
Vanmidag een ritje gemaakt met de nieuwe Mazda6 MPS! De 260pk (@ 5500 tpm) sterke 2.3 turbo-sedan met 4WD en 380 Nm @ 3000 tpm
Eentje op Duits kenteken en het is een pre-productiemodel (geen smart-card, geen regensensor, geen lichtsensor bv). Wel een bijna final-exemplaar. Dus bijna productierijp. Van buiten is hij me niet tegengevallen! Op foto's en op de Parijs Motor Show vond ik hem niet zo geweldig maar zo IRL is hij echt super! Oke, de achterbumper is nog steeds niet helemaal top qua design maar hij is verder erg dik maar vooral subtiel. Toen ze zeiden dat ik even uit het raam moest kijken hier in pand zag ik wel een rode Mazda6 staan maar ik had in eerste instantie niet door dat het de MPS was..
Maar als je beter kijkt zie je de enorme uitlaten en de chique 18" velgen. De voorkant is enorm bruut met de verhoogde motorkap, flinke voorbumper en zwarte koplampen. Van binnen vond ik hem wat tegenvallen. Enige wat anders was de stiksels op de lederen bekleding (die verder hetzelfde zijn als de normale Executive, Active en GT-M stoelen (hoewel ze goed zijn is het wel een minpunt!), aluminium pedalen, andere pookknop en een teller dat door gaat tot 280 km/h. Paar alu elementen op het stuur bv zou al wat leuker geweest zijn... maar dit allemaal maakt het wel tot een auto die ook zakelijk te gebruiken is. Hij is ondanks de uiterlijke wijzigingen toch redelijk subtiel en ingetogen
Helaas... ik mocht niet zelf rijden. Ik mocht er uiteraard wel naast zitten. De stoelen zaten verder best goed al vond ik het jammer dat de passagiersstoel niet electrisch is terwijl de bestuurderstoel wel zo is te verstellen.
Een collega had vroeger eens een Subaru Impreza gehad dus die wist wel wat ie deed. Maar goed, rijden met dat ding! Sleuren wat dat ding doet! Allemachtig! Het trekt als een jongen van 16... Maakt niet uit welke versnelling. Rij 120 in z'n 6, geef gas en het gaat nog met een razendtempo vooruit! Lijkt geen einde te komen. Helaas kwam het wel steeds tot een einde omdat het redelijk druk was op de weg... we hebben 'slechts' de 200km/h aan kunnen tikken.
4WD doet zijn werk enorm goed. Vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Geef vol gas met een voorwielaangedreven Mazda3 2.0 en de voortrein klappert en de voorwielen zoeken z'n weg. De Mazda6 MPS doet niets van dat. De neus zie je omhoog komen en je versnelt vooruit zonder enige kik! Prachtig! Bochten zijn al helemaal een lachtertje natuurlijk. De normale Mazda6 is al een messcherpe auto met een uitstekende wegligging, de MPS is dat natuurlijk nog 3x zo erg... de besturing was volgens de testpiloot gewoon heerlijk direct. Maar dat zijn we ook al gewend van de Mazda6
Nog iets wat absoluut niet tegenviel was het comfort. Ik had eerlijk gezegd een wat meer die hard sportsedan verwacht. Natuurlijk is ie steviger afgeveerd maar verre van oncomfortabel. Sowieso kan je er ook gewoon rustig mee rijden en dan verschilt het niet eens zoveel van de normale Mazda6en. De MPS is dus ook hiervoor uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Keerzijde is dat ik hem net ietjes teveel vond overhellen. Echt niet veel maar net teveel voor zo'n snellerik
Het uiterlijk, de wegligging.. nog iets vergeten? Ahja.. het motorgeluid. Tegenvaller.. een turbo hoor je niet en een donkerder geluid eigenlijk ook nauwelijks. Dat had best wat sportiever gemogen! Wie weet komt dat nog wel goed en anders verzinnen ze er wel wat op zoals bij de RX-8 ook is; daar staat namelijk in de optielijst "sportuitlaat" en "Luchtuitlaat accent". Wie weet...
Al met al een lekker dikke, doch ingetogen sportsedan met een uitrusting waar je u tegen zegt en over de wegligging en trekkracht niet te zwijgen... dat laatste is stukken beter dan dat bij de RX-8. Maar goed, de RX-8 is dan weer een stuk unieker (en mooier naar mijn mening)
+ Kleeft aan de weg
+ Blijft doortrekken
+ Zeer compleet
+ Kan dagelijks gebruikt worden
- Interieurmissers
- Motorgeluid/uitlaatgeluid (het ontbreken ervan..)
Ik heb foto's met mijn foon gemaakt en die hoop ik volgende week hier neer te kunnen zetten