
pascal,
goed dat jij dit zegt! ik ben dus duidelijk verkeerd geinformeerd! ik wist wel dat het afkoelen van de motor moest bij een turbo motor.
het is dus zelfs beter voor de motor om hem gelijk uit te zetten na een lange en snelle rit.. het verbaasde me al enigzins dat de motor
af moest koelen na zo een rit.. ik snap nu ook waarom, dus daar ben ik jullie ook weer dankbaar voor ;) het is natuurlijk logisch dat het
benzine / olie mengsel beter is dan dat de motor afgekoelt is!
bij het warm rijden is het zo dat de temperatuurmeter de warmte aangeeft van de koelvloeistof temperatuur. dus niet van de actuele
motortemperatuur! volgens mij is de vuistregel van warmrijden tot bedrijfstemperatuur 20 kilometer of 20 minuten rijden. zo was dat ook
bij mijn vorige auto's. dat waren dan natuurlijk geen wankelmotoren.. maar ik denk dat die vuistregel ook geld voor de wankelmotoren..
als ik een korte afstand af moet leggen doe ik dat met een omweg, zoals ik eerder zei. ik maak dan een ronde van 15.7 km dat heb ik
vandaag even opgemeten met trip meter B. dan is de motor bijna op bedrijfstemperatuur en kan ik hem met een gerust hart uitzetten!
ook de oliepijl meter kan je niet egt van op aan! de meter stond ver over de helft, haalde de pijlstok eruit, en jahoor het oliepijl was
een heel stuk lager ( net iets boven het onderste streepje van de pijlstok ) dan dat de oliepijlmeter aangaf! dus ik doe nu ook na een lange rit
gewoon even preventief pijlen! en natuulijk ook gewoon periodiek checken van het oliepijl kan ook geen kwaad ;)