
Beste Forum-leden,
Sinds een maand ben ik na heel wat dromen overgegaan tot de aankoop van een rode RX-8 HP (bouwjaar 2004, 50k km). Ik heb hem in Duitsland gekocht van een man van 70 jaar (!!!) die hem nu 5 jaar had (eerste eigenaar). Hij zit er echt schitterend uit, geen kras te vinden. Hij gaf mij de indruk zeer goed zorg voor zijn rex gedragen te hebben. Ook lagen er nog vrij nieuwe Bridgestone Potenzas op, een echte liefhebber dus.
Met een tweedehands weet je niet altijd wat je aankoopt en ik denk dat nog erger is met een wankelmotor, vermits je toch wat meer zorg moet dragen en de gemiddelde automobilist gaat meestal niet goed om met zijn wagen.
Een aantal bemerkingen aan de wagen:
- bij starten moet je altijd ongeveer 1 sec de startmotor laten draaien voor de motor vertrokken is. De Rx staat altijd binnen en het is nog niet koud geweest, dus kan ik nog niet veel zeggen over echt koud starten (of het dan nog erger is).
- ik heb ondertussen al de beginnersfouten afgeleerd (te snel op het gas, wat zorgde voor slechter starten), maar heb tot nu toe nog niet echt stilgestaan (gelukkig).
- tijdens track day met de RX te Zolder (skylimitevents 23-09-09) na een morgen wat doorgeduwd te hebben wou ik vlak voor de middag terug starten (hij stond zeeeeeer warm), maar hij wou niet in gang schieten (ik heb nu ook niet de gas volledig ingeduwd zoals op de forum staat beschreven). Ik ben gaan lunchen en een uurtje later ging hij na een sec of 2 startmotor heel eenvoudig terug in gang.
Ik heb ondertussen met wat garages in Belgie gebeld en had wel de indruk dat zij in mij een groentje zagen en zowat alles aan mij wouden verkocht krijgen...
Hier wat vragen:
- Is bovenstaande normaal?
- Hoe kan ik bij zeer warme motor nog starten (14 november staat Spa op de programma)?
- Een garagehouder zegt dat ik compressieproblemen heb en dringend een revisie moet doen...
- Een andere garagehouder wil dat ik zijn revisiemotor die hij nog op stock heeft liggen aankoop en de mijne in ruil geef... (3700 Euro btw)
- Andere garagehouder verwacht dat ik nog de originele bougies heb en die veranderen zou problemen kunnen oplossen. Ik heb op engelstalige forums gelezen dat je best een mix van koud- en warmstart bougies neemt. Kan ik eenvoudig checken of ik nog de originele bougies heb?
- Heb me een busje Dexelia olie aangekocht. Om de hoeveel km doen jullie een litertje bij? Die meetstok is toch ook niet zo goed afleesbaar...
- Waar moet ik nog allemaal aan denken als beginner?
- Ik merk dat die standaard RX uitlaat wel gemakkelijk roest. Iemand hier ervaring mee? Een nieuwe uitlaat (ietske meer sound mag wel) is welkom, maar wil echt geen Johnny geluid :) Iemand weet van een goede deal?
- Iemand ervaring met motortuning (stage)? Do or Don't?
- Iemand ervaring met deze winkel in Zwitserland?
http://www.maxspeed-motorsport.com/catalog/default.php?cPath=268_39_342 Ik heb deze winkel gevonden via de website van Axis Wheels (ben van zin om hiervan een setje Matrix aan te kopen)
- Belgische garage die een aanrader is? (Woonachtig tegen Brussel)
- Iemand die onderdelen hier te koop heeft staan?
Thanks for feedback!
Johan
-