Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 11-05-2015 06:06
Het leek me leuk/verstandig om een topic te maken waar ik al mijn "ervaringen" kan delen i.p.v. twintig nieuwe posts.
Nu ongeveer 140.000km gelopen met, zo vertelde de verkoper, waarschijnlijk nog de eerste motor.
(P.S. kon in het blog geen foto's erbij zetten, daarom maar hier)
Het gaat om deze REX:
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 11-05-2015 06:17
Edited 11-05-2015 06:21
Gisteren Aan de REX gesleuteld:
Olie en remvloeistof wissel gedaan.
Over de type olie is echt al heel veel geschreven, maar wat voor remvloeistof de meeste van jullie gebruiken staat er meestal niet bij. DOT3 staat op de dop en is voorgeschreven, na wat zoekwerk bleek dat DOT4 ook kan, wat net even wat beter is. Het hele bakje was bedekt met "mos" van binnen, maar even goed schoongemaakt.
Ook de koppeling ontlucht: Wat een onbereikbare plek! Maargoed er kwam wel een smurrie-stof uit dat het maar goed was dat ik hem gewisseld heb lijkt me.
Olie filter: Er zijn blijkbaar meerdere groottes filters voor deze auto. Het Mazda filter wat eraf kwam was 74mm. Het Boschfilter wat er nu op zit is maar 64mm breed. Heeft iemand anders hier ervaring mee of het grote filter beter/voorschreven is?
Deze gaat er weer gewoon 10.000 (of een jaar, waarbij ik denk dat 10.000 eerder komt) opzitten.
Overigens mis een boutje bij mijn achtertunnel (zie foto), heeft iemand die een spare?
En er zit een knak bij het insturen linksvoor. Zit niet in de "rack&pinion" want ik kan met vrije voorwielen deze knakloos en soepeltjes van links naar rechts duwen. Iemand een idee waar ik nogmeer kan zoeken. (heeft ook wat te maken met lastwissel heb ik het idee).
Gave kleur, Mooi perspectief waaruit de foto is genomen!
Interessante kilometerstand, hoop nog vele kilometers voor je.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 12-05-2015 20:11
Edited 12-05-2015 20:39
@Woudenbaard, Dank je! Gaat wel lukken.
Vandaag stukje in DE gereden met 220+ waar het ging. Trekt lekker door :-)
Maar na een km of 20/30 hard gereden te hebben ging het rode lampje van de koelvloeistof aan.
Een poosje rustig gedaan, toen ging ie weer uit. Gas erop... Ging ie weer aan... Rustig aan... uit... En toen was ik weer in NL.
Overmorgen naar zuid Luxemburg rijden, voor die tijd er maar even het koelvloeistof peil controleren. Is het blauwe, rode of groene koelvloeistof? Edit: op t forum gevonden: FL22 oftewel groene vloeistof.
http://www.rx8club.com/series-i-trouble-shooting-95/coolant-light-dash-118947/ Schijnt toch een veelvoorkomend probleem te zijn.
Gaan hier nog mensen naar trackdays? De 21e is er een vrij rijden op Zandvoort, gaat er iemand mee?
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 13-05-2015 19:15
Vandaag koelvloeistofpijl nagekeken, dit stond onder het minimum... Verder leek het alsof er recentelijk koelvloeistof is overgelopen. Heb het allemaal goed schoon gemaakt en de vloeistof bijgevuld. Hopelijk werkt t nu allemaal weer goed.
Heb er blauwe vloeistof van de Action in gedaan, ik weet het; niet premium... zou toch moeten kunnen aangezien koelvloeistof niet het meest kritische deel van de wankelmotor is lijkt me.
Van rudolphw (Rotary SuperSpammer)
op 13-05-2015 19:26
Van Relfer (SuperForumposter)
op 13-05-2015 20:19
Jij durft wel met je koelvloeistof van de Action Bart en ik begrijp je niet helemaal. Je besteedt ongelofelijk veel aandacht aan je auto op allerlei fronten en dan gooi je er de meest goedkope koelvloeistof in die je kunt kopen????? Ik heb dat ik mijn auto kocht ook advies gevraagd aan het forum en dat ook gekregen; ik ben daarna zelf nog op zoek gegaan naar meer informatie en heb dat ook op het internet gevonden. Uit mijn kleine onderzoekje bleek dat de FL22 toch wel een hele goede koelvloeistof is die notabene door Mazda zelf is ontwikkeld. Hij bleek zo goed te zijn dat verschillende producenten van auto,s waaronder Ford deze voor hun auto,s zijn gaan gebruiken. Dat doen ze niet zomaar volgens mij. Dus Bart ik zou hier nog maar eens goed over nadenken, zeker gezien het feit dat de RX8 toch wel vaak veel toeren maakt en daardoor veel warmte produceert is het toch wel belangrijk dat je er een goede koelvloeistof in stopt.
Groeten, Ruud
Van tzeunis (ForumPro)
op 13-05-2015 20:30
Vreemde keuze inderdaad. ...
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 13-05-2015 20:40
Hmmm.. Nogal heftige reacties op mijn post. Blijkbaar had ik het mis. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik wil besparen, maar ik was er toevallig (voor afwasmiddel) en dacht (voordat ik het pijl had gecontroleerd): kan nu maar beter wat meenemen, dan hoef ik vast niet bij te vullen. anders kom ik dadelijk langs te kant te staan met te weinig vloeistof (wat dan ook wel raar is, want dan zou ie vloeistof " gebruiken") en is er niets voor handen. Overigens was de vloeistof wel silicaat vrij, daar had ik dan wel op gelet.
Goed, na het weekend dan maar flushen, schijnt ook niet erg te zijn zo nu en dan blijkbaar.
Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter)
op 14-05-2015 07:18
Samen helpen we elkaar en leren we weer iets bij, nooit verkeerd :-)
Bart,
Blijft een mooie kleur en een toepasselijke naam
Winning Blue
Groet Ruud
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 25-05-2015 18:03
Vandaag Zandvoort gedaan. Totaal 3 sessies gereden waarbij een XL.
De RX voelt zich hier helemaal thuis!
Heel veel ervaringen rijker. Het is een erg leuk circuit die langzaam makkelijk is, maar bij echt doorpoten toch wel wat erg lastige bochtjes heeft.
Halverwege de eerste sessie kwam ik het probleem tegen wat je vaker hoort, de koelwatertemperatuur liep op. Dus ipv rond de 8000 maar bij de 6500/7000 geschakeld en dan haalt hij het net qua temperatuur. Verder heeft het avontuur me gesterkt in wat meer uit te geven aan mijn RX8 om hem wat sneller te maken: eerst nieuwe banden. Bijgevoegd een fototje van mijn Chinese voorbanden na 70min circuit gebruik... Het rubber hing er slapjes aan.. De (oude) Bridestones achter deden het beter, al hadden we wel meer tijd nodig om warm te worden. Lag er natuurlijk ook aan dat als je een rondje over je voorwielen schuift die banden wel warm zijn. Rondje 2 had ik dan ook veel vaker overstuur en rondje 3 was hij eigenlijk best gebalanceerd.
