
Hoe het met de SP zit weet ik als HP eigenaar niet.
Ik kan wel bevestigen dat de HP vrij lange versnellingen heeft. Bij vol doortrekken in 5 bereik je topsnelheid. 6 is dus meer een overdrive.
In de realiteit zul je bij een stoplichtsprint weinig verschil merken. Op papier scheelt het bijna een seconde. In de realiteit ligt het vooral aan de bestuurder.
Ik heb onze HP 1 keer op de 5.9 sec geklokt.
Toen zat ik alleen in de auto, was het windstil en zo'n 10 graden C. Banden(meer grip als standaard) waren opgewarmd. De winst door de Mazdaspeed cold air intake is te verwaarlozen.
Normaal gesproken zit ik eerder richting 7 sec. Beetje afhankelijk van mijn bui.
Levensduur van de motor verschilt een beetje. Er zijn er genoeg die de ton niet bereiken. Er zijn er ook die er ver overheen knallen.
Ik denk dat bij normaal gebruik de 100.000km gemiddeld haalbaar moet zijn. Alles daarboven is vooral meegenomen.
Kijk goed naar de km-stand en geschiedenis van de auto's. Er zijn kwetsbare punten en zoals bij de meeste auto's moeten er wel eens dingen vervangen worden. Als je hier geen weg in weet te vinden kan het nogal duur uitpakken.
Op het forum kun je genoeg vinden over kwetsbare delen zoals de bobines.