormt als de mistlampen aan zijn.
Al heb ik me er niet in verdiept of dit wel volgens de regeltjes is…
Verder heb ik 20mm spoorverbreders gemonteerd. De RX-8 krijgt hierdoor toch een iets agressiever uiterlijk.
De emblemen heb ik met plasti-dip zwart gemaakt. Al ben ik er nog niet uit of ik dit zo moet houden. Maar dat is het grote voordeel van plastidip: gaat er snel genoeg ook weer af.
Ten slotte heb ik laatst nog een rotary crest en aluminium dorpellijsten via forumlid Miatabluer1 besteld en gemonteerd.
Ik moet zeggen, na alle problemen die ik heb gehad de afgelopen maanden, ben ik nog steeds even verliefd op de auto dan toen ik de auto voor de eerste keer zag. Zo niet, nog meer.
En nu maar hopen dat ik ook nog zo lang mogelijk van deze geweldige auto kan blijven genieten!
Groetjes,
Roel
p.s. foto’s voeg ik zo snel mogelijk toe.