Schade:
Tijdens sessie twee schoot een Clio een rotsblok van 10cm naar achter, die onder mij door ging en wat stevige klappen op mijn bodemplaat gaf. Even later volgde een kiezelsteen tegen voorruit (nieuw putje :( ).
Linker voorwiel ophanging is gaar, deze knakt, zat er van tevoren al een beetje in maar werd wel heel erg na 70min knallen.
Ongeveer 35 liter brandstof. (0.5L per min). Op het eind had ik niet meer genoeg en moest ik het laatste rondje afbreken omdat bij de Arie Luyendijkbocht alle brandstof naar links gaat en de pomp blijkbaar rechts zit ...
0.7 liter olie (van tevoren gevuld en nu weer halverwege)
1/2mm van de remblokken: Velgen waren schoon, zijn nu helemaal zwart... Tijd voor wasbeurtje
Al met al nog wel te overzien en een geweldige tijd gehad.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 30-05-2015 08:40
Opvolgend op de het koelwater-lampje wat ik zag: ik kreeg door dat voorin nadat ik de motorruimte schoon had gemaakt weer overal witte aanslag (verdampt koelwater) zag.
Even de inlaatfilterbox en de accubox weg gehaald. Blijkt dat er toch wat meer aan de hand is... Wat weet ik ook niet. Als iemand het denkt te zien op de foto hoor ik het graag. Denk dat het door de koelvloeistof dop komt... Al is er geen schade te zien aan de oude, zal ik toch een nieuwe bestellen en hopelijk is het daar mee opgelost. Anders het hele reservoir vervangen.
Van tzeunis (ForumPro)
op 30-05-2015 09:48
Barstje in het reservoir?
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 05-06-2015 06:08
Reservoir zou kapot kunnen zijn. maar gezien hoe het eruit is gekomen denk ik toch dat het door de overdruk eruit gedrukt is. Heb een langer slangetje gekocht en deze helemaal naar onder geplaatst. Als ik er nu geen last meer van heb ligt het duidelijk daar aan. Ook nog even een nieuwe dop gekocht aangezien ik de originele niet helemaal vertrouw. Terwijl ik deze mod deed kwam ik er ook achter waarom mijn motor te warm werd op Zandvoort. Een van de vorige eigenaren heeft de kentekenplaat naar onder geplaatst. Hierdoor wordt de helft van de koellucht weggehaald. Dit is prima op de openbare weg (sneller opwarmen en minder steenslag in de radiator) op het circuit is dit echt dodelijk, dus volgende keer als ik door ga rijden even twee schroefjes losdraaien en de voorkentekenplaat verwijderen. Ik moest ook wel lachen dat ik helemaal niet gezien had dat de grille tussen de koplampen geheel dicht is.... zijn van die kleine dingen waardoor je je auto goed leert kennen.
Van Melkie (Rotary SuperSpammer)
op 05-06-2015 09:40
De flap aan de achterkant van de grille kun je verwijderen, zodat je toch wat meer luchttoevoer hebt aldaar.
Van Michael Z (SuperForumposter)
op 20-06-2015 19:19
Het koelvloeistof reservoir heeft een hogedrukventiel (de dop), deze opent bij te hoge druk voor bescherming van je systeem, helaas is het slangetje dat op de overstort zit niet langer dan 10cm...
Mijn tip; Het koelsysteem flushen en voorzien van nieuwe koelvloeistof, eventueel tevens de dop van het reservoir uitwisselen (of eventueel upgraden naar eentje van 1.3bar).
Van tzeunis (ForumPro)
op 22-06-2015 19:53
Check je slangen wel want er komt aanzienlijk meer druk op je koelcircuit inclusief waterpomp. Niet geheel verwaarloosbaar.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 28-06-2015 14:25
Heb inderdaad een andere dop gekocht, welke eigenlijk allemaal 1.3 bar zijn. Geen verschil gemerkt, maar ook nog geen echte belasting met de Rex gedaan. Dat slangetje heb ik nu dus wat verlengd tot achter de voorbumper, tot nu toe nog geen lekkages of lampjes.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 18-07-2015 06:36
Edited 18-07-2015 06:38
Zo, gisteren mijn eigen racekrik (zodat hij er makkelijk onder de RX rolt) binnengekregen (in matchend blauw met mijn RX). En gelijk aan het belangrijkste project begonnen, de knak linksvoor.
Alles los kunnen krijgen op de bal-verbindingen (ball-joint) na.
Ik gok dat het de bovenste verbinding is, deze heeft een offset en is uit lijn met de front upper arm. Zie foto's.
Nu moet ik iets verzinnen om deze los te krijgen, heb al flink lopen hameren... Enige wat er gebeurde is dat de front lower arm joint ging meedraaien ik nu dus zowel deze verbinding als de hele bovenarm moet vervangen....
Iemand een tip hoe ik deze kan losmaken?
Koelwater lek zit er met de nieuwe dop nogsteeds, frustrerend want 1: het Akrapolis lampje gaat branden op de meest vreemde tijdstippen 2: de motorruimte zit vol witte aanslag.
Van Michael Z (SuperForumposter)
op 23-07-2015 18:47
Klinkt alsof je koelvloeistofreservoir het probleem is, hier hebben al vele RX-8 eigenaars problemen mee gehad.
Check het USA RX-8 forum eens, hier is veel info over te lezen.
PS. de standaard koelreservoir dop heeft altijd een max druk van 0.9 bar (zou zelfs op de dop moeten staan)
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 25-07-2015 02:51
Het komt inderdaad van daar ja, wat ik lees op andere fora is dat mensen de radiator vervangen omdat de kunststof aansluiting lekt (dat is niet bij mij) of het reservoir de sensor niet de correcte hoogte aangeeft. Niet omdat er om een vage reden coolant door de overflow uit gaat. De verlenging van mijn slag heeft het niet uitgehouden, wss te warm geworden en toen eruit gevallen. Nu maar een nieuw stuk slang kopen bij de automaterialen handelaar. Nog geen idee hoe ik het ga oplossen, geen zin om een nieuwe tank te kopen als daarmee het probleem niet opgelost wordt.
Het klopt dat de standaard dop 0.9 heeft, wat ik echter vond is dat alle aftermarket doppen 1.3 bar hebben en de 0.9 bar variant nog maar amper te krijgen is.
Wat betreft mijn ophanging: alles los gekregen, was even wat wiebelen maar na de bovenste wishbone bij het frame los geschroefd te hebben viel alles er makkelijk uit. Alles gecontroleerd, ingevet, terug geschroefd, testrit gemaakt... helaas de knak is er nog steeds. Volgende check: onderste wishbone. Deze durfde ik niet los te halen omdat de geometrie van de ophanging veranderd en deze daarna dus uitgelijnd moet worden... Een dezer dagen toch maar wel doen. Gelijk een nieuw probleempje: de connecting rod van de stabilisatorstang wilde niet los, veel druk erop gezet (wishbone omhoog gekrikt) en een inbus aan de binnenkant... damn wat zat dat ding vast geroest, helaas door de inbus heen gedraaid. Deze moet ik dus zeker een nieuwe kopen als ik hem al ooit los krijg....
