
Iemand:
> 9000 toeren vind bij de HP, het verschil zit hem in
> een de afwijking van de toerenteller.
Een toerenteller wijkt niet af.
Het kan aan mij liggen maar ik zie nergens staan dat het slecht is om te "redlinen" om koolafzetting tegen te gaan.
Wat er wel staat is dat hogere toerentallen slecht zijn voor een motor maar dat is al algemeen bekend.
Waar het om gaat is de belasting van een motor.
Hoe meer je hem belast (hoge rpm's, meeste bhp), hoe harder die slijt.
E=1/2mv^2 waarin v de (omtrek)snelheid van de rotor is.
Wanneer deze toeneemt is de Energie kwadratisch meer, daar komt nog bij dat de middelpuntvliedende kracht ook kwadratisch toeneemt wat weer direct een belasting is voor het lager en stationaire tandwielen.
Wanneer deze slijten ontaat er steeds minder ruimte tussen de rotortip en het huis.
Zeker wanneer bij plotselinge warmteontwikkeling (lees: flink gas geven) de warmte vooral de rotor beinvloedt mbt uitzetting, kan het voorkomen dat de tip het huis gaat aanraken, zij het heel licht, waardoor je krassen zou kunnen veroorzaken (compressieverlies).
Grtz Dennis