
Nogmaals....
De benzine is niet beter per definitie; dit hangt ervanaf welke benzine voor welke auto geadviseerd is. Het heeft een hoger octaangetal en dus hogere klopwaarde. Het pingelen of kloppen is het ongecontroleerd en vroegtijdig zelfontbranden van brandstof in een mengselmotor. Bij hogere toerentallen is de vullingsgraad van de cilinders lager, waardoor de kans op kloppen vermindert maar door de hogere snelheid van de gasstromen wordt de turbulentie binnen de cilinder groter waardoor de gasmengels ongecontroleerd kunnen zelfontbranden en motorschade kunnen veroorzaken. Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding gebeurt vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien. Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij oude mengselmotoren van auto's uitgerust met drukvulling via een turbo, supercharger of Ram Air installatie. Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het mengsel onder verhoogde druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Echter zijn de auto's tegenwoordig met een soort van anti-klopfunctie uitgerust en zal je ECU de brandstoftoevoer, turbodruk of ontstekingstijdstip veranderen. Met andere woorden: wij hebben er dus geen last van; onze auto's zijn te nieuw daarvoor. Zelfs in mijn oude klassieke Mini van 1985 met 1.3 Cooper motor en in mijn Mini met Civic VTEC motor uit 1989 heb ik hier nog nooit last van gehad. Volgens mij staat er in de handleiding minimaal RON95 en daar zal de Rex prima op lopen.
Even heel eenvoudig zo:
de motor loopt op benzine met een octaangetal van 91, 95 en 98 RON
-98 wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik
-95 is te gebruiken in de normale rij omstandigheden
-91 alleen in uitzonderingsgevallen gebruiken. Het is echter niet zo dat de motor door deze brandstofkwaliteit schade oploopt.
Er worden 2 motoren ontwikkeld, die bijna identiek zijn.
Motor 1
Deze motor is ontwikkeld voor RON95.
De compressieverhouding is 1:10.
Het ontstekingsmoment kan optimaal worden ingesteld op RON95.
Motor 2
Deze motor is ontwikkeld voor RON98.
De compressieverhouding is 1:11,5.
Het ontstekingsmoment kan optimaal worden ingesteld op RON98.
Deze tweede motor kan ook rijden op RON95. Er kan geen gebruik worden gemaakt van het meest optimale ontstekingstijdstip, want dan treedt detonatie op. Het meest optimale ontstekingstijdstip kan niet meer vrijelijk worden gekozen en het ontstekingstijdstip wordt nu zodanig afgeregeld, dat geen detonatie meer ontstaat. Dit is zeker niet het optimale ontstekingstijdstip, waarbij de motor het maximale rendement levert op de brandstof.
https://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HEDus de keuze van welk type benzine hangt af van wat je wilt. Ik kan me indenken dat als je een dagje op de Ring gaat rijden of een keer lekker die Deutsche Autobahn neem een hoger octaangehalte eventueel wat beter kan zijn. Of er veel van merkbaar is, geloof ik niet zo. Dan zou je dat enkele malen moeten doen en alles moeten meten en bijhouden. Maar al werkt het psychisch en lijkt het alsof de auto sneller is, vlotter reageert, zuiniger rijdt en je je daar prettiger bij voelt zou ik dat zeker doen. (ik heb dat gevoel ook altijd op de racefiets wanneer ik mijn zonnebril opzet, maar dat terzijde ;-) )