Ben benieuwd hoe de rubbers eruit zien.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 31-07-2015 05:57
Nu mijn vakantie er aan zit te komen wil ik graag mijn fietsen mee achterop. Gelukkig had ik al een trekhaak gekocht, nu nog de montage. Gisteren bezig geweest met het demonteren van de achterbumper. Het viel me op dat er behoorlijk wat roest onder de achterkant van mijn RX zit. Zo is het hitteschild boven de demper al behoorlijk aan het wegrotten. Uitlaat zelf is nog goed gelukkig. Ook de ophanging achter is roestig, hopelijk krijg ik daar geen problemen mee zoals met die van voor want dan moet alles er nieuw onder.
Vanavond maar eens de gaten slijpen in het achterste carrosserie deel. Morgen spuiten/lakken/textileren en de elektronica. Hopelijk is ie volgende week dan af.
Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter)
op 31-07-2015 18:54
Wow, moet je dat ook echt allemaal demonteren voor een trekhaak of pak je meteen e.e.a. aan?
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 01-08-2015 07:12
Enige wat hier gedemonteerd is, is de achterbumper en de achterste crash balk (staat helemaal rechts op de foto). Om de achterbumper te verwijderen moet je ook de achterlichten en binnenbekleding verwijderen. Viel allemaal best nog mee dus, nu komt het moeilijke stuk pas ;-)
Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter)
op 01-08-2015 08:01
Oh, dat valt dan nog mee ja. Maar voor een leek (zoals ik) ziet het er indrukwekkend uit
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 01-08-2015 14:55
Wij hebben het laatst ook gedemonteerd, en het is echt triest!!
Elke rex heeft daar ook al veel roest :(:(
Wij gaan het binnen kort ook aanpakken voordat het te erg is, (ik zal eens even wat foto's plaatsen.
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 02-08-2015 19:29
Toen ik wat begon te schuren kwamen er helaas nog heel wat meer plekjes bij.... Na het slijpen van de gaten besloten om heel de onderachterkant maar in de primer te zetten. Wat een werk was dat schuren van alles... Als de trekhaak erop zit nog een laag op twee tectyl en dan kan dat stukje van de auto er weer een tijdje tegen aan. Op de foto kan je dus mooi zien waar de trekhaak ingeschoven wordt en tot hoe hoog de roest zat. Vandaag ook alle elektronica aangesloten, het einde komt in zicht...
Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter)
op 03-08-2015 17:44
Top! Goed dat je het meteen ff helemaal aanpakt.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 08-08-2015 08:00
Edited 08-08-2015 08:03
Hij zit eronder! Je ziet er echt helemaal niets van als hij er niet in zit. Ben erg tevreden met het eindresultaat. Zie foto's
Vreemd genoeg is de RX8 al best wel trekhaakvriendelijk gemaakt: Er zit een koppeling voor de elektronica, de gaten om hem vast te zetten zitten er in en er zit al een uitsparing in de achterbumper voor trekhaak!
Volgende project: onderste wishbone van linksvoor, spannend!
Van Melkie (Rotary SuperSpammer)
op 10-08-2015 16:39
Erg netjes, Bart!
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 10-10-2015 18:41
(Als je geen zin hebt in een heel verhaal, gelijk naar de foto's kijken)
Zo, het was even stil geweest omtrent mijn Rex. Heb mijn garage wat verbouwd om nog beter te kunnen werken. Eerste wat moest: de knak linksvoor die er al een aantal maanden inzit (via het forum weet ik dus al zeker 3 maanden). Erg vervelend en vooralsnog geen idee wat het is. Ik heb een sterk vermoeden dat het achter draagarmrubber kapot is. Vandaag dus nogmaals de hele voorwielophanging van mijn Rex eronderuit gesleuteld. Alles wat ik al ooit los had gehaald ging vrij makkelijk. Uiteindelijk ook maar de hele veerpoot eronderuit gehaald, gaf wat meer ruimte en was 10 min werk. De stangetjes van de stabilisatorstang had ik 2 maanden geleden al dolgedraaid (de inbus aan de binnenkant) dus een stelletje nieuwe gekocht. Om de oude eraf te krijgen was toch een hoop gedoe, met een waterpomptang, veel WD40 kracht en geduld uiteindelijk gelukt. Hierna de onderste wishbone. Dit ding zat vast! >200NM voordat de moer los ging. Na veel wikken, WD40 en gekloot kwam de achterste bout in beweging. De bout eruit lukt niet. Wat andere fora afgezocht, blijkt een veel voorkomend probleem te zijn dat de huls van de rubbers vast roest op de bout. Meest genoemde oplossing: bout eraf slijpen. Daar heb ik (nog) geen zin in. Weet iemand anders hier een oplossing voor?
Het gaat om de volgende bouten (de moeren zitten er alleen los opgedraaid om te kunnen hameren):
Dus als iemand een oplossing heeft: graag!
P.S. Ik kwam er ook achter dat ik een moertje mis van de versnellingsbak. Weer een ratel minder dadelijk hopelijk.
Van tzeunis (ForumPro)
op 12-10-2015 07:00
Soort van fuseekogeltrekker ertussen en lostrekken/loswrikken? Ziet eruit als een nasty mf.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 28-11-2015 12:15
Edited 28-11-2015 12:17
Upvotes 1
Zo, het forum is er weer dus ik doe even een voortgang post.
Gebeurtenissen zijn al weer 3 weken oud, sinds dien zit ik met mijn poot omhoog in het gips :-(.
Doel: Knak uit ophanging weghalen.
Remedie: Nieuwe rubbers in onderste wishbones (hoop ik!)
Probleem: Bouten in onderste wishbone zijn vast geroest, en met vast bedoel ik ook echt vast!
Tot zo ver de samenvatting van de vorige posts. Dat de knak uit deze rubbers komt is maar een gok, als het dit ook niet is, denk ik dat mijn stuurhuis verrot is. Deze modificatie moest ik toch inzetten omdat mijn auto naar rechts trok. Aangezien de bouten vastgeroest zitten kan hij niet uitgelijnd worden. Het naar rechts trekken kan best komen doordat er een rubber gaar is, dat geeft dan wel weer hoop dat het dadelijk opgelost moet zijn...
