De technische dag was erg leuk. Veel, heel veel rx-7's, en ook nog aardig wat NSU's, die ik eigenlijk nog nooit bewust in het echt gezien had. Er waren zo'n 90 a 100 mensen, het was dus best wel druk. Er was een gevarieerd programma, met niet alleen maar aandacht voor de rotary. Zo was er een spreker over, gevolgd door een demonstratie van een motorfiets uitgerust met een Volkswagen Lupo dieselmotor, en een filmpje over een grappig all-terrain voertuigje. Na de pauze werd er begonnen met... een echte entertainer, om de aandacht weer een beetje op te peppen, die enkele fijne engelstalige evergreens ten gehore bracht. Inderdaad bleek iedereen na dit optreden zeer wakker te zijn!
De entertainer:

Dankwart Eiermann, de rechterhand van Felix, kon op het laatste moment helaas niet komen en werd vervangen door zijn collega Herr Klotz, die eigenlijk geheel onvoorbereid de dag ervoor was opgetrommeld.

Eerst hield hij een niet zo bar interessant -want vrij oppervlakkig en algemeen- praatje over de historie van de Wankelmotor, waarvan de inhoud volgens mij bij 95% van het publiek al beter bekend was dan bij hemzelf. Na de pauze ging het over de Wankel-dieselmotor, iets waar hij aanzienlijk meer van bleek te weten. Ik ga dit niet proberen samen te vatten, maar opvallend is dat het een soort mengvorm tussen een traditionele benzine- en een dieselmotor is geworden. Zo wordt het samengeperste mengsel toch ontstoken met een bougie, een attribuut dat men normaal niet in een dieselmotor tegenkomt. Toepassing in auto's verwachtte hij niet snel, eerder wordt gedacht en ontwikkeld aan zeer robuuste lichtgewicht aggregaten, waar vooral militairen op zitten te wachten.
De dieselwankel:

Wat technische gegevens van de verschillende uitvoeringen:

Verder was er -helemaal uit Australie!- de heer Di Pietro, de uitvinder van een enigszins op een Wankelmotor gelijkende zeer efficiente luchtaangedreven motor. Met behulp van samengeperste lucht uit flessen kan de motor met slechts enkele pk's verbazend veel aandrijven. Het was een interessant ding, momenteel nog wel vrij lawaaig, viel uit het vertoonde filmpje op te maken.
Ook was er nog een aardige voordracht door Bas van der Steeg van GTI, over toepassing van Wankelmotoren in energieopwekking.
We troffen nog een, voor ons geheel onbekende, RX-8 uit Belgie aan. Die bleek van Ben te zijn, die zich inmiddels gelukkig ook heeft aangemeld op het forum. Ben heeft alweer een nieuwe oplossing voor het kentekenplaat probeem: maak 'm gewoon een heel stuk kleiner! (zie voor andere varianten de reportage van de meeting in Leusden).

(kenteken veranderd i.v.m. privacy)
Na de nodige geanimeerde gesprekken over de RX-8 en de tuning ervan gingen we tevreden huiswaarts. Inmiddels was het donker, maar trof ik tot mijn verbazing een prachtige, ook rode RX-7 naast de RX-8 aan. Toch nog maar even een foto gemaakt.