
Updates worden inderdaad niet genoteerd in het onderhoudsboekje. Maar wanneer de updates en de werkzaamheden van de terugroepactie (draagarmen controle en hitte isolatie) zijn/worden uitgevoerd, is dat wel opgenomen in e.o.a. centraal datasysteem. Toen ik namelijk met mijn auto niet meer naar de dealer in Beverwijk wilde waar ik mijn 8 had aangeschaft, maar voortaan naar Volman in Zevenaar ging, konden ze bij Volman wel precies zien wanneer de laatste update was uitgevoerd, wanneer de hitte isolatie was aangebracht, etc. Deze acties die buiten het reguliere onderhoud vallen, kunnen door de dealer gedeclareerd worden bij de importeur. De dealer heeft er daarom volgens mij weinig belang bij om zo'n aktie niet uit te voeren of te doen alsof die al is uitgevoerd.
Mocht je toch je twijfels hebben dan kun je inderdaad contact opnemen met de importeur.
Volgens mij mag je ook verwachten dat als je een auto bij de dealer koopt, dat de laatste updates zijn uitgevoerd. Ze hoeven hem alleen maar aan de computer te hangen, en dat gebeurt toch al als er een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd, wat weer heel normaal is bij aflevering van een auto. Kleine moeite om even wat nieuwe software te uploaden.
De hoge benzineconsumptie is inderdaad wel een issue. Ik rij zelf momenteel weer 450 km per week woon-werkverkeer met de RX-8 (gelukkig werk ik maar 4 dagen per week ;) ) en dat is een kostbaar verhaal, maar als je bedenkt dat ik onderweg naar mijn werk eigenlijk met een hobby bezig ben, dan is dat dure rijden ook weer relatief.