Na een uur of 4 met een reciprozaag de bouten van rechtsvoor door te hebben gekregen kwam de wishbone er eindelijk uit. Op het werk een pers gebruikt om deze eruit te drukken, bleek dat deze vaster zat dan het alu van de wishbone aan kon, deze is nu dus licht beschadigt. Met een zaagje van binnenuit de bushing open gezaagd en daarna met een beitel eruit geslagen... Helaas heb ik geen foto van het eind resultaat maar ik was er blij mee. Wanneer ik weer mag klussen de andere wishbone eruit, nog 3 rubbers eruit persen, als alles goed gaat nieuwe rubbers en bouten bestellen, dan 4 nieuwe rubbers erin persen. Daarna/tegelijkertijd wat roestbehandeling, met name de verticale balk die je ziet op de foto is flink aangetast door de roest. Met geluk zitten de rubbers en wishbones er in februari/maart in en mag ik weer rijden, dus voorlopig de auto maar geschorst.
Vragen:
Zie foto roest olieleiding: hoe behandel ik dit zodat het niet verder roest?
Waar bestel ik de rubber bushings? (Heb al aardig wat gezocht op internet, ga ik voor PU of voor OEM? Iemand hier ervaring mee?)
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 19-01-2016 08:20
Tijd voor weer een update.
Na flink zagen zijn de wishbones er onderuit. 4 bouten besteld a 20 euro per stuk bij de Mazda dealer. De moertjes waren 5 euro, dus die heb ik maar op een andere manier besteld: 0.5 p.s.
De rubbers ga ik binnenkort ophalen. Powerflex. Veel goeds over gelezen dus heb maar even diep in de buidel getast.
In de tussentijd heb ik een hoop roestbehandeling gedaan: jemig wat een roest zat er op de voorwielophanging. Veel schoon gemaakt: toen roestvreter,zink,primer,tectyl erover. Aardig wat laagjes dus, maar dan gebeurt er hopelijk niets meer mee.
Tegelijkertijd ook de stabilizatorstang, tower strutt en roestige olieleidingen gespoten met rode remklauwverf: ziet er weer mooi uit :D
Toen ik toch bezig was ook gelijk de cruise control ingebouwd, de kabels van het rempedaal waren dikker dus daar heb ik nog wat andere scotch blokjes voor nodig.
Over 3 weken kan hij weer op zijn pootjes staan en kan ik de CC inregelen. Daarna nog even wachten totdat de pekel weg is en dan kan ik weer rijden :-D.
Van tzeunis (ForumPro)
op 20-01-2016 15:07
Lekker bezig geweest! Wat goed is tegen de pekel gewoon x aantal bussen WD40 halen en daarmee je onderkant inspuiten. Is alles mooi schoon en je hebt een beschermlaag.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 09-04-2016 18:03
Tijdje uit de roulatie geweest, maar de afgelopen tijd weer flink bezig geweest. Met onder andere:
- Alle rubbers van de voorwielophanging vervangen. (Door paarse Powerflex, heel benieuwd hoe het rijd)
- Roest voor weg gewerkt
- Bilstein voor en achter geïnstalleerd.
- Achter (in ruimte waar de demper in zit) ook nog maar aardig wat roest weg gewerkt en een verse laag tectyl erop gespoten
- Koppelstangen achter waren rot. Los geslepen en nieuwe besteld.
- Achterbekleding was weg, dus ook maar gelijk de achterlampen gekit (zoals zovelen hier, na 5 maanden in een garage te hebben gestaan zullen ze wel droog zijn van binnen ;-) ) (Ik heb nog Kit over, dus als iemand een behandeling wil, laat maar horen)
- Cruise control ingebouwd, deze week verder met het dashboard terug schroeven.
Wat er nog moet gebeuren:
- Bodemplaat terug
- Spatwater bescherming voorwielen terug
- Beschermkappen uitlaat terug in de bumper
- Terug in de wegenbelasting
- AC laten vullen
- APK
Van Knet (SuperForumposter)
op 10-04-2016 08:57
Ben vooral benieuwd naar hoe hij rijd met de Powerflex bussen. Staat ook nog op de planning :D
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 10-04-2016 17:22
lekker bezig!! :):)
Even een foto van voor en na, het plaatsen de schokbreker set :):)
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 11-04-2016 06:12
Gisteren de laatste hand gelegd aan de auto: de beschermkappen zitten er weer onder. Twee geroeste boutjes uitgeboord en Parkers i.p.v. de normale schroefjes moeten terugdraaien.
Ook de kentekenplaat verschoven naar links zodat deze niet meer voor de koelopening zit. (ala Alfa, ziet er wel goed uit als je t mij vraagt).
Alleen de koppelstangen nog, komen vandaag/morgen als het goed is.
Een klein stukje gereden met de nieuwe dempers, en jemig wat is dit ding laag nu! Ik moest al soms schuin de drempels over. Nu kwam ik gewoon vast te staan op een drempel. Schrapend en met piepende bandjes eraf "geslipt" Wat doet dat een pijn zeg! Moet nu dus (zelfs zonder belading) super schuin de drempels over. De spoilerlip voor zal ook een stuk meer gaan schrapen vrees ik. Nauja, weet ik hoe het is om een supercar als daily te hebben. :-)
Ook de knak in de stuurinrichting is er nogsteeds... Echt om te janken. volgende week APK, wellicht kan de keurmeester uitvinden waar het in zit.
Foto's komen snel. Foto's van voor zijn wat lastig... Foto's na zullen nog genoeg komen...
Van WesleyK (SuperForumposter)
op 11-04-2016 06:45
Foto's van het eindresultaat :)? Ik wil zelf ook in de toekomst de Bilstein set met Eibach veren monteren. Dat scheelt "slechts" 30mm toch? Vind een stock RX-8 eigenlijk erg hoog staan, nooit last met drempels ook.
En van het kenteken? Dat staat ook nog hoog op mijn wishlist :).
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 11-04-2016 15:53
het is idd 30mm, lijkt niet veel maar het is net genoeg om een betere look te krijgen.
Groetjes M&M
Van WesleyK (SuperForumposter)
op 11-04-2016 17:33
Precies, dat kan een RX echt goed gebruiken :). Wielkasten sluiten een stuk beter aan dan.
Van Dennis (Rotary SuperSpammer)
op 12-04-2016 14:31
Was het niet 30 vóór en 35mm achter?
Kan ook andersom zijn, weet zo niet meer.
Heb ook originele Mazda-verlaging van Bilstein eronder.
Stuk directer maar zeker lever je comfort in (niet dat ik dat erg vind...) :-)
Grtz Dennis
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 04-05-2016 17:52
Edited 05-05-2016 06:27
Zo, het is weer hoog tijd voor een update. Erg druk geweest de afgelopen tijd, gelukkig zit er een rustigere periode aan te komen. Toch is er best veel gebeurt.
De verlangingset is 25mm voor en 30mm achter. Dit is echt enorm veel, heb bijna bij elke drempel scrape. Bij korte drempels (zonder er schuin over te gaan of met belading) staat ie op zijn bodemplaat en moet ik er met spinnende achterwielen af rijden (geloof me dat doet pijn :( )
Hij was vorige week afgekeurd op drie (kleine) puntjes: Achterbanden waren kaal, stabilisator koppelstukje ontbrak en het achterste brandstofleidinghouder was afgebroken.
