Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / Clubzaken / RX-8 SP Zwart
1 2 3 Previous Next  
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 18-03-2015 05:19
@ Ruud,

Hoeveel en welke olie gebruik jij?
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 18-03-2015 16:50
Betr:...........Nou weet ik uit eigen ervaring dat jouw rex ook veel stiller is dan mijn rex...........
Ik premix al sinds nieuw, maar.............. hoe weet je dat die van mij stiller is/klinkt dan die van jou?

Groetjes, Ruud

Omdat we de rexen naast elkaar hadden staan, terwijl beide rexen stationair liepen, op het einde van Rotary stock, tijdens onze klets partij
over pre-mixen  ;)

Groetjes M&M
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 18-03-2015 17:53
@ Martine,

Ja, inderdaad....ik herinner het mij het weer.......

mvg, Ruud
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 01:27
Ben nu ook overtuigd en om. Vandaag voor het eerst volgetankt en gepremixed met 150ml Castrol Power1 Racing 2T,  volgens de aanbeveling van Ruud. Prijzig, bij Breezand meer dan 20,-- euro voor een liter. De volgende liters bestel ik bij mijn vaste Duitse adres, waar ik ook de Mazda Dexelia altijd koop. Daar hebben ze de Castrol niet, maar wél andere merken die aan dezelfde specificaties voldoen. Scheelt de helft of meer:
http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Categories/%22Zweirad%20-%20%C3%96le%22/%222%20Takt%22/Vollsynthetisch

Morgen een ritje van een paar honderd kilometer. Benieuwd of ik verschil merk.

Groeten,
Olof
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 05:18
Leuk! Ik bestel meestal hier

https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-Power-Racing-2t-4-Liter.html
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 10:36 Edited 19-03-2015 10:40
@ tzeunis,

Betreffende je 2 vragen:

Mijn "olieverbruik" van de RX-8 (gebaseerd op een persoonlijke overtuiging en een aantal omstandigheden, feiten en aannames) is als volgt;

