
En we zijn weer onderweg in het nieuwe seizoen !!
Na 5 maanden winterstop gingen we afgelopen donderdag weer van start.
Op de Nordschleife.
Natuurlijk weer met de DSK.
Daar ging heel wat stress aan vooraf.
Al op de motorshow in Essen (begin december vorig jaar) had ik een voorlopige planning gekregen.
Er stonden maar liefst 15 trackdays voor 2016 op.
Daar waren 5 dagen bij die ik heel graag wilde boeken.
Alleen hadden ze nu het onzalige idee gehad om de online boeking voor alle dagen tegelijkertijd vrij te geven.
In plaats van per 2 of 3 stuks.
Ook hadden ze nu pakketten samengesteld. Met korting.
Iedereen vroeg zich af hoe ze zouden voorkomen dat de site voor dagenlang plat zou gaan.
Nou, niet dus.
De aanmelding zou maandag 18 januari starten om 12.00 u.
Pas 48 uur later lukte het.
Met extra servercapaciteit en met een over de dag verspreide vrijgave van de verschillende dagen.
Op de jaarvergadering van de club op 27 februari kon ik met de verantwoordelijke spreken en hij verzekerde mij dat we, als vaste klanten, hoe dan ook een plekje had gekregen van hem.
Ook mijn circuitmaatjes, nu met een 997 turbo en een E92, hadden kunnen boeken.
Pff, nu was de aanmelding bijna spannender geweest dan de dag zelf...
De prijs was 20 euro verhoogd. Nu 235 euro voor 4 maal 45 minuten rijden, plus uitloopronde.
Er was verder flink tumult op de vergadering omdat ze de motorgroep op de Nordschleife in de ban hadden gedaan.
Dit naar aanleiding van het laatste zware ongeluk op 17-7-2015.
En dan te bedenken dat ze bij de motorgroep verplicht achter de instructeur moeten blijven...
Na de laatste trackday van 2015 op Spa op 12 november had ik alleen nieuwe remblokken op de vooras (nu rondom carbotech XP10) en nieuwe remolie (nu brembo racing LCF600 plus) gemonteerd.
De voorbanden had ik links en rechts gewisseld. (dus op de velg gedraaid)
Dit omdat ze aan de buitenzijde meer gesleten waren dan binnen, en ik de montage van nieuwe sloffen nog 1 a 2 trackdays wilde uitstellen.
Nieuw voorbanden (Toyo R888 295/30-18) liggen al klaar. Achter (335/30-18) zijn besteld.
De schokdempers had ik een klik verder geopend. De Nordschleife vereist namelijk een soepelere afstelling dan alle andere circuits.
Vooral bij aanremmen op hobbelige stukken ging het nu beter.
Verder de koelluchtoevoer van de voorremmen verbeterd, door montage van een grotere trechter op het originele kanaal.
Maar nu toch besloten de mistlampen op te offeren en daar de inlaat naar te verplaatsen.
Een mooie zwarte Z06 had dat ook in mijn groep, en het zag er best mooi uit.
De weersvoorspelling voor 7 april wisselde de afgelopen dagen bijna per dag.
We reden in groep 2, en dat was best fijn, want de baan was nog vochtig van de nacht.
Dan werd ie lekker droog gereden door groep 1, dacht ik.
Helaas kwam er om 9.30 een plensbui omlaag.
Met regen, hagel en zelfs wat sneeuw.
In de stromende regen reden we om 10.00 u weg voor de 1e stint.
Tot mijn stomme verbazing was het aan de andere zijde van het circuit droog!
Ik had de bandenspanning vlak voor wegrijden verlaagd tot 2.0 bar.
Op het droge stuk kon al lekker het gas erop, maar net op het moment dat de banden warm werden en fatsoenlijk grip kregen, reden weer het natte stuk in.
Toch nog net 4 ronden kunnen rijden in deze stint.
Met, voor het eerst, een rolstoeler op de passagiers stoel.
Ik had een groep van 10 betalende passagiers met daarin 2 rolstoelers
Ik was benieuwd of zij in staat zouden zijn zich vast te houden, want de "omastoel" die Corvette in 2006 een sportstoel noemde, geeft geen enkele steun.
In de 2e stint was de baan geheel droog, maar helaas ging de baan al na 2 ronden dicht, door een ongeluk met veel schade.
De 3e stint ging pas uren later van start, maar was, behoudens een verdwaalde sneeuwvlok, droog.
Er was nu een stuk van 500 meter met snelheids begrenzing tot max 50 kmh waar een vrachtauto nog stond voor de reparatie van het hekwerk
4 ronden gereden . Inclusief een wissel van passagier.
De laatste stint was ingekort. 3 ronden.
Totaal dus 13 ronden gereden (275 km)
Nu staat mijn ringtotaal op 185 ronden.
Ook mijn maatjes waren tevreden met hun nieuw opgebouwde "Ringtool".
Vooral de Porsche Turbo van Klaus was erg snel. Maar daar was dan ook heftig aan getuned en gechipt.
Nu nog FF wachten op de foto's.
Ik had nu geen camera in de auto.
Hoewel er een passagier was die met zijn mobiel in de hand probeerde te filmen.
Best lollig als ze dat proberen, maar ik denk dat ze niet veel meer dan wat asfalt en lucht hebben gefilmd.
Outjer