Koppelstukje kwam omdat ik er af moest slijpen vanwege de installatie van de Bilsteins achter. Had een paar nieuwe besteld, maar ze gingen toch per stuk (en had er dus 1 te weinig). Brandstofleiding een custom beugeltje voor gemaakt en met tiewraps goed vast gezet (beter dan origineel al zeg ik t zelf :-D). Achterbanden was twijfelgeval, APK meester vond 1.5 ik vond 1.7, maargoed de discussie had weinig nut vanwege het koppelstukje. En bovendien wil je niet met <2mm rijden. Hij is vandaag goed gekeurd (had mijn 17"driftset erop gedaan, deze had nog meer dan genoeg profiel). En in mijn zoektocht naar nieuwe banden een 19" velgen set tegen gekomen en maar gelijk gekocht. Nu heb ik dus een 17" Mazda set, 18" Mazda origineel RX-8 set en een 19" OZ set. Dat moet echt geweldig staan nu hij ook nog wat lager is. Wanneer de banden eropzitten zal ik ook wat foto's plaatsen.
Ik zal ook een foto plaatsen van mijn Cruise Control die nu eindelijk werkt en mooi is ingebouwd. Super relaxed! Ik kan de Waeco MS-880 aan iedereen aanraden. Even wat werk met aansluiten, maar is zo relaxed om lekker te cruizen op de snelweg.
Wel nog een foutje gemaakt, voor de vorige keuring de min-pool van de accu blijkbaar niet goed vast gezet... Deze is er onderweg af gegaan (wilde hem starten nadat ik hem uit had gezet, en hij was helemaal dood), blijkbaar heeft dit ervoor gezorgd dat 1 (of 2) van de bobines opgeblazen zijn, af en toe zijn er dus misfires en houd ie enorm in. Even kijken of ik wat kan regelen om de zomer door te komen en van de winter de LS2 set inbouwen...
De knak bij de voorwielen zit er nog steeds :-(. 3 Keurmeesters hebben er naar gekeken, niemand wist t. Laatste wat ik nu nog kan bedenken (en dus ook maar ga doen) is het hele stuurhuis losmaken. Dat ga ik de komende 4 dagen dus maar aan wijden. Als het allemaal af is voor zaterdagmiddag zou ik zelfs nog even naar het Japfest kunnen gaan...
Wat er ook gebeurt is maar vergeten was eerder te melden: ik heb de achterlichten afgekit. Is erg goed gelukt al zeg ik het zelf. Had altijd een beetje vocht in de achterlichten, na het kitten nergens meer last van (terwijl ie toch al een paar buien heeft gezien).
Van Melkie (Rotary SuperSpammer)
op 04-05-2016 18:12
Je gaat me toch niet vertellen dat je doorrijdt met kapotte bobines? Dan zijn je motor en katalysator in no-time naar de knoppen....
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 04-05-2016 21:01
Hehe, nee ik wil zeker niet doorrijden ;-). Ben bewust van de gevolgschade. Zoals ik schreef ben ik nu bezig met de stuurinrichting er onderuit te schroeven.
Daarbij, de misfires zijn best zeldzaam, alleen bij veel gas in lage toeren gebeurt het soms... (en dat is makkelijk te vermijden).
Ik verzin wel een andere oplossing, wellicht ergens tweedehandse, of anders een paar nieuwe erin...
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 07-05-2016 05:51
Edited 07-05-2016 10:05
Stuurhuis eruit gehaald, ging nog vrij makkelijk nadat bodemplaat en stabi verwijderd waren.
Alles goed onderzocht, nergens sporen van slijtage. Mooi nieuw vet erin en weer eronder geschroefd... Kans dat het weer goed was, toch? Nee dus, vol vertrouwen een testrit gemaakt maar de knak is er nog steeds.
Uit pure wanhoop een keer naar de Mazda specialist gebeld, noemde een aantal dingen op die ik al had aangepakt... Na alles uitgesloten te hebben wist hij het ook niet en zou het beste zijn als ik keer langs kwam...
Wel 1 hint gekregen: wellicht zit het subframe los. Deze ga ik vandaag loshalen, onderzoeken en weer vast schroeven, ben benieuwd... Ook maar nieuwe bobines besteld, kan geen kwaad denk ik, nog wat sparen en van de winter de LS2 swap.
Edit: Heel het subframe los gehaald, een goede cm gezakt, zag er allemaal prima uit, alles gemonteerd en met 160NM vast gezet (50NM meer dan voorgeschreven). Testrit gemaakt: geen enkel verschil :-(. AHhhhh wordt er helemaal gek van. De misfires waren er niet dit keer, geen enkele keer over geslagen... Vreemd, de bobines lijken zichzelf gemaakt te hebben...
Volgende stap: de wiellagers van links en rechts wisselen, ookal hebben ze geen enkele speling, is dat ook uitgesloten.
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 07-05-2016 12:19
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 08-05-2016 19:19
Dus gisteren de wiellagers proberen te wisselen. probleempje: ze zitten compleet vastgeroest... Even omwisselen was dus een goed idee in theorie, in de praktijk ondoenbaar. Denk dus dat ik op zoek moet naar een linksvoor houder+wiellager om te testen of daar de knak van komt. En toen las ik het berichtje van Olof:
@Olof: Bedankt voor het meedenken! Ik dacht, dat kan niet waar zijn... Wat het fijn zijn als zoiets (simpels) het was.... Maargoed, had nog geen andere velg geprobeerd dus het zou kunnen... alles weer vastgebout, vlakken opgeschuurd en schoongemaakt. Testrit gemaakt... En bij de eerste bocht, knak knak... :-( Kan dus met zekerheid zeggen: dat is het niet.
Ik kom de wanhoop figuurlijk steeds dichterbij...
Volgende stappen: Wiellager proberen eruit te persen. (al is er geen punt om de andere kant tegen te houden). En de kogelgewrichten in de draagarmen nogmaals goed nakijken...
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 09-05-2016 16:18
Ik heb inmiddels net het hele topic van jouw nogmaals door gelezen,
omdat ik niet iets wil roepen wat al gezegd is!
Ik las dat je de schokbrekers heb vervangen door Billsteins, maar heb je toen ook de veren vervangen?
Omdat ik denk dat het knakje uit de vering weg komt...omdat het alleen bij belasting is...
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 10-05-2016 12:16
Haha, Top, zomaar het hele topic doorlezen, respect!
Ja de hele veerpoot is vervangen dus de originele veren en dempers zijn vervangen door de Bilstein dempers en Eibach veren. Overigens denk ik dat wanneer het de veerpoot was dit ook zou zijn als ik er in stilstand op ga hangen. (zal het een keertje testen voor de zekerheid).
