@ tzeunisBetreft:.........
Dus jij gebruikt Duckhams of is dat alleen een flesje?Ik gebruik al jaren MPM full synthetic 2-stroke TC+.......het Duckhams flesje (oude foto) gebruikte ik (inmiddels heb ik al weer een ander flesje) alleen maar omdat het de iets grotere openingsdiam. heeft waar het uitschenktuitje op past.
Er zullen meer fessen/merken zijn waar die op past, oa. Action semi-synth. 2takt olie dacht ik (overigens een sem-isynth. zou ik niet gebruiken, is geen volsynth, echter om over het flesje te kunnen beschikken kan het geen kwaad), welke ander merken weet ik niet.............in ieder geval zijn er op de markt voor de 1 ltrs 90% "kleine/normale" diam en 10% "grotere" diam.
Note: MPM wordt veel bij garages en grote en kleine merkdealers gebruikt o.a. vanwege aantrekkelijke prijzen voor al hun olie (Mazdadealers gebruiken ook meestal MPM synth. 5w30 voor alle Mazda-types; Dexelia alleen op verzoek of als ze erg "gelovig/trouw" zijn; ze vinden het zelf nogal duur voor een olie die door Total voor Mazda wordt afgevuld.
Ik heb 3 auto's en 2 motorfietsen en koop alles van MPM......motor-,cardan- ,versn. bakolie, koelvloeistof, remvloeistof, vorkdemperolie etc.
Overigens is mijn ervaring bij premix 1:100 (tot nog toe / ik ga zo goed als zeker naar 1:125-150 o.a. mede ivm terloopse opmerking Hoebeke t.a.v. levensduur katalysator) dat door toepassing van premix je brandstofverbruik c.q afgelegde km's per liter ca. 5% beter is.
Premixen (bij niet te duur ingekochte 2-takt olie) kost eigenlijk geen extra geld omdat je het terugverdient door een lager brandstofverbruik; cq. kan zelfs resulteren in een totaalkostenplaatje dat lager wordt dan wanneer je alleen op benzine rijdt........nogmaals bij gemiddeld premix-rijden haal ik uit 1 liter benzine al jaren 8,7 km.....bij hard rijden 8,2 en zeer rustig rijden 8.9 km (een paar keer 9,0 gehad).
Bijgaand nog een kopie van b.g berekening, e.e.a. zijnde een post van mij bij mijn "RX-8 gebruikersreview" plekje bij Autoweek:
@ Weerwolf79
Betreft:...." 2-taktolie heeft totaal geen nut en is dus zonde van het geld." ....
Is niet juist, je verlengt de levensduur van de motor door betere smering van de apex- en sideseals (de RX-8 werd vanwege emissieeisen te zwak gesmeerd; de eerst RX-8-typen hadden 2 oliedruppelaars per wankelrotor ; door hoge slijtage in de praktijk is Mazda overgegaan op 3 oliedruppelaars) , je merkt en hoort duidelijk dat de motor soepeler loopt door minder interne weerstand; in de USA, UK en Dld wordt dit zeer veel toegepast, wankelexperts in de USA en Dld bevelen het aan.
De verminderde inwendige weerstand resulteert in een lager benzineverbruik; jij gebruikt 13,5 ltr/100 km (ook nog eens 192 pk); ik gebruik 11,75 ltr/100km (231 pk); bij tankbeurt 350 km is het brandstofvoordeel 350:100x1,75= ruim 6 ltr.x1.795=€ 10.60; kosten synth. 2-taktolie ca 250 cc bij tankbeurt 350km is € 1.38; totale voordeel € 10.60 - €1.38= € 9.22 per tankbeurt. ***)
Kom maar eens naar mijn motor luisteren.....!***) hierbij gaat het dus om een voordeel bij vergelijking van zijn hoge verbruik met een ongepremixte 192 pk t.o.v mijn gepremixte 231 pk.
http://www.autoweek.nl/autoreview/36305/mazda-rx-8-renesis-hpPS:
@ Olof......betr:...
Het lijkt erop dat ik gemiddeld ongeveer 300 meter verder kom op een liter, maar dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker.Komt door minder wrijving in de motor en betere compressie door de 2-takt olie..........het soepeler en stiller/mooier lopen; c.q gemakkelijker starten koud/warm binnen 1-1,5 sec. van de motor klopt helemaal; iedereen kan het verschil direkt merken...........wordt ook door veel mensen in wankelforums gewag van gemaakt.
De besparing zou dus bij jou bijna 4% zijn..........lijkt mij heel geloofwaardig.......ik denk voor mijzelf (en dat geldt waarschijnlijk ook voor jou) ca. 5% dat wil dus zeggen 3 liter besparing op een volle tank van 60 liter = ca.€ 4,95 aan benzine voordeel tegen (in mijn oude geval bij 1:100) = 0,6 ltr 2-takt olie is ca. 0,6 x € 4,25 per ltr = € 2,55.......ergo een totaal voordeel per tank van € 2,45......
mvg, Ruud