1) Bij toepassing van een rotary/wankel vliegtuigmotor (o.a. Renesis 13b-motor zonder OMP) wordt door de betreffende fabrikant/leverancier voorgeschreven om te premixen met een mengverhouding van 1:85
2) Dit komt grofweg overeen  met die van de moderne 2-takt buitenboord motoren (Yamaha etc.) met hoge vermogens alwaar advies mengverhouding van 1:75 tot 1:100
3) Ikzelf streef naar ca. 1:100 voor mijn RX-8.
4) Elke Rx-8 gebruikt 4-takt olie via de OMP e.e.a. vlgs een gemiddelde van 1 ltr. per 3000 km. Dit verbruik is zeer afhankelijk van de belasting van de motor c.q rijstijl (er zijn mooie 3-dimensionale grafieken van Mazda hierover beschikbaar/kan het niet zo snel vinden) en kan bij een stevige rijstijl oplopen tot 0,5 ltr per 1000 km of bij circuit rijden nog hoger, maar ook bij (zeer) rustige rijstijl zakken tot ca. 1 ltr per 5000 km.
5) Ikzelf pas daarnaast in de vacuumleiding van de OMP een 2 mm restrictor toe (vernauwingsbuisje voor verhoging opbrengst OMP....veelbesproken op het Duits Forum en aldaar tamelijk veel toegepast) e.e.a. om een betere/hogere dosis smering van de zijdelingse rotorafdichtingen te bereiken die er met de huidige 2 injectoren bekaaid vanaf komen.
6) In Duitsland is vastgesteld is dat het verbruik van 4 takt olie door toepassing van een 2mm restrictor in de vacuumleiding van de OMP toeneemt met zo'n 1/3 tot 1/2.
(je kan ook een diam. van 2,5....3.... of 3,5 mm etc toepassen)
7) Ikzelf rijd overwegend rustig en ga daardoor uit van een gemiddeld 4-takt OMP verbruik van 1 ltr per 5000 km..........door de rustige manier van rijden (en door mindere interne wrijving motor) is mijn benzineverbruik bijna altijd gemiddeld 1 ltr. per 8,7 km.
8) Mijn 4-takt olieverbruik via de OMP  (inkl. verhoging door de restrictor) is derhalve 1 ltr plus 1/3 ltr.= 1,33 ltr. per ca. 5000 km; ergo ik gebruik daarvoor (5000 km gedeeld door 8,7 km/1 ltr) ca. 574 ltr benzine
9) Mijn 4 takt olieverbruik komt dus uit op 1330 ml per 574 ltr benzine = 2,3 ml per 1 ltr benzine.
10) Om de gewenste mengverhouding van 1:100 {= 10 ml (4+2)-taktolie per 1000 ml benzine} te bereiken moet ik dus nog 10-2,3= 7,7 ml 2 takt olie toevoegen per 1000 ml benzine. (ofwel 7,7 ml per 8,7 km).
11) Om wat gemakkelijker vast te stellen hoeveel 2-takt olie bij het tanken moet worden bijgevuld baseer ik mij op het aantal afgelegde km's (sinds de laatste tankbeurt).
12) Een toevoeging van 7,7 ml 2-takt olie per 8,7 km impliceert dat ik dan per afgelegde 1 km aan 2-takt olie moet toevoegen …......7,7 : 8,7 = 0.89 ml per 1 km 
13) Ik voeg dus zelf toe 0,89 ml 2-takt olie per afgelegde 1 km...........grofweg dus 0,9ml 2-takt olie per 1 km.........anders gezegd bijna 1,0 ml 2 takt per 1km.
14) 1e VOORBEELD:...........na een rit van 400 km vul ik 400 x 1,0 ml = 400 ml 2-takt olie bij voor een voldoende 2-takt dosering tot aan de volgende tankbeurt.......
2e VOORBEELD:........heb ik dan daarna b.v. 325 km afgelegd, dan vul ik bij: 325 x 1,0 ml = 325 ml 2-takt olie.
15) Ik beschouw de hoeveelheid toe te voegen 2-takt van 1,0 ml per 1 km telkens als maximum waar ik onder wil blijven; in de praktijk rond ik dus de bij te vullen hoeveelheid 2-takt olie naar beneden af, dus van die berekende 325 ml maak ik zo'n 300 ml.

ERGO; op b.g wijze draait mijn RX-8 dus middels zijn eigen OMP verbruik (4-takt) en mijn 2-takt toevoeging op een mengverhouding van (de door mij gewenste) bijna/ca. 1:100.

Ik koop volsynthetische 2-takt olie van het merk MPM ("MPM 2-Stroke Synthetic TC+ Jaso FC") en betaal voor een 20 ltr. vat bij mijn leverancier (krijg hier hoge korting op olie) telkens € 83,70 hetgeen resulteert in literprijs van € 4,19 per ltr voor goede synth. 2-takt olie.

mvg, Ruud
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 11:24
Duidelijk! Dank voor de uitgebreide informatie, Ruud. Vooral die over de vliegtuigmotoren spreekt me aan. Ik ga het mixen volgens jouw methode aanpassen. Wil je het adres van je olieleverancier onthullen?

Groeten,
Olof
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 11:43
Dank voor je uitleg Ruud. Die restrictie in de omp snap ik niet. Heb je een linkje van het betreffende onderwerp?

Dan voeg je dus op een volle tank benzine ongeveer 300-400ml toe? Dat is best heftig toch? Normaal zijn dat racerij verhoudingen toch? Ik hou het bij 150ml op een volle tank.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 11:57 Edited 19-03-2015 12:29
@ Olof,

Je krijgt een PM........

@ tzeunis,

.........tja, dann ist es Rotorseitenabdichtung wegen mangelden Schmierung schuld, die Arbeitsgasen strömen mit Öl (Ölnebel) was man für Rotorkühlung verwendet, richtung Ölwanne, und von dort mit Ölnebel wieder ins Ansaugkanal, geänderte Gehäuseentlüftung und abgesenkte Ölniveau reduzieren Ölausbruch, aber Seitenabdichtung ist deswegen nicht besser, um auf optimale Seitenschmierung zu kommen man solte Öldosierung auf ca. 0,5 L/1000 km erhöhen (bei normalfahrt) anstatt 0,3 L/1000 km........

