
Weer een heerlijke maar ook enerverende trackday gehad.
Zondag had ik de oude toyo's er al onder gezet.
Omdat de er geen flinke regen meer voorspelt was durfde ik die bijna kale banden nog te gebruiken.
Maandag al vroeg uit de veren en om 5.10 u vertrokken.
Op de autobahn bleek echter al dat de toyo's nogal trilden en toen ik om 7.00 u op de parkerplaats van de Nordschleife aankwam heb ik de toyo's toch maar direct teruggewisseld voor de bridgestones 040 straatbanden.
De natte baan is hier niet echt de juiste plaats om onnodig risico te lopen.
Tijdens de rijdersbriefing werd er ook nog melding gemaakt van enige mist en een erg glad wegdek.
En glad was het. Echt ongelooflijk glad.
Als de motoren hier hadden moeten rijden hadden ze een half ziekenhuis vol gehad.
Iedereen reed of erg voorzichtig of glibberde alle kanten op.
Bij overschakelen van de 3 naar de 4 sloegen de wielen nog door! En dat bij rechtuit rijden!
Bij een flauwe bocht vol in de 4 schoof de Rex zonder waarschuwing weg.
Zonder tracktion control overleef je dat echt niet.
Hier gingen velen eraf...
Later op de dag zag ik waarom de auto uitbrak.
De baan is vanuit het midden naar links en naar rechts ietsje aflopend.
Als je de ideale lijn volgt, kruis je de middenlijn en dat hele kleine beetje afschot is genoeg om alle grip te verliezen.
Wat is dit toch een verschrikkelijk gemene baan.
Ik had 5 (betalende) gasten.
In de eerste natte stint kon ik 4 ronden rijden met 3 verschillende gasten.
Aan het einde van de 2e stint kwam er al een droge lijn.
En dan wordt het pas echt leuk.
Door het extreme verschil in grip op natte en droge stukken vlogen er toch weer veel auto's eraf.
En steeds maar de gele vlag.
De sleepauto's reden bijna net zoveel ronden als de deelnemers. OK beetje overdreven.
Tegen de weersverwachting in, kwam de zon door.
Het werd ruim 20 graden.
De 3e stint was volledig droog en toen kon ik de gasten laten zien hoe je hier rond kunt knallen. Heerlijk.
De grip van de straatbanden is net wat minder dan de semi-slicks.
Die maken op het randje van grip geen geluid, terwijl de bridgestones 040 in elke bocht krijsen.
Aan het einde van die stint was een auto alle olie verloren. Er lag een lang oliespoor.
En daar hadden ze ruim een uur voor nodig om het op te ruimen.
Daardoor werd de 4e stint ingekort. Want om 16.00 u eindigde de DSK trackday.
Ondanks de vele passagiers wissels had ik toch nog 16 ronden (=335 km) gereden, waarmee mijn ring-totaal, na 6 trackdays hier, uitkomt op 101 ronden.
Na afloop kon ik aanschuiven om de transponder in te leveren en mijn paspoort weer terug te krijgen.
Daarna ben ik nog bij de firma Prosport performance langs geweest.
http://www.prosport-performance.de/PROsport/Home.htmlZij zitten vlak bij het circuit en doen de preperatie van race en trackday auto's.
Hebben een kelder met meer dan 20 auto's van klanten die uit half Europa komen.
Die komen met het vliegtuig aan en na een dagje spelen wordt de auto nagelopen en gaat ie weer in bewaring.
Aan de echte race auto's hebben ze wat meer werk.
Ik hoorde dat er in het voorafgaande weekend een race was geweest.
Dat verklaart waarom de natte baan zo glad was.
Outjer