Eh, volgens mij is de Renesis ontworpen om aan strenge Amerikaanse milieueisen te voldoen.
Een turbo helpt daar echt niet aan mee...vandaar een turboloze motor met een specifiek vermogen van 177pk/ltr(!).
En dat Mazda niet stil heeft gezeten: 100Pk/ltr in 1979 was ook toen niet echt weinig...
Een RX-8 is NERGENS mee te vergelijken, you like it or not.
Het is een liefhebbersauto.
Bovendien zijn er altijd auto's die meer vermogen hebben.
Als je een snelle auto wilt hebben moet je er een kopen, daar helpt geen inlaatsetje of sportuitlaat met of zonder cat.
Ik heb een in-/uitlaat systeem voor het geluid en als daar 5 pk mee gewonnen is is dat meegenomen.
Echt merken zul je het niet, althans, niet in keiharde cijfers.
Voor m'n gevoel is hij nu feller maar zal dat niet zijn, komt door beleving, machtig geil geluid...
Wat betreft die cats:
Ik heb een 2.0ltr 16V laten tunen van 135 naar 158pk, dat kostte me zo'n €4500,-.
Kopbewerking, kleppen aangepast, verstelbare nokkenastandwielen, snelle nokkenas, sportcat.
Ook met metallurgische cat om dezelfde reden als hierboven is genoemd.
Gevolg: lampje op dashboard gaat toch aan na 180km.
Orginele cat er weer onder: probleem verholpen (maar wilde natuurlijk wel hetzelfde vermogen houden hè?).
Van beide set-ups heb ik een uitdraai van de rollenbank.
Wat denk je: geen verschil!
Ook heb ik veel met de heren van Beek Racing in Nootdorp staan praten en zie nu ook wel in dat echte pk's heel duur zijn...zeker uit een atmospherische motor.
Met een Wankel zal dat niet anders zijn.
Dat over de kwaliteit van sommige onderdelen ben ik volledig met jullie eens maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Het is bekend en da's al heel wat.
Grtz Dennis.