..........man reduziert ja Querschnitt von dem Schlauch um etwas mehr Unterdruck zu erzeugen in'ne Einspritzdüsen, das hilft mehr Öl aus'ne OMP "aussaugen".............

............na ja, versuch ich noch ein mal - durch den Schlauch, Luftverteiler, und Öldüsen wird Luft angesaugt genau so wie auch durch Drosselklappe (ist rot gezeichnet), in'ne mitte von Öldüsen gibts Borung, wo OMP drückt dann Öl rein und Luftstrom ziet es in die Kamer, wenn du machst jetzt'ne Schlauch zu oder enger, Unterdrück in'ne Öldüse steigt, und es wird mehr Öl aus OMP "ausgesaugt............

http://rx8forum.de/index.php/Thread/25963-SSV-Ventil-Reparatur/?pageNo=1

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

http://rx8forum.de/index.php/Thread/26291-Sammelbestellung-%C3%96leinspritzmengenerh%C3%B6hung-bestellschluss-30-4-2011/?pageNo=1

http://rx8forum.de/index.php/Thread/21389-Premix-ist-angefangen/?pageNo=1

http://rx8forum.de/index.php/Thread/13447-%C3%96lstand/?pageNo=1
.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 13:24
@ Olof,

Betr: Premix.....vooral die over de vliegtuigmotoren spreekt me aan...........

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++







http://www.rotaryeng.net/

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Global Rotary Power (GRP) is located in Bowmanville, Ontario, Canada. The focus of Global Rotary Power is to manufacture and market world-wide rotary combustion engines using Prof. Dr. Felix Wankel’s invention. We have developed the finest power plants employing the latest technology available.
The four engine sizes (40 HP, 80 HP, 180 HP and 240 HP) are intended to be utilized in ultralight, homebuilt and experimental aircraft.
Model  GR-CC401A-Fi
Design  single rotor fuel-injected engine, electronic ignition
Fuel:   unleaded gasoline / Mogas (ROZ 92) or 100LL 1:80-mixture (premix)
http://rotaryengines.ca/aircraft/

Bovenstaande is maar een voorbeeld, er zijn verschillende "rotary/wankel aircraft engine" fabrikanten in USA, Dld, Canada, Frankrijk etc.

http://www.rotaryeng.net/

mvg, Ruud
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 18:39
Hoebeke zei ook dat wanneer je teveel mixt je kat kapot gaat $$$$$$ 
En dat de rex moeilijker wil aanslaan...

Groetjes M&M

Eigenlijk erg jammer dat al deze interessante info en vragen in iemands topic staat, en niet in een eigen topic...
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 19:01 Edited 19-03-2015 19:16
@ Martine,

Hartelijk bedankt voor de info mbt Hoebeke...
Ik wist idd dat de kat iets meer gevaar loopt......aan de andere kant lees je in de USA zowel: "geen probleem" als "meer kans op kat-schade".....wellicht/grote kans dat ik n.a.v jouw uitspraak van Hoebeke e.e.a. nog eens heroverweeg en van 1:100 naar b.v. 1:150 ga of ergens daartussen, richting 1:150.......

Een belangrijk bijkomend voordeel van premixen is dat als de OMP (sluipenderwijs) niet meer/onvoldoende werkt {hetgeen vaker voorkomt dan je denkt) door b.v een of meerdere (van de 4) verstopte OMP olieleidingen (de "flow" hierin gaat echt met een slakkengang en verontreinigingen bezinken gemakkelijk; er wordt niet echt gespoeld met hoge flow zoals bij motoroliedrukleidingen)} er door de Premix een voldoende smeerzekerheid bestaat om motorschade te voorkomen.

