
Na even lekker een Mini Cooper S te hebben gepest reed ik op de afrit van de A35...
Had hem even lekker doorgetrokken tot boven de 200...
Kijk ik in m'n spiegel, zie ik een dikke "blauwe" rook achter mij in de spiegel!
Da's nie goe nie!
Verhalen van verkeerde olie en lekkende keeringen schieten door mijn hoofd (net als bij de RX-7 toen...) en ben in gedachten al bezig met een andere motor te regelen.
Hmm, in Duitsland zijn die RX-8en helemaal niet duur dus gewoon een invoeren zonder kenteken...
Ondertussen wordt ik langzaam ziek bij de gedachte dat de motor echt de geest heeft gegeven...jeetje, slechts 55.000km, da's ook niks!
Bovenop het viaduct aangekomen trap ik het gas nog eens in (hij is nu toch al kapot hè?)
Weer een enorm rookgordijn maar totaal geen verlies aan power of iets dergelijks, geen gekke geluiden, helemaal niks...alleen rook, veel, heel veel vette rook...
Ineens geen rook meer...
Nog maar eens opschakelen.
Niks.
Hè?!!
Ok, dan maar even naar het industrieterrein want ik wil niet in m'n eigen straat worden gezien als hij zo rookt hè?
Vol op het gas!
Eerst niks maar bij het aanspreken van "stage 2" van de benzine-injectie (rond de 3500rpm) weer een dikke vette rookpluim...
Godverdegodverdegodver!!!
Ben nu echt ziek aan het worden, man, wat doet zoiets zeer zeg!
Met pijn en kramp in m'n buik rijd ik rustig terug naar huis en zet de auto in de garage.
Dat was het dan...
Een half uur later ga ik terug naar de garage om iets uit de vriezer te pakken en loop langs de RX-8.
Een klein plasje olie ligt onder de grille...
"Rare plek zeg..." denk ik nog.
Er zal toch geen oliekoeler lek zijn?
Die slangen zijn nogal roestgevoelig hè?
Maar dan nog...daar gaat een motor niet van roken en druk had ik zat (RB gauge kit).
Ik zie nog meer spetters op de grille!
WTF??!!
Da's geen toeval, dat MOET iets te maken hebben met die rook van vanmiddag!
Ik kijken...
Ik moet nu even vermelden dat ik een RB Ram-air systeem heb met de happer achter de grille.
En daar heeft olie uit gelekt en is door rijwind gaan uitwaaieren!
Dus besluit ik de bumper maar te demonteren (iets wat ik inmiddels al tig keer gedaan heb, dus fluitje van €0,01).
Zal een mooie smeerboel zijn...
En idd....een teringbende!
Maar nu rijst de vraag, waar komt die olie vandaan???
Na de bumper, de happer en de hele RB inlaatkit te hebben gedemonteerd zie ik wat de oorsprong en aan een zeer zekere waarschijnlijkheid grenzende oorzaak is van het dikke rookgordijn...
Het platte doosje aan de zijkant van de rubberen mof van de inlaat staat vol olie en is waarschijnlijk overgelopen en in de inlaat terecht gekomen.
De olie is afkomstig van diverse ontluchtingen (carter etc.) en misschien heeft de witte drap er ook wel een aandeel in.
Iets ander zou ik zo niet kunnen bedenken...
Afijn, na legen en schoonmaken van het doosje en montage van het orginele filter is het probleem verholpen en wacht mij de klus om het RB-filtersysteem schoon te gaan maken.
Ik heb ondertussen ook al een ander systeem bedacht om olie buiten het inlaatsysteem op te vangen maar dat zal ik tezijnertijd wel toelichten (niet meer onder vacuüm maar gewoon atmospherisch met een olievanger)
Nooit geweten dat dit zoveel consequenties heeft voor een inlaattraject of ik heb gewoon pech gehad, kan ook...
Maar goed, alles weer in orde en ben weer vrolijk!
Man, dat was echt schrikken!!!
Grtz Dennis.