
Caecil:
Gisteren 51 liter getankt na 308 km.
In de bij mij tot nu toe bekende testen staan de volgende geteste verbruiken:
MOT 7-4-04 met een SP : 13 liter/100 km.
GTO 12-04 met een SP : 12,8 liter/100 km.
Autozeitung 3-12-03 met een HP :15,5 liter /100 km.
Auto motor und sport 26-11-03 met een HP :15,5 liter/100 km.
Ofwel gemiddeld 1:7,75 met SP en 1:6,45 met een HP.
Dat is een meerverbruik van maar liefst 20 %.
Een van de redenen zou kunnen zijn dat de HP aanzienlijk meer toeren maakt in de hoogste versnelling.
Mijn SP draait bij 125 km/u exact 3500 toeren terwijl een HP volgens de testen dan al iets meer dan 4000 toeren draait.
Dat is dan een verschil van 14 % .
De extra inlaat poort die een HP heeft werkt bij gemiddelde toerentallen niet mee , dacht ik.
De klep naar die poort opend pas later.
Mogelijk zijn er dan toch al spoelverliezen??(= ongebruikte brandstof die verdwijnt in de uitlaat)
Dit is een interressante vraag aan de echte wankelexperts (mischien iets voor de meeting in hoofddorp)
Door het iets lagere koppel bij ook nog een hoger toerental bij de HP zal je geneigd zijn wat later over te schakelen waardoor ook een meerverbruik ontstaat.Ikzelf schakel bij ,gewoon met het verkeer meerijdend, bij max. 3500 toeren , en pas als ik vooraan sta bij het stoplicht een stuk later. Dit voor de lol en om te veel dichtslaan van de boegies te voorkomen.
Caecil , je zit met jouw HP met 1: 6 dus vrij dicht bij de geteste waarden.