
Je hebt ongetwijfeld gelijk, Ruud. Ik heb op dit forum al veel van je geleerd. Respect. Ik snap alleen niet wat dat "elleboog" punt in de lichtbundel dan voor nut heeft.
Als je de koplampen op een witte muur laat schijnen, zie je dat de lichtbundel van elke lamp aan de bovenkant begrensd wordt door een lijn met een knik (elleboog) erin. De linker helft van de bundel (die horizontaal begrensd is bij linksgestuurde auto's) schijnt daardoor lager dan de rechter helft. Op een rechte weg zie je dan ook dat bomen en struiken in de rechter berm hoger verlicht worden dan in de linker berm.
Verder is het natuurlijk ook zo dat een verschil in hoogte-afstelling tussen linker en rechter lamp alleen effect heeft op korte afstand. Op langere afstand mag je de twee koplampen als één lamp beschouwen en heeft het verschil in hoogte-afstelling tussen links en rechts geen invloed meer op zicht en verblinding van tegenliggers. De invloed van de elleboog blijft op grotere afstand wél merkbaar, want die is voor beide lampen gelijk...
Ik heb daarom altijd gedacht dat die elleboog bij rechtsgestuurde auto's de andere kant op wijst. Probleem. Kan de lamp soms ook nog gekanteld worden om de lengte-as, zodat de "onderarm" verandert in "bovenarm"? Dat zou een extra afstelling betekenen, maar het probleem oplossen.
Olof