
Ruim een maand geleden vertelde Ruud in een topic van Mellie
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=26162 over hydrodynamisch gesmeerde lagers. Ik wist daar toen nog niets van. Op
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/engine_bearings.htm kwam ik interessante informatie tegen:
Bearing Operating Condition = Viscosity x RPM x Diameter x K / Unit Load
Voor het gemak vertaal ik "Bearing Operating Condition" even met "smeerfilm(kwaliteit)". De getallen voor "Viscosity", "Diameter" en "K" zijn constanten waar we onder het rijden geen invloed op kunnen uitoefenen. Voor een vergelijking van smeerfilmen bij verschillende snelheden en versnellingen kunnen we ze dus weglaten.
Hieruit volgt: De smeerfilm is recht evenredig met rpm en omgekeerd evenredig met lagerbelasting. Als formule: smeerfilm=toerental/belasting
Bij constante snelheid geldt:
Belasting=vermogen/toerental
Benodigd vermogen is recht evenredig met snelheid^2
Dus: belasting=snelheid^2/toerental
Ingevuld: smeerfilm=(toerental/snelheid)^2
Toerental/snelheid is gelijk aan de eindoverbrenging. Zolang je in dezelfde versnelling blijft rijden, verandert dit getal dus niet.
Verrassende conclusie: DE KWALITEIT VAN DE SMEERFILM WORDT UITSLUITEND BEPAALD DOOR DE GEKOZEN VERSNELLING EN HEEFT NIETS TE MAKEN MET DE SNELHEID! Ik herhaal nog maar even dat dit alleen geldt als je net genoeg gas geeft om je snelheid vast te houden. Bij accellereren komen er andere getallen om de hoek kijken, waar ik het een eventuele volgende keer wel over wil hebben.
Om de smeerfilms in verschillende versnellingen te kunnen vergelijken heb ik wat sommetjes gemaakt, waarbij ik eerst de smeerfilm in de zesde versnelling met een constante op 100% heb gebracht.
Kwaliteit van de smeerfilm in de versnellingen:
100% in 6
142% in 5
201% in 4
385% in 3
731% in 2
2004% in 1
Stel je de kwaliteit van de smeerfilm in 1 op 100%, dan krijg je het volgende rijtje:
100% in 1
36% in 2
19% in 3
10% in 4
7% in 5
5% in 6
Ik zie dus een enorm verschil tussen 1 en 6 (20 keer). Ik moet ervan uitgaan dat Mazda de boel minstens zo ontworpen heeft dat je de lagers niet beschadigt bij constante snelheid in 6 op een vlakke weg. Als jullie het interessant vinden, wil ik wel eens bekijken wat er gebeurt met de smeerfilm bij accellereren. Als je absoluut aan de veilige kant wilt blijven, gebruik dan de zesde versnelling niet om te accellereren maar alleen om je snelheid vast te houden. Welke snelheid maakt niets uit.
Olof