Mijn Rex slaat al meer dan 40.000 km binnen 1-1,5 sec. aan; zowel steenkoud als warm..........ik weet vrij zeker dat hij sneller/beter aanslaat dan zonder premix omdat de compressie ietsje hoger is en de rotoren minder wrijving ondervinden......

V.w.b. de plek/plaats van deze specifieke info op dit forum.........misschien wil jij de moeite nemen/doen om een PM te sturen naar Leo de beheerder; wellicht dat hij dan ff een nieuw topic/titel opent; mijn zegen heeft hij.......
Sorry, maar voor mijzelf is er zo veel tijd in de posting gaan zitten dat ik daar op dit moment ff geen fut voor heb.

mvg, Ruud
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 20:20
Ruud, bedankt voor het vergaren van deze interessante vliegtuiginformatie.

Groet,
Olof

Inderdaad: sorry voor het kapen van de oorspronkelijke topic. Misschien kunnen deze berichten naar de nieuwe premix-topic verplaatst worden, die ik net geopend zag staan?
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 19-03-2015 20:24
Dat heb ik zover gedaan, kan alleen niet de vliegplaatjes meenemen. Die moet Ruud zelf even doen. Misschien kan Leo de pre-mix posts even weghalen hier? Niet dat dat erg is.. was wel een onderwerp wat door mij op gang gebracht is..

Nu weer naar de RX8 van mij:

weer nieuw itempje binnen: rotor olie stick handvat :-) Gewonnen op het fantastische ebay voor de luttele 10 dollar ex verzenden.. te mooi dit...
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 19-03-2015 20:42
ja dat is echt een leuk hebben ding  :) :) en dat voor 10 dollar ex hahahaha

Wij hebben hem ook al heeeeeeel lang liggen, maar nog steeds niet gemonteerd......hhhmmm  :(

Groetjes M&M
- By woudenbaard (SuperForumposter) [nl] Date 20-03-2015 17:49
Inderdaad een toffe accessoire!

Maar ben benieuwd hoe het er op de stok uitziet, hoe gaat hij op de originele peilstok?
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 20-03-2015 18:48
ja, de origine gele plastic ring moet eraf en deze monteer je er weer op.

Groetjes M&M
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 23-03-2015 10:13 Edited 23-03-2015 10:17
Zo volgende itempje is ook binnen :-)

Neuer Auspuff vanaf de kat. Geen hele dure, maar een 'cheap-ass' ebay uitlaat vergeleken met de RB of Greddy's ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=G0ufbwMpVBQ   <-- deze dus :-)

Morgen even een 2KW starter oppikken bij Auto Electric in Huizen en eronder monteren. Volgende week maar eens het uitlaatje doen en de dipstick mod :-)
Verder zijn dus inmiddels de Bennet Build LS2 coils besteld icm met de Europese NGK Irridium bougies.

Dan moet de Rex weer aardig zomer klaar zijn op een beurtje na.

Damn, i love spring! Bwoaaaaaapppp :-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 24-03-2015 21:42
Koude start:
http://s43.photobucket.com/user/Tzeun/media/RX-8/VID20150324125527.mp4.html

Warme start:

http://s43.photobucket.com/user/Tzeun/media/RX-8/VID20150324095953.mp4.html
- By woudenbaard (SuperForumposter) [nl] Date 25-03-2015 10:23
Die start inderdaad lekker vlotjes!

Bij mij maakt hij overigens veel meer toeren bij het starten, Tot 2500 a 2600 ongeveer, zakt vervolgens langzaam terug naar stationair.
Was dit bij jou ook voor het vervangen van de startmotor?
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 25-03-2015 20:12
Nou startte de mijn altijd al erg smooth...
- By woudenbaard (SuperForumposter) [nl] Date 25-03-2015 20:21
Ja hij start bij mij ook gewoon perfect, zowel koud als warm. Maar met aanzienlijk meer toeren. Vandaar de vraag.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 25-03-2015 21:13
Mijn deed dat bij vriesweer.. gisteren was het graadje of 8 geloof ik..
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 30-03-2015 09:03
Bwoaaaappp. De catback ligt eronder. Super geluid voor dat geld.
- By CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] Date 30-03-2015 19:44
Top!
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 31-03-2015 05:02
ziet er goed uit :):)

