
Toch eens mijn RX-8 probleem aan de geleerden voorleggen:
Een tijd geleden kreeg ik een check engine light met de P0420 code, Cat function degraded. De Mazda dealer wist te vertellen dat de bobines ervoor gezorgd hadden dat mij Cat de geest gegeven had. Reparatiekosten voor Cat + bobines 3100 euro.
Ik merkte opzich niets kwa rijden en dus uiteraard het geld op zak gehouden. Nu begon er langzaam maar zeker wat kleinere haperingen te komen bij hoge toeren en besloot ik om 4 Coils te bestellen incl een simota air intake. Donderdag de spullen ingebouwd en tot mijn verbazing begint de RX-8 te stotteren rond de 4500 toeren en zit de gang er niet meer in.
Ik begon te twijfelen aan de intake en dus de originele weer terug gezet. Zelfde resultaat hevig stotteren en bij 6000 toeren is het echt op, de auto gaat niet meer verder en een gemiddelde Daewoo trekt nog sneller op.
Daarna ook de bobines weer terug gezet en de oude er weer op in combinatie met de standaard luchtfilter. Nog steeds dezelfde symptomen helaas. Luchtsensor schoongemaakt, intake gereinigd, geen verbetering.
Nu heb ik net de auto uitgelezen en kom ik naast mijn bekende P0420 ook een P0410 code tegen "secondary air injection circuit fail". Even zoeken en ik kom zelfde issues tegen en hebben te maken met luchtpomp, luchtinlaat kleppen of Catalysator. De vraag is, waar zou ik het eens beginnen te zoeken??
Wat nog opvalt is dat er rond de 4500 toeren een duidelijk ander inlaatgeluid hoorbaar is, alsof een klep zich dan opent. Dit is me tot nu toe nooit opgevallen...