Gisteren weer een proefrit gemaakt, het is echt niet leuk, het lijkt de hele tijd alsof het voorwiel elk moment kan afbreken. Om moedeloos van te worden. Iemand nog tips hoe verder? Wil zo ook niet blijven rijden, moet er niet aan denken dat er echt iets afbreekt met 200kmh....
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 10-05-2016 12:38
Zomaar een gok. Stabilisatorkoppelingen, omdat de belasting in een bocht links en rechts ongelijk is?
Groeten,
Olof
Van tzeunis (ForumPro)
op 11-05-2016 20:29
Edited 11-05-2016 20:44
Ik had dat ook. Zijn de end link slangetjes. Die kleine takke dingen met die blauwe dopjes erop. Die is kapot.
Wat Olof zegt dus
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 13-05-2016 07:19
Stabilisator koppelingen zei Hoebeke ook. Helaas is het dat niet, de hele stabilisator stang is er nu onderuit en hij maakt nog hetzelfde geluid :-( (Koppelstangen had ik overigens nieuw erop zitten).
Afspraak gemaakt bij de Mazda dealer, volgende week vrijdag is het zover. Ben benieuwd of we het samen kunnen vinden.
Wellicht moet hij een keer op een schuifplaat (die ze ook bij de RDW hebben). Schijnt enorm lomp je wielen in en uit elkaar te trekken om zo de ophanging te belasten. Heb nog geen garage kunnen vinden in de regio die zoiets heeft helaas.
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 13-05-2016 16:21
bedoel je zo,n trilplaat (schokbrekertestbank)?
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 17-05-2016 07:16
Nee, die gaan alleen naar boven en beneden. Zoek een plaat die van links naar rechts beweegt. Heb al een mooie tip gekregen, als het vrijdag door de Mazda service niet opgelost kan worden ga ik daarheen of verder zoeken.
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 21-05-2016 13:50
en weet je al wat meer?
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 22-05-2016 18:18
Edited 22-05-2016 18:22
Ja!!! Het is gemaakt! Jeeej! Waren twee bouten in achterwielophanging die los zaten en een bout in de linker motormount miste. Erg vreemd dat ik, en de keurmeesters het niet opmerkte. Maar zoals de monteur het zei: "Ze (auto's) kunnen je soms aardig voor de gek houden". Wat was ik opgelucht toen het redelijk kleine dingen bleken te zijn.
Owja, Airco ook laten servicen: zat nog 205gram in, dus was nieteens zo lek als wat ik verwacht had (verlies nu 80gr per jaar ongeveer). Nu zit er weer braaf 430 gram in.
Ook wel weer wat puntjes die ik aan ga pakken van de winter.
- Bobines: ga ook voor een LS2 upgrade. (Tip van de monteur: veel bobinevet gebruiken)
- Beschermhoes voor de kogel van de onderste wishbone heb ik kapot geslagen :( zit nu een klein scheurtje in waardoor er vocht in kan komen. Deze moet dus wel ooit vernieuwd worden. (15 euro onderdeel maar wel veel werk).
- Motormounts (Ga ze PUen, met dank aan Olof).
Voor nu, nog laten uitlijnen, 2 nieuwe bobines erin en onderplaat&stabi terug plaatsten, dan kan ie er weer even tegen.
Wanneer alles weer in elkaar zit zal ik een fotoshoot maken met de nieuwe velgen.
(Kan overigens nogsteeds geen foto's uploaden)
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 01-06-2016 05:31
Edited 01-06-2016 05:33
Zo, Alles is weer terug geschroefd. Auto is uitgelijnd, bobines vervangen. Nu een km of 150 gereden en jemig wat stuur ie fijn! Super super strak! Ook met die nieuwe bobines pakt ie veel mooier op en loopt ie mooier stationair.
De nieuwe 19" velgen liggen er ook onder, staat em echt heel goed! Dunlop Sportmaxx 235/40 ligt er nu onder. De volgende keer zou ik voor 245/40 gaan, met de 8.5J is 235 exact even breed als de velg, kans op beschadigingen is nu wel redelijk groot. Overigens is dat wel echt de max, ik heb nu nog maar amper ruimte tussen wielkast en band (15mm). Doordat de wielen wat groter zijn, komt ie minder vaak op de grond (16 mm scheelt best veel). De snelheidsmeter is nu bijna spot on (geeft nu nog 1% teveel aan).
Helaas kan ik nog geen foto's uploaden. :-(
P.s.: De teller staat nu overigens op 1500 euro aan onderdelen in 1 jaar :-o
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 01-06-2016 21:20
1500 aan onderdelen...is dit incl banden en velgen? vast niet...
Maar fijn dat de rex weer zo lekker rijd!!
Groetjes M&M
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 24-07-2016 06:57
Zo, Tijd voor weer een update. Wat stuur dat ding lekker! Een poos terug bijna 1000km aan bergweggetjes gereden, wat was dat leuk! (al was E600 aan benzine in 8 dagen wel wat veel (zelfs met de Oostenrijkse E1,15 p/l)
Er is weer een knak terug gekomen (nu lijkt het weer van voor te komen). Onderweg tijdens een inhaalactie een lekke band gekregen, gelukkig was ik voorbereid en had ik een 17" reserve wiel bij. Deze is een stuk kleiner dan mijn 19" set, dus was zo verstandig om mijn vooras te monteren en het 19" voorwiel op de achteras. Al met al 30 min werk (inc uitpakken en inpakken enzo), op een bergweggetje. Wat was ik blij dat ik dat reservewiel (en goed gereedschap) bij had! Maargoed, buiten dat geen problemen gehad met de Rex. Hij voelde zich wel thuis daar, behalve op 2800m (jaja, ben op het hoogste geasfalteerde punt van de alpen geweest), daar kwam hij echt wel adem te kort.
De powerflex rubbers zijn echt fijn, super direct (dat was hij al, maar nu nog meer).
Laatst ook nog op Zandvoort geweest, mijn banden naar <1mm gegleden, dus tijd voor een nieuw setje. Kan verder vertellen dat al mijn werk op het koelsysteem beter te laten werken heeft geholpen: hij oververhitte niet meer dit keer. (De remmen wel, die werden op het eind echt sponzig).
Nu bezig met mijn andere auto onderhoud te geven, zodat ik van de winter weer kan wisselen.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 18-08-2016 06:29
Het blijft spannend met die RX van mij. Vorige week liep hij nog maar op 1 wankel na het starten (hij deed stationair al wat moeilijk soms, maar dat weet je pas achteraf). Gelijk uit en van iemand anders een auto geleend voor mijn afspraak... Was wel even een baal momentje. Dag erna alle boegies & kabels los gehaald, zat veel corrosie op de boegies en in de boegiesdoppen. Allemaal grondig schoon gemaakt, bobine 1 gewisseld en hij liep weer als een zonnetje (beter dan ooit).
Paar dagen later; airco werkt niet lekker meer: 15 graden, vol vermogen komt er ineens rook uit de roosters: was niet koud (of warm) en dus geen waterdamp. Verdenk dat de verdamper is gaan lekken :-(. Heb een UV lamp dus ga binnenkort de condensor en het rooster bekijken. Ben benieuwd...
