
5u30 stond de wekker deze morgen.
25 minuten later al de baan op naar Breda.
Daar was ik om 10 na 7. Vlug eens tanken en daar was Faxie. Even kennismaken, een praatje slaan, en dan richting Utrecht.
Daar hadden we afgesproken om 8 uur. We waren er iets eerder, maar Melkie kwam ook mooi op het afgeproken uur aan.
Het was 5 minuutjes wachten op Caecil en Brakefire, maar geen probleem, dat was ingecalculeerd. Er werd zelfs nog rustig een sigaretje gerookt, en dan het gas er op, recht naar Lelystad.
Daar stonden om 9u Matex en Outjer ons al op te wachten. Melkie hing nog even de grapjas uit door een ommetje te maken, en als laatste kwam rx8wolf de groep vervolledigen.
Als verwelkoming kregen we een tasje koffie terwijl ons de dagindeling werd uitgelegd. Dit vond plaats op het terras van het restaurant onder een al lichtjes priemend zonnetje. Dat beloofde voor de rest van de dag.
Het eerste uur was theorie. Ik waande me even terug op de schoolbanken, al was het wel veel interessanter dan indertijd op school.
Rijstijl, zithouding, reglementen, bandenspanning, alles kwam aan bod. Eens dit alles onder de knie was het dus tijd om dit in de praktijk om te zetten.
De eerste oefening leek eerst wat onnozel.
"Kom aangereden aan 30 km/u en rem". Ja ok, en ? Maar eens dat op een nat wegdek 40 en later 50 km/u werd, beseften we de proef pas goed.
Toen we aan 60 km/u moesten remmen en ontwijken werd het al moeilijker, aan 70 kregen we problemen, en aan 80 reden er velen "total loss".
De tweede proef was vergelijkbaar. Maar in plaats van op asfalt, werd deze op een gladde epoxy ondergrond uitgevoerd.
Dus eigenlijk alles behalve vergelijkbaar. Hier werd geschoven dat het niet mooi meer was. Deze epoxy heeft ongeveer de eigenschappen van sneeuw op de weg. Zoals wij allemaal weten is dat niet Rex' beste vriend.
Uitwijkmanoeuvres vielen letterlijk in het water tijdens deze proef. Althans bij mij, die keer toen ik mijn ramen vergat dicht te doen tijdens mijn beurt.
Daarna was het tijd voor de lunch. Een verzorgde maaltijd, in de prijs inbegrepen. Niet echt mijn ding als Vlaming, misschien iets typisch Nederlands, maar bon, ik heb het niet overgegeven :-P
In de namiddag was er eerst een slalomproef. De reeds aangeleerde dingen in de praktijk omzetten dmv een met kegeltjes aangelegd parcours en op tijd. Dat leek me wel wat.
Met mijn ervaring van op de driftcursus in april in Zolder leek het mij eerder een herhaling dan een test, en wat bleek, ik had de 2e beste tijd. Mooi van Melkie, die nog beter deed dan mij, en van Faxie, die brons behaalde.
Daarna werd de rotonde opgezocht. Een met epoxy bedekte. Glijden deed je dus sowieso. Al was het niet makkelijk om het punt te vinden tussen controle over je wagen hebben en het verliezen.
In een tweede fase werd deze proef nog uitgebreid met de test van voor de middag, wat het wel gevarieerder en leuker maakte.
Als apotheose, als kers op de taart, mochten we nog 2 rondjes op de kombaan rijden.
Dit is iets wat ik wel wil proberen beschrijven, maar daar zijn geen woorden voor, zoiets moet je gedaan hebben voor je het begrijpt.
Normaal als je een bocht naar rechts neemt, moet je aan je stuur draaien. Hier dus niet. Dat is moeilijk te vatten voor hersenen. Ik moest bewust denken "gewoon rechtdoor rijden in de bocht", want instinctief zou je toch insturen. Gelukkig hadden we een goeie instructeur die ons uitlegde gewoon rechtuit te sturen.
Ik had al eens op Zolder geraced, en daar kijk ik gewoon recht vooruit, maar hier moest ik zomaar even rechts omhoog kijken om de weg te zien.
Indien ik simpelweg voor mij uit keek zag ik gewoon een muur van asfalt.
Dit was de beste afsluiter van de dag die ik mij kon inbeelden.
Daarna werd er afscheid genomen in het restaurant.
Ook al was het een verre reis voor mij, ik ben blij deze dag beleefd te hebben.
Melkie kende ik al, en ik heb vandaag weer 7 leuke RX-8 liefhebbers leren kennen.
Daar voor wil ik Caecil danken, die dit georganiseerd heeft.