
Afgelopen dinsdag 29-5-07 een zeer leuke trackday gehad met mijn scheurvrinden van het frans forum.
Zoals misschien bekend zouden we een aantal klanten van mijn buurman kennis laten maken met een trackday op Spa.
In de ochtend waren dat er 20 en in de middag nog eens 20.
Verder waren er nog 15 begeleiders (verkopers) die als er nog tijd zou zijn ook wel enkele ronden mee wilden rijden.
Daarvoor kreeg ik hulp van Baphi,Tertou en RenesisMsa (RX 8 rijders),Andreas (M3) en CDRUK (350 Z).
Totaal hebben we samen maar liefst 70 ritten van 3 ronden gemaakt!!
Enkele klanten hebben dus met meerdere auto's meegereden.
Je kunt je voorstellen dat zoveel gasten niet alleen onze pitbox vol maakten maar ook zo ongeveer de halve pitlane.
Daar stond ook een hele mooie Ferrari.
Die gasten er naartoe met de vraag of ze ook daar eens enkele ronden mee konden...
Een klant vertelde aan mijn buurman dat ie het heel erg leuk had gevonden , maar dat ie wel vond ze hier allemaal hartstikke gek waren.
Helaas was het tot 3 uur 's middags zeer nat.
Toen ben ik pas de slicks gaan monteren.
Het eerste probleem hiermee was dat er enorm veel onbelans in de banden zat, die er vorige maand op Zolder nog niet in zat.
Nogmaals controleren leverde niets op.
De grip was verder zeer goed.
Helaas heb er niet veel plezier mee gehad want in de 6e ronde kwam ik in de Stavelot bocht iets te ver naar buiten en raakte de eerste curve stone die daar ligt aan de scherpe voorkant.
Dat betekende het einde van de linkervoorband.
Na wisselen naar de gewone banden had ik geen zin meer die ook nog aan gort te rijden
Toen had ik al 400 km gereden.
Nu moet ik nog aan een nieuwe Marangoni slick zien te komen.
Overige deelnemers:
Skylines: Altijd prachtig met van die hele lange vlammen uit de uitlaat.
Noble : Reed maar enkele rondjes in een matig tempo.
MPS 3: Idem
Engelse RX 8 :Idem
Caterham: Echt iets voor de professionele coureur. Alle gewone stervelingen kunnen beter niet hun vingers eraan branden, zoals weer eens bleek. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Terugkijkend naar alle ongelukken die ik intussen op Spa heb gezien blijkt dat minstens 90 % aan de binnenzijde van de bocht tegen de muur rijdt.
In die binnenzijde staan natuurlijk geen banden stapels.
In een gewone race is het net andersom. Daar vliegen de auto's meestal er aan de buitenkant uit
Veel rijders proberen mooi dwars een bocht uit te komen. (Wat natuurlijk wel leuk is maar verder nergens op slaat)
Als de banden dan plotseling weer grip krijgen zijn ze te laat met terug sturen..
Een ander klassieke fout is om te scherp van de curvestones af te sturen (vooral in de regen)
De ster van de dag was een wel heel bekende Mistery Guest.
Niemand minder dan Nigel Mansell !!
Die reed in een M5 Touring (van de belgische importeur) met zijn 2 zonen een flink aantal ronden in de ochtend.
Van links naar rechts:
Greg (De organisator van de EVO dag), Mansell Junior 1, Darin (organistor), Nigel Mansell, Onbekend (organisator), Mansell Junior 2.