
Faxie:
> Oke dan ga ik van de week nog maar eens controleren
> denk ik.
>
> Is het pedaal lastig los te krijgen trouwens?
Hoi Faxie (en evt. martijn.vos1988),
De scheurvorming c.q compleet afbreken van het koppelingspedaal is een bekend probleem, met name in de USA en UK, echter ook in Duitsland.
De constructie / het materiaal is te zwak en er ontstaat na verloop van tijd materiaalmoeheid; in de USA krijg je van de Mazda-importeur een nieuwe koppelingspedaalunit toegestuurd (NB de bestaande "zwakke" uitvoering!!!) als je het gescheurde exemplaar inlevert; Mazda erkent op deze manier dat het pedaal te zwak is geconstrueerd.
De problemen kunnen worden voorkomen door;
1) Een (versterkte/betere) gemodificeerde nieuwe unit in te bouwen welke in de USA verkrijgbaar is bij de bekende Rex-toeleveringsadressen.
2) Een versterkingskit in te bouwen; eveneens verkrijgbaar in de USA bij deze adressen.
Ik heb zelf in 2010 meegedaan met een aktie in Dld. waar een Hongaars Rex-forum lid de Amerikaanse versterkingskit (2 x grote foto) heeft nagebouwd (1 x kleine foto) en bij een intekenaktie te koop heeft aangeboden voor Euro 65,- inkl. verzendkosten.
Hij heeft er uiteindelijk zo'n 29 stuks verkocht, gemaakt en uitgeleverd; ik heb er aan mee gedaan en de KPV ingebouwd.


Ofschoon mijn Rex toen pas 14.000 km had gelopen wilde ik de problemen voor zijn door een dergelijke kit in te bouwen.
Na inbouw van de versterkingskit voelde het pedaal ongelooflijk stabiel aan; een enorme verbetering van de in wezen te zwakke en beweegelijke pedaal/ophanging.
Ik ben er nog steeds erg blij mee.
Ik heb op het Duitse Rex-forum van de in/uitbouw een verslag gemaakt (bericht nr. 187, pagina 10)
Onderstaand vind je een link naar deze beschrijving waarin je (naast specifieke info over inbouw van de versterkingskit zelf) een indruk krijgt van de aandachtspunten bij in/uitbouw van het koppelingspedaal.
Er zit 1 moer bij die behoorlijk moeilijk is los te krijgen; met het gereedschap (dop 12 mm) volgens onderstaande foto gaat dat vrij goed.

Wellicht heb je hier iets aan.
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=24080&pageNo=10&highlight=kupplungspedalverst%E4rker mvg, Ruud
PS
Faxie, als je idd van plan bent om hem uit te bouwen om e.e.a. te kunnen checken op scheuren etc. dan zou ik eerst de USA-versterkingskit laten komen om hem gelijk te kunnen inbouwen, dat scheelt nu een heleboel werk en in de toekomst veel ellende (evt. compleet afbreken van je koppelingspedaal terwijl je rijdt !!!)
Ik weet vrijwel zeker dat bij de 100-150.000 km die je hebt afgelegd met de Rex het koppelingspedaal behoorlijk/verregaand is ingescheurd (bij martijn.vos1988 dus bij ruim 100.000 km.).
Eerst scheurtjes laten lassen; dan opnieuw monteren inkl. versterkingskit.
Herstellen door alleen maar de bestaande scheuren te lassen is onvoldoende; het probleem komt later opnieuw terug.