Beste allen,
De afgelopen weken stonden mijn leven behoorlijk in het teken van mijn geliefde Mazda RX-8. Ik had deze begin dit jaar van een particulier over genomen, en dat heb ik geweten.. Warm starten ging de afgelopen maanden steeds rotter, tot op het gegeven moment het noodlot toesloeg en stond ik stil op de linker rijbaan. In de file liet ik per ongeluk mijn motor afslaan, maar starten wilde die niet meer. Ik was er al op voor bereidt dat dit kon gaan komen door compressie problemen. Maar om er zeker van te zijn heb ik de bobines en bougies nagekeken, de bobines waren rot, maar na het vervangen is alles alleen maar rotter geworden. De nieuwe bobines werken prima maar de motor is door het vele proberen van starten er niet beter op geworden. De bougies waren prima toen ik de bobines verving, maar na een proef ritje waren ze al weer git zwart, dat komt door de slechte ontbranding. De ontbranding was zo slecht dat hij zelfs stationair begon uit te vallen nadat hij warm was gelopen. Ik heb verder alle andere onderdelen (echt alles) nagekeken, alle kleppen getest, en alle kleppen sloten prima en werkte prima. Was best leuk om met het motor management aan de haal te gaan om de kleppen te kunnen testen, weet ik ook eens hoe dat allemaal geregeld was (ik ben best handig met elektronica en heb de accu gebruikt om de elektronica te doen laten denken dat er een klep gesloten of geopend moest worden, onder tussen zoog ik aan een slang aangesloten op de geteste klep om te kijken of hij open ging of juist sloot).
Als alles werkt, dan is er maar één wel bekend probleem wat niemand wil zien op zijn REX, compressie probleem. Ik heb Hoebeke dus groen licht gegeven om mijn auto op te komen halen, en gelukkig waren ze zo vriendelijk dit volledig gratis voor mij te doen. Kees (de RX-8 expert bij Hoebeke) heeft een compressie meting gedaan, en het totaal kwam uit een compressie van 5,5 bar in alle kamers van beide rotoren. Hij omschreef het als 'de laagste compressie die hij ooit heeft gemeten op een lopende motor', ik voel me vereerd om dat een REX veteraan te horen zeggen. Maar blij wordt je er nooit van...
Even hoopte we door de gelijkmatige meting dat het door een normale slijtage lijkt te komen, nieuwe APEX Seals zouden een wonder kunnen doen. Ergens was 80.000km geen normale kilometer stand voor zulke erge slijtage, maar ja, je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Helaas bleek het niet om normale slijtage te gaan, kennelijk is het voor veel mensen moeilijk om een auto te onderhouden, ergens in het verleden heeft de auto zo weinig olie gekregen dat de lagers van de rotoren vast zijn komen te zitten op de rotor as. Alsof ze vast gelast waren, helemaal rood uit geslagen en het lukte Kees al niet eens om de tweede rotor van de as af te krijgen. Helaas is de binnenkant van de rotor helemaal uitgesleten, waardoor ook mijn rotor huizen volledig bol zijn gesleten, dit kwam door speling van de rotor op de as. Kennelijk heb ik hiermee weer een prijs gewonnen, want zo'n slechte staat van een motor heeft hij ook nog nooit mee gemaakt. Voor de mensen die het niet weten, de rotor huizen alleen al zijn een kleine 1100,- euro per stuk exclusief btw, rotoren zelf lopen ook al in de honderden euro's. Daar is dan nog niet eens het uurloon bij gerekend, al met al was het dus goedkoper om een volledig nieuwe motor te bestellen bij Mazda. Deze kost 4300,- euro exclusief, maar daar komt geen uurloon meer bij en ook heb je in dat geval een jaar lang fabrieksgarantie op de motor zitten (nu vindt ik een jaar nog al karig op een nieuwe motor, maar goed).
Heb er dan ook maar voor gekozen om een nieuwe koppelingsplaat er op te laten zetten, de huidige werd al wat aan de dunne kant. Het zou zonden zijn om die weer te moeten laten vervangen terwijl hij nu open ligt, ook worden alle slangen vervangen want die zijn op gaan zwellen en dus wil ik het risico niet lopen dat die dingen zeer binnenkort kunnen scheuren. Totale verwachte kosten lopen dus in de 6500,- met uurloon en btw. Gelukkig viel mij het uurloon nog mee, ik kreeg al bijna een hart verzakking, ondanks dat ik toen ik de auto al kocht wat achter de hand heb gehouden omdat ik wist dat er wat problemen konden voor doen.
Moraal van het verhaal: Zorg goed voor je REX tenzij je wilt dat je motor slijt, rij hem eerst goed warm (kilometer of 10), dan kun je helemaal los gaan wat je wilt. Vul je olie goed bij, vervang je olie regelmatig, en volgens Kees (de expert hemzelf) moet je niet synthetische olie gebruiken.
Vooral dat laatste schijnt nogal een discussie puntje te zijn, maar volgens kees verbrandt synthetische olie niet goed en laat het een hoop rommel achter. Het is natuurlijk bij iedereen bekent dat de REX graag wat olie mee snoept terwijl je rijdt, dus zijn punt klinkt best logisch.