Groetjes M&M
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 31-03-2015 08:10
En hierbij nog een kort geluidsfragmentje... :-)

http://vid43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/08050005.mp4
- By FricoRico (Powerposter) [nl] Date 31-03-2015 12:47
Wij willen langer fragment met meer toeren :D Ooh en buiten de garage :P
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 31-03-2015 15:27
Weet je wat voor weer het hier is... Haha... camera waait weg buiten. Over paar dagen :-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 31-03-2015 17:44
En de E-bay overwinningen houden niet op... :-)

Ventieldopjes in rotor vorm.. Beetje schmuck :-)
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 31-03-2015 18:42
die zijn erg leuk!! :)

Wij hebben deze ook :):)

Groetjes M&M
- By Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] Date 01-04-2015 12:27
Toffe topic met veel mods

Heb je die beschermgaas voor de oliekoelers al gemonteerd ?

Lijkt me een nuttig iets

Ga je ook iets doen voor de airco radiator ?
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 02-04-2015 08:39
Neen, die moet ik nog bestellen. Nu eerst de LS2 upgrade kit en de bobines.. is weer geld genoeg voor deze maand in combinatie met de uitlaat. Volgende maand het gaas. Neem denk ik inderdaad de hele set; oliekoelers en radiator.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 10-04-2015 14:32
Dingdong... daar was de PostNL meneer weer... hij herkent me inmiddels van de wekelijkse pakjes :-)

De meterhouder is binnen. Zie foto's. Nu nog een meter uitzoeken. Maat is dus 60mm. Twijfel nog tussen een hardwired type (met alle sensoren) of een die via OBD stekker werkt...
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 11-04-2015 15:41
Dingdong...
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 17-04-2015 16:04 Edited 17-04-2015 16:07
Alles binnen voor morgen... nu hopen op een goede knutseldag...

Alleen de meter is een oliedruk en geen boost ☺
- By Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] Date 17-04-2015 16:47
Dat gaat een druk dagje worden ;-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 20-04-2015 23:06 Edited 20-04-2015 23:11
Zoooo... druk weekendje gehad :-) Deze keer geen optische schmuck, maar performance en zinnige upgrades:

De dag begon met het wisselen van de winterbandjes naar de zomerbandjes bij het lokale bandenkampje waarvan een vriend van mij de eigenaar is.


Daarna doorgereden naar mijn sleutelplekkie en de LS2 kit geïnstalleerd. Het was even passen, meten en wat dwingende motivatie, maar wanneer het zit, past het ook perfect. Zoals op onderstaande foto duidelijk is, waren de bougies na 12,000 km ook wel aan een wissel toe... ik schrok best van de staat. Bobines zagen er nog aardig uit; iets wit aangedaan, maar niet heel erg. Met de nieuwe LS2 kit loopt de auto wat soepeler en dit is vooral merkbaar bij het toeren maken. Heerlijk.





Uiteindelijk de ventieldopjes nog geinstalleerd en mijn uitlaat rechter gehangen.


Het plan was om nog de oliedruk/temp meter in te bouwen, maar toen ik de adapterplaat openende van RaidHP schrok ik van de afwerking: OVERAL bramen! Hierover gaat een klachtenmail de deur uit en ik bestel maar een Racingbeat en deze gaat retour. Wat een belabberde kwaliteit! Was lekker voor het blok geweest..




Volgende mod zijn de ubergeile alu dorpelbeschermers van Miatabluer1!!!
- By Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] Date 26-04-2015 08:33
Gelukkig op tijd gezien.
Dat metaal slijpsel is inderdaad niet zo best voor het blok.

Weeral mooie foto's :-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 03-05-2015 01:16
Beetje schmuck voor onder de kap. Radiator dop op 1.3 bar met temperatuurmeter op 1.3bar.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 05-05-2015 14:59
Rvs dorpels gemonteerd en mijn roest plekjes bij de achterdeuren opgeschuurd en gelakt. Daarna dikke hpx vliestape eroverheen.
- By Miatabluer1 (SuperForumposter) [be] Date 05-05-2015 17:21
Weeral een mooie aanwinst :-)
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 05-05-2015 19:38
Dat ziet er heel netjes uit!

