
Dag leden en RX-8 rijders,
Ik heb een groeiende nieuwsgierigheid ontwikkeld naar de RX-8. Die is sluimerend geweest; vanaf de lancering in 2003/2004 vind ik het een mooie auto om te zien. Wetende dat zo’n ding toen niet betaalbaar was voor mij heb ik mezelf niet teveel verdiept in de auto om mezelf niet gek te maken. In die tijd reed ik een lease auto met strikte voorwaarden en voelde me daarmee al de koning te rijk. Veel heb ik de RX-8 ook niet op de weg gezien. Ik herinner me wel een keer een verzameling RX-8-en bij De Meern. Ik was daar in oktober 2014 tijdens een mini-meeting van het Lexus-forum (met een Lexus). Ik zag een stuk of 15 tot 20 verschillende RX-8-en zich daar ook verzamelen bij die AC-parkeerplaats en keek regelmatig naar die mooie auto’s. Verder was ik vooral bezig met de Lexus auto’s want ik had de mijne net een half jaar en was vooral ervaringen over Lexus aan het uitwisselen.
Na een paar jaar kroop er nog wat meer benzine door m’n aderen en heeft dat tot de aanschaf van een MX-5 geleid. Een 10th anniversary edition dus wat sportiever dan de gemiddelde MX-5. Deze MX-5 is er enkel voor de hobby, in goede en originele staat, staat altijd in een garage en wordt alleen bij mooi weer gebruikt. Laatst zijn we met die MX-5 en onze tweede auto naar Oostenrijk geweest (de MX-5 is onze 3e auto). Dat was prachtig. Verschillende Alpenstrassen bereden en dan is een MX-5 een heerlijk karretje om te hebben. Maar het was soms wel erg warm. Bij terugkomst in Nederland heb ik bij de Mazda-specialist in de buurt gevraagd wat daar aan te doen is (bij een aantal leden volgens mij wel bekend: Volman). Qua isolatie niet veel, maar een optie is airco inbouwen. Al zoekende naar informatie en filmpjes kwam ik ook meer filmpjes over de RX-8 tegen die qua rijplezier niet onder doet voor een MX-5. Maar het zou wel anders zijn dan een MX-5. Je herkent vast wel hoe dat gaat op YouTube; van het ene RX-8 filmpje kom je in het andere en dan zie ik een aantal rode draden maar de meest voorkomende is dat bestuurders laaiend enthousiast zijn over de RX-8. En dan draait het niet alleen om de motor, maar het totaalpakket. De wegligging zou ontzettend goed zijn; sportief, mooie balans maar op langere afstanden ook comfortabel. En dan het geluid, die sensatie van die motor. Inmiddels weet ik wat de aandachtspunten zijn van een RX-8 en gezien de manier waarop je met zo’n auto om dient te gaan past dat wel in het gebruikspatroon hoe ik nu mijn MX-5 gebruik. Ritten van minimaal een uur, respect voor de techniek met warmrijden, af en toe goed doortrekken en de techniek erachter begrijpen. Een RX-8 is wel wat duurder in maandelijkse en variabele lasten dan een MX-5.
Ik heb gelezen dat dit forum minder actief is dan een aantal jaren geleden dus of en wanneer dit bericht gelezen wordt weet ik niet. Ik ben deze week nog eens bij Volman in Zevenaar geweest want er staan daar een tweetal RX-7’s en een RX-8. Die RX-8 is niet te koop voor zover ik begrijp, maar als voormalig dealer weten die vast wel het e.e.a. van een RX-8 af. Ik heb 2 medewerkers gesproken en die zijn beiden laaiend enthousiast over het concept van de RX-8. De omgangsvormen hebben ze me ook verteld, ik deins daar op zich niet terug omdat ik daar weinig aanpassing in voorzie t.o.v. hoe ik m’n MX-5 gebruik. Alleen… Is zo’n RX-8 wel wat ik ervan verwacht? Ik heb die dingen enkel nog op YouTube gezien en gehoord, maar nog niet in het echt. Word ik er warm van? Does it spark joy? Of zoals James May zegt: “does it give me the fizz?”.
Met die onwetendheid in het achterhoofd vraag ik hier, of er wel eens een meeting is met RX-8 eigenaren? Ik zou mezelf graag uit willen nodigen bij zo’n evenement ????. Of is er iemand uit de (wijde) omgeving van Volman die een RX-8 bezit en bereid is om een keer elkaar te ontmoeten? Als dit op een droge dag kan, dan neem ik mijn MX-5 natuurlijk mee.