
Heerlijke dag gehad.
Prachtig dat Ton helemaal uit Rotterdam naar de Ring was gekomen.
Gelukkig werd ie niet teleurgesteld, als ik het goed gelezen heb.
Ruim 2 jaar geleden had Ton mij al eens zien rijden in Zandvoort.
Daar mocht ik helaas geen passagiers meenemen.
Maar gisteren kon ik dat goed maken.
Ik was al om 8 u op het circuit.
Daar kreeg ik de toegangssticker en werd ik ingedeeld in groep 2.
Dat bleek de beste groep, want ik had nu 3 droge sessies.
Andreas in groep 1 mocht de baan droog rijden en had maar 2 droge sessies.
Maar hij gaat op 22-10-09 nog eens een hele dag op de Ring rijden.
Nu kon ik met Andreas een sessie meerijden.
Andreas wees nog net herkenbaar markeringen aan van een eerdere trainingsessie.
Die geven de ideale lijn aan.
En die is helemaal niet zo eenvoudig te vinden op deze rollercoaster racebaan.
Mijn eerste sessie was nat en met Ton aan boord, kon ie gedurende 4 ronden al een beetje een indruk krijgen van het circuit.
En mooie sfeerfoto's maken..
De 2e sessie was droog en ik had nu Andreas naast me.
Die verbaasde zich over de enorme grip van de Toyo's
Zijn standaard wegbanden hebben maar 1 a 2 ronden goede grip.
Daarna zijn te warm en gaan ze glijden EN snel slijten.
Dat is dus echt een meerwaarde van semislicks.
Die slijten dus echt veel minder, terwijl ik ze bepaald niet gespaard heb.
De toyo's zagen er mooi regelmatig gesleten uit.
En zonder afgebroken/aangevreten blokken die je op gewone straat banden ziet.
Na 3 rondjes stapte Andreas uit en een rondje later stapte Ton in.
Na circa 7 km hield de Rex plotseling in.
Bleek dat de benzine (bijna) op was.
De vorige keer dat ik hier was, had ik steeds na 2 sessies (8 ronden) getankt.
Nu zat ik in het 9e rondje en kon ik langzaamrijdend nog net die ronde afmaken.
In de 3e sessie kon ik Ton 5 ronden lang meenemen.
Hierna weer tanken natuurlijk.
Dat was 40 euro (bedankt Ton) voor 45-50 minuten lol.
In de 4e sessie kon ik weer 5 rondjes rijden.
Het snelste stuk is de waanzinnige afdaling Fuchsrohre.
Je kan daar tot NA het diepste punt volgas in 5 doorheen.
In dat diepste punt ligt natuurlijk ook nog in een bocht.
Volgens de circuitbeschrijvingen in Sportauto moet je van de extra aandrukkracht die je op dat punt hebt gebruik maken.(sturen)
Pas na de bocht mag je in de remmen.
Ik heb enkele keren gewaagd daarvoor nog even op de teller te kijken.
213 km/u.
En het is er zoooo smal.
Dan keihard remmen en terug in de 4.
De volgende linksaf bocht ligt ietwat verborgen en moet je toch, met een behoorlijke snelheid, over de corvestones aansturen.
Wat een waanzin.
Dat waren dan 420 km (19 ronden plus de ritjes naar het tankstation) Nordschleife...
Toch was ik door de nieuwe racestoel minder moe dan de eerste keer.
Wel voel je nu door het geheel ontbreken van vering (van die stoel) welke enorme klappen de auto krijgt op deze dolle achtbaan.
Vooral als je hier en daar nog wat al of niet bedoelde curvestones meeneemt.
Ik krijg de baan steeds beter door, maar kan nog wel 10 jaar vooruit.
Outjer