Een van jullie forum gebruikers en welke wist van mijn deelname aan de RX-8 test-dag heeft mij gevraagd, ondanks alle perikelen eromheen welke ik gelezen heb op het forum, er toch iets over te melden..! Laat ik eerst beginnen te melden dat jullie NIETS gemist hebben en daarnaast eerst even een klein voorstel rondje..! Dan weet je meteen met wie jullie van doen hebben..
Sinds jaar en dag ben ik al vertrouwd Mazda fan. Mijn eerste auto in 1986 was een 323 uit 1978 (92-VS-53). Tja, je moet toch ergens beginnen. Deze werd later aan de kant gezet en vervangen door een Mazda 626 Hardtop Coupe uit 1982 (HT-28-FS). Ook deze moest het veld weer ruimen (en daar heb ik nog steeds spijt van). Daarna veel andere auto's waar helaas het Mazda embleem niet in voor kwam. Dat stokje had ik inmiddels doorgegeven aan mijn vader. Hij kroop van een 929 (1982) naar een 626 (1988) om vervolgens via nog een 626 (1993) in een Xedos-9 te belanden (2001). Inmiddels had het Mazda gevoel na een wat mindere "coole" periode van mazda me weer helemaal in de greep. De saaie Opel Astra station werd in 2003 verruild door een Mazda6 Sportbreak, welke inmiddels door omstandigheden te koop staat...(bieders bij mij melden graag... helaas geen inruil RX-8 mogelijk). Terug op het mazda nest dus, maar voor hoelang..! Qua dagelijkse auto zal dat een vraag blijven, maar qua hobby zal dat voor eeuwig zijn zolang ik maar auto kan rijden en betalen..!
Want ondanks dat de dagelijkse auto voor lange tijd uit Duitse degelijkheid bestond werd mijn hobby honger gestild door een Japanse volbloed sportwagen.. Zoals jullie kunnen lezen in mijn Nick-Name (en niet te vergissen met een andere soortgelijknamige forumgebruiker MET streepje) bezit dus geen RX-8 maar een RX-7. Ik bezit er zelfs twee. Een van de mooiste RX-7 van het type SA uit 1979 (tevens ook de oudst rondrijdende) van Nederland in de kleur Classic Red (MX-5 kleur) afgelaagd met blanke lak,

en een RX-7 Turbo-2 Cabriolet uit het jaar 1989 in de kleur wit.

Twee totaal verschillende auto's met nog meer verschillende karakters, maar waar ik beide veel plezier aan beleef. De SA werd in 1990 gekocht en in 4 jaar tijd door mij tot in nieuwstaat gerestaureerd. De witte Turbo-2 was een geslaagde impulsieve aankoop van mij deze zomer waarvan ik vooral in de nazomer veel van genoten hebt. Desalniettemin werd ik toch getrokken om vreemd te gaan in een RX-8. Ik kende de auto al geruime tijd en werd erg getrokken door het design en natuurlijk de innovatieve rennesis rotatiemotor. Net na de introductie hebben wij als RX-7 club, waarvan ik al geruime tijd secretaris ben, een lang weekend de beschikking gehad over een LP versie van de RX-8. Toen al heb ik kunnen genieten van de kwaliteiten van deze auto in het dagelijkse verkeer. Veelvuldig heb ik nog in de RX-8 gezeten bij onze plaatselijke dealer in Amersfoort, toch wel dromend om er ooit eens eentje te bezitten... ach wie weet...!
Nu even over de RX-8 test dag..! Volgens de website en media in diverse autoprogramma's zou het een spektakel worden. Ik had me er dan ook veel bij voorgesteld. Om 10.30 moest ik me melden in een klein gebouwtje vlak bij het vliegveld Lelystad en zo'n 2 km van het circuit vandaan. Ik had mijn vader meegenomen om het een en ander op film vast te leggen. Daar binnengekomen werden we vriendelijk ontvangen door wat gastheren en vrouwen in Mazda RX-8 tenue. We werden meteen in het diepe gegooid... instappen en rijden, of eerst koffie? Uiteraard kozen we voor het eerste om maar niets te missen van deze dag. Mijn vader mocht verrassend genoeg ook rijden daar er een aantal gegadigden nog in de file stonden en dus verlaat waren. Met twee RX-88 gingen we, vergezeld door een instructeur achter het stuur, richting Circuit. Ik in een HP versie en mijn vader in de LP. De instructeurs zette er meteen goed de vaart in richting het circuit, uiteraard om mij te imponeren. Nergens voor nodig dacht ik in mezelf nog..!
Niet lang daarna door de poort van het RDW circuit en maar meteen de Kombaan op. Drie rondjes over de baan. 1-tje met ingeschakelde ESP en twee zonder. Doe mij maar zonder als je het mij vraagt. Wat is zo'n ding MET ESP zoekend in de kom zeg..! Uiteraard niet afgesteld om in een hoek van 60 graden op een slipperig wegdek te rijden. Zonder ESP leek hij iets licht te driften in de bocht.. Heerlijk..!
Na twee rondjes het binnenterrein opgereden. Nog steeds zat IK op de bijrijders stoel. De instructeur legt het een en ander uit over de uitwijkproef, slalomproef, noodstop en uiteindelijk de "natte" rotonde MET en ZONDER ESP. He, dat is leuk, dat driften..! Eindelijk mocht ik het stuur overnemen, maar inmiddels waren er al wel 20 minuten van de 50 verstreken..! Daar ik het driften het leukste vond en het toch wel even duurde voordat ik dat onder de knie kreeg ben ik daar te lang blijven schuiven. Dit ging ten kosten van de rest van de proeven (uitwijk,slalom en noodstop). Maar WHO CARES. Dit was veeeel leuker..! Net toen ik het onder de knie begon te krijgen was te pret alweer voorbij en moest ik afsluitend nog twee rondes de kombaan doen. Met de eerste keer een gangetje van 60 de kom in en met 120 de kom uit. De tweede ronde met 120 de kom in en met 140 eruit. Best wel heftig trouwens. Maar jammer genoeg was het alweer voorbij. We waren zelfs vergeten om foto's te maken. De slagbomen gingen alweer open en ik moest het circuit verlaten. Nog ff doortrappen op weg naar het verzamelpunt en de testdag zat erop. Welgeteld een minuut of 30 gestuurd..! Daarna met koffie en een broodje wat napraten om vervolgens met een tasje vol met RX-8 folders en een modelletje weer huiswaards te keren.
Het was een leuke ochtend, maar het bleef ver onder mijn verwachting. Dit geldt overigens niet voor de RX-8, maar dat verwachtte ik ook niet anders, want dat wist ik al. Hij heeft niet het nerveuze sportieve karakter van de RX-7, maar hij is minstens net zo spannend, vooral zonder dat ESP. De RX-8 blijft, de testdagen moeten veel beter..! De volgende keer 20 minunten Zandvoort ofzo..! Niks slalom, noodstop of uitwijkproeven. Gas geven met dat ding. Daar is ie voor gemaakt.
Dus heren RX-8 rijders..! Volgens mij niets gemist dus. Een keertje net na een regenbui een grote parkeerplaats opzoeken en je hebt net zoveel lol. Okay, die kombaan vind je er niet maar dat is dan ook alles.




Gegroet,
Marcel Kielliger
RX-7 rijder
RX-8 Fan.
p.s. Ze vroeg om een verhaaltje... tis helaas iets meer geworden. Excuses voor het eventueel vervuilen van jullie Forum.