
Het was een geheel nieuwe ervaring om in de regen op het circuit van Spa te rijden.
Gelukkig is er door de RX 8 rijders geen schade gereden. (dat konden helaas enkele Evo ,skyline en 911 - rijders niet zeggen)
Gezien de weersvoorspelling had ik uit voorzorg de Vredestein winterbanden meegenomen ( gewoon in de auto meegenomen) en die konden er meteen na de rijdersbriefing om 8.30 u op.
Dat hoefde gelukkig niet de volle regen ,want er was nog plek in de boxen.
(Ik had gehoopt de laatste millimeters rubber van de originele Potenza's af te rijden , maar dat is dus niet gelukt)
Het is de gehele dag niet meer gestopt met regenen en zodra je een iets minder natte lijn zag komen , ging het weer gewoon wat harder regenen.
Vooral als er een van de twee open formule auto's voor je reed zag je gewoon niet waar ergens in die spray nou de auto was.
Die waren trouwens vrij snel weer weg, maar niet zonder dat je daar toch veel bewondering voor kreeg hoe die jongens keer op keer een steeds uitbrekende auto onder controle hadden (natuurlijk zonder ABS of DSC)
De organiserende engelse mitsubische evo-club had de zaken perfect geregeld en had erop toegezien dat er geen gevaarlijke piloten bij waren.
De snelheidsverschillen waren desondanks vrij groot.
Waar ik nooit sneller dan 175 was deden de skylines zomaar minstens 220 km/u (aldus Baphi die in een van die auto's mee had gereden.)
De rx8 inbreng bestond uit belgen, fransen, een luxemburger,een duitser ,een deen en en nederlander (ik dus)
Er waren 6 instructeurs aanwezig die (indien gewenst) meereden.
Dacht ik net na 2 dagen op Spa de lijn wel te weten , bleek dat dus op enkele plaatsen niet zo te zijn , en het klopte want de daarna lag de snelheid iets hoger.
Ik was er toen al achter dat je harder remt als je net niet in het ABS bereik komt.
Het scheelt niet alleen in pure remweg , maar ook hoef je niet een ietwat slingerende auto te corrigeren voordat je een bocht instuurt.
Je krijgt onder die gladde omstandigheden ook heel goed het gevoel hoe veel de auto mag wegglijden voordat de DSC ingrijpt.
Zoals je al weet laat die DSC behoorlijk veel slip toe en het was echt zeer leerzaam bij uitaccelereren die ruimte te benutten. Op het moment dat de banden dan weer volledige grip krijgen voel je een korte ruk in de auto.Daar moet je op bedacht zijn en niet van schrikken.
Dat alles zonder dat het DSC inkomt.
De curve stone's zijn behoorlijk glad en daar moet je absoluut heel langzaam weer van wegsturen anders ga je ondanks alle veiligheidssystemen alsnog in de rondte.
(Eenmaal had ik bij het uitkomen van de snelle dubbele linkse bocht bergaf ,na te snel terugsturen van de curve's , de volle baanbreedte nodig....)
Zoals bij de rijdersbriefing al gezegd was ,is soms minder meer.
Minder heftig sturen en remmen , en mooie vloeiende ronde lijnen rijden is sneller.
Gedurende de dag circa 260 km gereden.
Daar had ik 1,5 tank voor nodig.
De airco de hele dag aangehad om het beslaan van de ruiten te voorkomen.
Outjer