
mijn eerste autootje was een fiat ritmo. Ik had die gekocht voor 10.000 BEF (500 gulden). Ik had toen pas mijn rijbewijs en in zo'n oud karretje mochten wel wat deukjes komen (ze zijn er echter nooit ingekomen en ik heb de auto kunnen verkopen voor 20.000 BEF, na wat oplapwerk). Na een jaartje werd het tijd voor het serieuze werk. Ik overwoog de aanschaf van een volkswagen Golf 2 (het was toen 1990, de glorieperiode van de golf), maar omwille van de schandalig hoge kostprijs voor een standaard karretje, besloot ik even rond te kijken en viel mijn oog op een mazda 323F. Het mooie interieur en koetswerk beviellen me meteen. In 1996 besloot ik op een zomerse dag dat ik een cabrio wou. Ik dacht eerst aan een golf cabrio, toen plots iemand me zei dat er een mooie occasie MX5 te koop stond. Een witte, bah, dacht ik bij mezelf, tot ik het wagentje zag... Het was liefde op het eerste zicht. In 1998 werd mijn dochter geboren, in 2000 mijn zoon. De Mercedes 190 van mijn man, die ondertussen gezinswagen was geworden, werd ingeruild voor een Mercedes CLK Cabrio in augustus 2001. De MX 5 bleef in de kou staan, letterlijk... Begin dit jaar was het autosalon in Brussel. Dominique wou het nieuwe model CLK cabrio aanschaffen, dus ik mee. Rustig wandelden we door hal 9 en plots... daar stond hij dan: de mazda RX8! Ik had nog nooit van de wagen gehoord. Als een kind dat voor het eerst op de kermis komt, openden we met grote ogen de suicide-deuren, bekeken het interieur en vergaapten we ons aan het DVD-navigatiesysteem. Toch vervolgden we onze weg, alle hallen door, de diverse merken bekijkend, tot aan de mercedes-hal. Daar stond de nieuwe CLK-cabrio, en... we vonden hem niet mooi! Veel te vrouwelijk, weinig sportief, naar het saaie toe. De Mercedes SLR McLaren stond ons natuurlijk wel aan maar met een prijskaartje van zo'n 18 miljoen oude BEF, ietsje boven ons budget. Een beetje teleurgesteld, gingen we terug richting ingang (lees uitgang), toen ik besloot nog eens langs de mazda-stand te gaan. Ergens was de RX8 in mijn achterhoofd blijven hangen en ik wou hem nog eens bekijken. Ineens viel ons oog op de rode 8 die op een draaiend platform stond. We hadden die de eerste maal niet zien staan vanwege de menigte die zich errond had geschaard. Wat was dat een prachtige auto: voorspoiler, zijdrempels, spatlappen, chroom uitlaatsierstukken, chroom tankdopdeksel, chroom velgen, etc. Een uur hebben we daar gestaan. Een hostess gevraagd waar we de auto konden kopen (andere vragen kon ze niet beantwoorden, zoals alle hostessen op het salon). Zij verwees ons door naar garage Julien in Gent en eventueel naar de mazda-dealer in Knokke. Eigenlijk hadden we op dat ogenblik geen 2e wagen nodig, dus het bleef bij dagdromen... Tot ongeveer een maand later wij iemand vonden die onze plaatsingen van bedden en dergelijke kon doen. Dit betekende dat de lichte vrachtwagen waarmee Dominique totnogtoe reed om de kinderen van school te halen en zo, dikwijls niet beschikbaar meer was. We hadden al eens op het internet rondgeneusd ondertussen, naar meer info over de 8. Op een dinsdag gingen we met de kinderen naar de bioscoop in Gent. Bij het buitenkomen, het was nog vroeg in de namiddag, stelde ik voor om eens binnen te gaan bij garage Julien. Nog eens gekeken, beetje info gevraagd, terug weg. Ik wou eigenlijk een proefrit doen, maar omdat wij hadden gezegd dat de aanschaf niet voor onmiddellijk was, werd dit steeds vooruitgeschoven. Dan maar contact opgenomen met Knokke, daar ritje gedaan, en... terug naar huis. Tot de dag daarna we plots een telefoontje kregen van de garage in Gent, met een mooi voorstel. Contract getekend, mazda besteld en dan... 2 maanden wachten. Intussen had ik gelukkig het RX8-forum ontdekt, daar kon ik alles lezen over de rx8, foto's bekijken en praten met anderen die wel al het genoegen hadden een rx8 te hebben. Toen ik uiteindelijk eind mei mijn 8 kreeg, had ik me zo vergaapt op het forum, dat het me in het begin niet echt voorkwam dat dit echt mijn auto was. Ondertussen is dit gevoel reeds voorbij en we doen ons uiterste best om de inrijperiode zo snel mogelijk weg te werken zodat wij ook eens kunnen voelen wat de 8 ècht kan. Maar zelfs nu we onder de 4000 toeren moeten blijven, zijn we zwaar onder de indruk van de prestaties van ons karretje.