Ook de knak is weer terug in auto; ditkeer geen losse bouten maar wellicht zijn het de motorsteunen... Verder kwam de garage ook niet...
Van de winter krijgen deze drie dingen dus voorhang: genoeg te sleutelen...
waar was dit punt dan? want ik heb in juni de stelvio pass gedaan en die is maar 2758m hoog en heb er geen problemen ondervonden.
ik moet wel zeggen dat het vochtig was en dus niet echt warme temperatuur...
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 01-01-2017 16:56
Zo, er is weer een hoop gebeurt met mijn REX. Het bobine probleem bleef. Om het op te lossen nieuw setje NGK kabels en bougies erin. Samen met wat bobine vet (tip van de Mazda dealer) gemonteerd en wat een verschil! Hij loopt echt weer enorm mooi. Sindsdien nog wel 1/2x de foutmelding gehad over een slecht functioneerde cat, dus ik denk dat ie eruit ligt. Liefst zou ik hem eruit willen laten programmeren, al zou een nieuwe wellicht ook niet zo erg zijn.
Daarna de auto omgewisseld en deze vakantie aan het eerste project begonnen: de motorsteunen. Op zich gingen ze redelijk makkelijk los. Slechts 1 bout brak af, deze zat in de motorsteun dus kon ik hem redelijk makkelijk eraf halen. De motorsteun zelf heb ik niet meer nodig: na inspectie bleken de steunen van Olof significant beter dan mijn eigen steunen en ga ik deze dus vullen met PU. Zie foto's voor stappenplan. Op Youtube staat een filmpje waarbij iemand gaten in de kunststof deze maakt, ik vertrouwde niet dat ik het goed schoon kreeg met die delen erin dus ik heb ze er maar uit geslagen.
Ik heb shore hardness A30 genomen, ben benieuwd of dat stijf genoeg is, zal er binnenkort op terugkomen. Na alles schoon te maken, toch maar besloten ze een laagje verf te geven, om te laten zien dat ze verbeterd zijn :-).
Er zal, mits tijd het toe laat, wel wat meer gaan gebeuren met mijn rex, dus stay tuned :)
Van rudolphw (Rotary SuperSpammer)
op 01-01-2017 18:07
Moedig hoor om het te proberen met opnieuw gevulde motorsteunen.
Ik ben benieuwd naar je ervaring m.b.t. demping/hardheid van deze steunen............
Groetjes, Ruud
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 01-01-2017 19:31
mooi klusje weer :)
En afgebroken bout tijdens het demonteren van de steunen, hadden wij ook,@^%$$ het is
op zich niet zo erg, maar ja je hebt ook niet gelijk een nieuwe bout liggen, althans wij niet, en dat is
dan wel weer 6$&%...zeg maar...
Nou succes, en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groetjes M&M
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 02-01-2017 12:57
Uiteraard volg ik je project ook met veel belangstelling.
Succes!
Olof
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 21-03-2017 20:04
Zo, het forum heeft er een poosje uit gelegen, maar nu kan ik weer posten, jeeeej!!!
De motorsteunen zitten er inmiddels onder, en je raad het nooit, geen knak meer! Super blij. A30 blijkt toch wat te zacht te zijn, heb een aantal schijfjes tussen de steun en onderbalk gelegd, daarna de motorsteun aangetrokken, hierdoor kwam er meer rubber in de steun. Nu draait de motor wel echt super zacht, geen trillingen meer in de cabine en in de auto.
Als ik het nog een keer zou doen, zou ik met een stuk tape zorgen dat ik de steun wat kon over vullen, dan wordt het eindresultaat mooier.
Daarnaast de diffolie vervangen: jemig wat stinkt dat spul, hij leek ook echt oud. Volgens mij zat die olie er al 12 jaar in...
Komend weekend weer wat rondjes op Zandvoort rijden, kijken of de Chinese banden nu eindelijk willen overlijden....
Weet iemand een oplossing om de gordelspanner wat extra fut te geven? Nu komt de gordel niet meer lekker terug...
Van rudolphw (Rotary SuperSpammer)
op 22-03-2017 00:59
Hoi Bart,
Bedankt voor de info over het eindresultaat........
Klinkt toch wel goed......het zijn kennelijk niet te harde steunen geworden of steunen die irritant motorvibraties doorgeven........
Bedankt voor de tip om iets te "overvullen" en fijn dat je de hardheid 40 shore aangaf....zou dus misschien beter iets hoger moeten zijn?........ (als vergelijk:...gewone O-ringen hebben meestal 70 shore hardheid)
.
... gordelspanner wat extra fut te geven?...
Misschien dat het een pietsie helpt door je gordel helemaal af te rollen en dan niet meer terugrollen met het vasthouden van de clasp, maar de gordelbandtextiel dicht bij de roller vast te houden (clip laten bungelen) en deze voorzichtig geleidend op te rollen/schuiven.........e.e.a. om de rek die de band in de loop der tijd heeft ondergaan (waardoor de veer wat spanningsomwentelingen kwijt is geraakt) weer er een beetje uit te halen zodat de veer bij het oprollen in de nieuwe situatie weer wat meer omwentelingen maakt en dus bij opgetrokken losse gordel wat meer spanning uitoefent?
mvg, Ruud
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 22-03-2017 12:58
Gefeliciteerd, Bart. Geeft een goed gevoel. :-)
Groetjes,
Olof
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 08-04-2017 06:40
Edited 08-04-2017 06:48
Zo, na een circuitdagje Zandvoort bleken mijn achterremblokken versleten te zijn. Verdere schade: kapotte band (was al erg slecht), 2 sterren in mijn ruit (nadeel van gridbakken zelfs als je er zelf niet in gaat maar anderen wel :-( ) en een bijgeluid gekregen rond de 5500rpm. Nieuwe EBC yellowstuff gekocht, deze zijn nog redelijk betaalbaar (E210 voor een setje rondom) en schijnen goed geschikt te zijn voor af en toe op het circuit te vermaken.
De links achter remklauw ging niet terug met een tangetje, dus maar een zuiger-terug-draai-duw setje gekocht, toen was het super easy! (aanrader, was 3 tientjes!)
Binnenkort een driftsessie met de 17" set, banden met 5mm uit 2006 die op moeten :-D.
Edit, kwam nog een tweede foto tegen, van eind November die ik jullie niet wilde onthouden!
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 09-04-2017 09:29
Bevroren wax?
Van UbboH (Deelnemer)
op 10-04-2017 15:51
Edited 10-04-2017 16:25
Vanmiddag je verhaal gelezen, wat een enthousiasme!
Als oud bandenman vind ik o.a. de foto van de band wel interessant.
Je zoekt wat betreft de bochtsnelheden behoorlijk de grens op.
Geweldig!
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 05-05-2017 13:42
Edited 05-05-2017 13:49
Zo, tijd voor de volgende update.
De foto in de vorige post was een laagje rijp dat op de RX lag, zag er wel cool uit vond ik.
De Rex is weer goedgekeurd! Wat bleek: de oude kat was helemaal leeg (geklopt?), waarschijnlijk al vanaf voor de aankoop (beetje raar dat hij dan wel door twee andere APK's is gekomen).
Nieuwe allergoedkoopste imitatiekat gekocht: wat een slordig werk! Kijk naar de foto en oordeel zelf over de laskwaliteit... Ik ga zo de originele kat weer terugplaatsen, die past een stuk mooier en ziet er niet zo onverzorgd uit. Deze houd ik dan voor de APK of als ik lange toeren ga rijden (zonder te racen).
Afgelopen weekend een aantal uren rondjes gedraaid op circuit Zolder, was echt super leuk, begin stonken de nieuwe remblokken heel erg, later werd het minder en bleef de auto super consistent remmen.
Uiteindelijk mijn voor blokken wel helemaal op geremd (in de laatste ronde voelde de remmen al niet goed en was ik al aan het " uitrijden" en nog geen 30s later werden we afgevlagd, perfecte timing dus. Nu ook maar gelijk nieuwe schijven besteld: EBC Ultimax.
Dadelijk dus geheel EBC (yellowstuff) voor.
Ook nog speciaal voor Ubbo een foto van mijn Michelin Primacy HP na een uur of drie over het circuit te zijn geweest :-).
Edit: Owja, ik heb het gordelspanner probleem deels opgelost door de bekleding los te halen en de spanner goed te oliën, nu werkt t stuk beter (zolang als de gordel niet dubbel zit).
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 10-05-2017 09:59
Hoi Bart,
Lekker bezig!
Ik denk dat je zwaar toe bent aan een setje semi slicks.
Die kunnen veel beter tegen de circuitomstandigheden.
En gaan ook nog eens langer mee. Wel 4000 circuit km.
Op marktplaats staan al voor 160 euro gebruikte setjes te koop.
Kijk voor Toyo R888.
Helaas gaan je remmen het dan wel nog zwaarder krijgen.
Belangrijk is dat er zoveel mogelijk koellucht naar toe gaat.
Ik had op de RX 8 extra slangen gemaakt.
Daar moeten hier nog foto's van zijn.
En natuurlijk niet met warme remmen stil gaan staan. Dus een uitloopronde maken.
Trillende remmen kunnen ook veroorzaakt worden door onregelmatige afzetting van remmateriaal.
Dit kun je ervan af poetsen/schuren.
Outjer
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 10-05-2017 13:18
Van Dennis (Rotary SuperSpammer)
op 11-05-2017 12:06
Hé Outjer, ik ben blij dat er mensen zijn die verstand van remschijven hebben.
Bij trilling denkt men vaak dat de schijven krom zijn, dat kan eigenlijk bijna niet.
Vaak komt het door goedkoper ijzerlegering waar afzettingen op gaan plaatsvinden, deze worden dan ook steeds eerder heet bij het remmen, een visieuze cirkel.
Ze worden ter plekke ook brozer naarmate je het langer laat zitten.
Vaak is rondom afschuren voldoende om de trillingen weg te nemen en erger trillen te voorkomen.
Hoe eerder je er bij bent, hoe beter.
Koop daarom gewoon schijven van een gerenommeerd merk (Brembo etc), deze zijn niet voor niets iets duurder dan degene van matig materiaal.
Grtz Dennis.
Van UbboH (Deelnemer)
op 15-05-2017 16:24
Bart, dat is aardig van je. Ziet er goed uit. Is weer volop genieten geweest.
Zolder stond in mijn tijd al bekend als het plegen van een aanslag op de remmen.
Wij reden in die tijd met speciale Mintex remblokken.
Jij en Outjer halen het enthousiasme van vervlogen jaren naar boven.
Ter herinnering even in de oude doos gedoken en zal enkele foto's/krantenknipsels plaatsen in de rubriek "Techniek onder Ceika Big Brake Kit".
Mvg, Ubbo.
Van BartvdEnde (SuperForumposter)
op 26-05-2017 06:20
Next update:
Nieuwe schijven+blokken op de Rex (EBC USR7171). Remt (of remde zie later) perfect! Ik weet inderdaad dat trilling meestal door afzetting komt. Maar de schijven waren onder hun minimale dikte en moesten toch gewisseld worden.
Ook een van de twee tussenstukjes (de korte) die "Martine" heeft gespoten, heb ik ook onder handen genomen; eerst de twee delen losgeslepen van elkaar, toen alles gestraald, schoon gemaakt, vast gelast, verzinkt en gelakt. Best wel wat werk dus ik ben benieuwd of het t waard was. (Helaas geen foto van).
Outjer, ik denk niet dat circuitbanden langer mee gaan, deze zijn van zachter rubber. Daarbij, ook al zou ik het graag willen, ik heb geen 800+ euro over voor een setje R888R of Cup2's. Dan glij ik liever wat meer over het circuit met een paar tweedehandse banden.
Vorige week op Zandvoort geweest, in de tweede heat helaas de bandenstapel in geklapt :-( Gelukkig deze deze hun werk goed, naast de schrik heb ik er niets aan over gehouden. De Rex heeft echter een kapotte voorbumper (inc mistlampen, koplampsproeiers, grill etc) motorkap en linkervoorscherm ontzet. Geen lekkages dus ben gewoon naar huis gereden. Hoe kwam het? De remmen deze het niet meer, het rempedaal bleef hard en boven, hoe hard ik ook op het pedaal ging staan, ook nog gepompt, maar dat hielp helaas niet. Dus met 140 de grindbak in en met 50 in de bandenstapel. Had de handrem moeten aantrekken maar helaas denkt het brein op dit soort momenten blijkbaar niet... Gezien wat er gebeurde en hoe het uiteindelijk is afgelopen ben ik echt een geluksvogel, als het bij de Tarzanbocht was (met ~180), of als er andere auto's in de buurt waren, had het wellicht heel anders af kunnen lopen.
Hoe kan een rempedaal nu hard blijven? Ik verdenk de ABS unit, deze had in de eerste heat na 2x remmen (met wat raar gevoel) een storing, de rest van de heat ging perfect (zonder ABS/ESP, maar dat wilde ik toch al niet omdat ik mijn auto op onderstuur had uitgelegd). En mijn aanname waarom ik de volgende heat ging doen: ABS'en falen open... Ander iets zou de hoofdremcilinder kunnen zijn die scheef in de behuizing zit, maar dit vind/vond ik hoogstonwaarschijnlijk. Terugdenkend had hij ook op Zolder al een soortgelijk gevoel (het lag dus niet aan de laatste blokwissel). Schrikken, nu weer wat sleutelen en dan weer door naar de volgende ronde. Iemand ervaring met Rexen en hard blijvende rempedalen?
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill