Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 18-01-2005 20:12
Edited 18-01-2005 20:23
Wat het precies doet moet ik je schuldig blijven. Ik weet wel wat het ongeveer doet. Een differentieel draagt de kracht van de motor over op de 2 wielen, op een zodanige manier dat beide wielen een verschillende snelheid kunnen draaien, een eigenschap die nodig is om zonder wringen een bocht te kunnen maken. Beide wielen moeten dan immers een verschillende snelheid kunnen draaien. Een normaal differentieel doet dat wel erg simplistisch. Het negatieve effect daarvan wordt het duidelijkst als een wiel bijvoorbeeld op erg glad ijs staat, en het andere op verharde weg. De constructie van een normaal differentieel zorgt er dan voor dat het wiel op het ijs twee keer zo snel draait als in de normale situatie, terwijl het andere wiel stil blijft staan. Hoewel de auto in dit geval dus best weg had kunnen komen blijft ie gewoon staan, slippend op het ijswiel.
De verdeling van de kracht tussen de twee wielen is dus niet optimaal.
Door het het gebruik van aanzienlijk ingewikkelder differentielen kan er een limiet gesteld worden aan het verschil in toegevoerde energie naar beide wielen (die dus bij een normaal differentieel in het ergste geval een verhouding van 100 staat tot 0 kan hebben). Een limiet aan de slip tussen de twee wielen dus, vandaar de naam "limited slip" differentieel. Een Torsen differentieel is een verbeterde variant van het limited slip differentieel, die het benodigde koppel naar ieder wiel voelt en aanpast. In het engels heet dit Torque sensing, en Torsen is samenvoeging van die twee woorden.
Het is een een simplistische verklaring, maar misschien heb je er genoeg aan!