
Naast Racing Beat bied H+R (in duitsland) ook stabilatoren aan.
Origineel is 27 mm voor en 16 mm achter.
Racing Beat 29 en 19 mm. (Correctie 32 en 19 mm)
H+R 32 en 20 mm.
Toen ik een mailtje naar H+R stuurde voor prijs en levertijd kreeg ik echter het antwoord dat ze niet meer op voorraad waren en ook niet meer gemaakt werden.
Op de motorshow in Essen werd mij verteld dat ze uit produktie genomen waren omdat de bevestigingspunten in de carrosserie niet stevig genoeg zouden zijn.
Zelfs bij de originele stabilisatoren zou dat al gebeurd zijn.
Dat had zelfs in de (duitse)kranten gestaan.
Op het duits forum heb ik er echter nog nooit iets over gelezen.
Wel iets om in de gaten te houden dus.
De verkoper vertelde dat ze er nog wel enkele hadden liggen.
Je begrijpt dat ik die dus wilde hebben en na ondertekening dat ik ze niet aansprakelijk zou stellen kon ik ze wel hebben.
Op het duits forum had rotaryengine (uit luxemburg) mij wel gewaarschuwd dat H+R bij de levering van zijn stabis er geen nieuwe rubbers bij had geleverd en dat ie er al maanden op aan het wachten was.
Die nieuwe rubbers zijn natuurlijk nodig omdat de oude niet om de dikkere buizen passen.
Dus ik bij de verkoper op de beurs gevraagd of ie er gelijk de rubbers ook bij zou leveren.
Vorige week werden de stabis geleverd.
Alleen helaas zonder rubbers !!
Gelukkig werden die enkele dagen later al nageleverd.
Bij demontage van de oude stabis was de handleiding van Matex zeer hulpzaam.
Alleen duurde het even voor ik in de gaten had dat je de meedraaiende draadeinden van de kogelkop met een inbussleuteltje kunt vasthouden.
En voor het uitnemen/manouvreren van de voorste stabi moet je echt engelengeduld hebben.
Als Matex niet geschreven had dat dat zo kon had ik het niet geloofd!
Alleen waren er geen nieuwe beugels meegeleverd om de dikkere rubbers te monteren.
Voorlopig heb ik de oude beugels aangepast.
Mocht ik nieuwe beugels van H+R krijgen zijn ze in een wip gemonteerd.
De voorste stabilisator is maar liefst 2,5 keer zwaarder dan de originele.: 2 kg / 5 kg !!
Dat betekend dus dat de wanddikte dus ook ongeveer 2,5 keer dikker is!
Zowel voor als achter hebben de H+R stabis aan elk eind 2 gaten voor de endlinks.
Voorlopig heb ik ze op het kortste gat gemonteerd.
Ik wacht nog advies van H+R af.(er zat geen handleiding bij)
Hier de foto's van de voorste stabi: