
yellowpoint:
> Wij moeten zeggen dat de RX8 een prachtige auto is.
> Nu overwegen wij zelfs om een RX8 uit 2005 of 2006
> uit duitsland aan te kopen voor dagelijks woon/werk
> gebruik.
> Nu zijn wij niet bijster technisch, maar willen wel
> weten waarom deze auto regelmatig word aangeboden
> en dat ze allemaal van die lage kmstanden hebben.
> Op zich wel opvallend, vinden wij.
Nou, toch even inhoudelijk reageren dan. Kan het niet laten, en misschien ook handig voor een andere geïnteresseerden
Het aanbod van auto's met een lage km stand is niet zo vreemd voor een auto die toch behoorlijk verbruikt. De meeste kopers, met name in Duitsland, hebben deze auto erbij voor de fun. Dagelijks woon/werkverkeer wordt ook wel gedaan natuurlijk, maar meestal niet van die giga afstanden, dan koop je in Nederland een diesel en niet een auto die 1 op 7 gebruikt.
> Verder vragen wij ons af of een rotatiemotor
> evenlang meegaat(bij normaal gebruik) als een
> zuigermotor?
Helaas is dit bij sommigen niet het geval gebleken. Overigens zijn, voor zover ik weet, alleen van de 2003/2004 modellen een aantal motoren vervangen, nog geen 1 van de nieuwere, ongeacht het aantal gereden kilometers.
> We zijn nu in 2009. Is de terugroepactie al
> voltooid (en is iedereen met deze actie geholpen en
> zijn de problemen uit de lucht)of moet je daar zelf
> nog achteraan gaan. Uberhaubt als het een 2005
> word, is er dan nog ruimte om verhaal te halen of
> is het dan echt allemaal voor eigen rekening?
Terugroepaktie moet zijn uitgevoerd, kun je laten nakijken, is allemaal terug te halen in de computert van de dealert. Maar als de auto die je op het oog hebt uit Amerika komt en nu bv bij een autohandelaar staat, dan kan het zijn dat dat minder eenvoudig is te achterhalen.
> Komt een nieuwe motor plaatsen regelmatig voor of
> valt dat wel mee?
Ik heb het pas 1 keer gehad. ;-)
> Ik lees ook ellende bij koud starten, althans dat
> doet het dan niet. En als wij ergens een hekel aan
> hebben is het een auto die ongeacht wat, ons laat
> staan.
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar ik denk dat je mogelijk informatie verkeerd hebt begrepen. Voor zover ik weet is er geen koude start probleem, hooguit een probleem bij lauw/warme start, als de auto helemaal warm gereden was, dan na ongeveer 20 minuten heeft stil gestaan, niet meer warm is maar ook niet volledig is afgekoeld. Een aantal van ons heeft dan wel eens een lastige start gehad, maar nooit zodanig dat ie echt niet meer ging.
Wel zijn er problemen geweest met accu's die na een week leeg waren (lekstroom ergens), problemen met de startmotor (maar die serie is vervangen) en is er het zogenaamde verzuipprobleem bij de eerste series. Dat verzuipen is simpel te voorkomen door je auto even warm te laten draaien voordat je hem weer uitzet, de problemen waren er alleen bij mensen die bv de auto 2 meter de garage uitreden om hem te wassen. Maar als je eerst een rondje van 200 meter rijdt (en natuurlijk ook weer voor je hem terug in de garage zet), dan kun je hem probleemloos uitzetten, ook al is de motor nog niet helemaal warm.
De nieuwe hebben dit overigens niet meer, ik schrok me helemaal lam toen ik de dealer de auto de hal uit zag rijden en meteen uitzette, maar dit probleem is dus opgelost.
> Je ziet ze wel te koop staan, renisis update of
> upgrade. Wat houd dit in?
Renesis update is een foute aanduiding. Typefout of een fout in de software van het hoofd van de aanbieder. De enige juiste term is Upgrade. In Nederland waren er 3 uitvoeringen, de SP (Standard Power, 192 pk) , de Upgrade (SP met Bose sound systeem en navigatie) en de HP (High Power, 231 PK).
Update slaat op de software, in de computer dus. De auto kreeg (met name in het begin) nogal eens een update van die software, ten behoeve van zogenaamd betere afstemming van het motormanagement.
> Hoe is het trouwens gesteld met de roestvorming?
> sommige delen aluminimum. dus dat zal wel loslopen,
> maar de rest?
Er zijn 2 plekjes bekend die gevoelig zijn, dat is in de dorpel van de achterdeurtjes en in een randje van de kofferbak aan de binnenkant.
> Hoe is de kleur rood, word deze ook zo lelijk
> (vaal, vlekkerig)als vele andere auto's?
Nee, mijne is nog heeeeeeeeel erg mooi, ondanks dat ie het merendeel van de tijd buiten heeft gestaan. Heeft te maken met de laklagen die Mazda gebruikt heeft voor deze kleur. Dit heeft helaas ook 1 nadeeltje, is bijna niet netjes zonder kleurverschil te spuiten na een ongelukje, maar ziet er na 5 jaar nog steeds toppie uit.
Enige is dat bij sommige rode exemplaren die rubberen stripjes in het dak gaan verkleuren. Mijne zijn al eens vervangen, maar opnieuw verkleurd.