Olof
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 08-05-2015 00:00
En nog een beetje under the hood schmuck... een rotary oliedop van bijna 300gr aluminium :-)
- By CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] Date 08-05-2015 19:04
Dat is super man! Echt gaaf!!!!!!!!!!!
- By woudenbaard (SuperForumposter) [nl] Date 09-05-2015 15:21
Ziet er cool uit! je hebt inmiddels al wel veel 'Rotary' accessoires weten te verzamelen!
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 09-05-2015 16:23
Thanks... Ebay is echt veel te vinden. Wel opletten met de goedkope rotzooi... maar das overal.

Vamiddag tijdens de regenbui m'n oliepijlstok ook rotary gemaakt :-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 25-05-2015 10:28 Edited 25-05-2015 17:53
Zo... gisteren mijn DEPO metertje ingebouwd. Hieronder een paar foto's. De olieadapter was niet voorradig en zet ik er dus later in. Wel alle kabels al gelegd. Ik heb gekozen om via de bijrijderskant (achter de ruitenvloeistof tank) naar binnen te gaan. Met een beetje meetwerk kun je precies achter het steunpunt van de kachel uitkomen zoals te zien is op foto 4. Gat vanaf onder geboord in mijn bovenste ventilatiekanaal en voila. Klaar. Middagje werk.

Filmpje: http://vid43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/RX-8/20150525_102156.mp4
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 25-05-2015 17:45
Ziet er mooi uit hoor! Mooi gedaan! Hoeveel oliedruk zegt t metertje dat je nu hebt?
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 25-05-2015 17:54
Die adapter moet er nog zoals ik al schreef... was niet voorradig.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 16-07-2015 18:22
Zo... vandaag weer een klein beetje geklust voor de Mazda. Ik vond de pre-mix achter in de koffer in mijn plastic bakje geen gezicht. Heb vandaag een houder gemaakt voor mijn 200ml klysma flesjes... gheghe. Wacht alleen nog op de plastisip om het geheel mooi af te werken, maar de PostNL pakketdienst staakt gewoon door. Begrijpelijk hoor, maar wel ietsje irritant nu er 5 pakjes van mij op het distributiecentrum liggen. Helaas alleen 2 x de boor ernaast gelopen, maar dat krijg je na de nachtdienst. Inmiddels alweer strak geschuurd en afgewerkt.

Verder nog de zwarte grilletjes besteld ter bescherming van de oliekoeler en radiateur. Komen begin augustus. Dan gaat de olie adapter er ook in aangezien die dan mee komt :-)
- By CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] Date 17-07-2015 18:23
CreaBea
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 24-07-2015 10:32
Niet mijn mooiste project, maar doet waarvoor het bedoeld is... Plastidip op hout is geen meerwaarde :-)
- By CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] Date 24-07-2015 17:35
CreaBea 2.0 :-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 29-07-2015 17:44
Voetsteun links uitgehaald. Hoppa.
- By rx8wolf (Powerposter) [nl] Date 31-07-2015 11:18
Waar heb je die voetsteun gekocht? Daar ben ik al een tijdje naar op zoek.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 31-07-2015 12:06
Ebay.

http://www.ebay.com/itm/121325969307?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
- By rx8wolf (Powerposter) [nl] Date 03-08-2015 10:54
Bedankt voor de link, ik kon alleen een voetsteun voor rechtsgestuurde auto's vinden.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 04-08-2015 00:04
Weer lekker dagje vandaag... zonnetje, pilsje(s), oliesensor en druk adapterplaat en rode verf.
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 04-08-2015 05:23
Staat em goed! Had je wellicht niet beter de twee bouten los kunnen draaien ipv alles af te plakken? Wat voor merk heb je ervoor gebruikt en hoe heb je em eerst schoon gemaakt?
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 05-08-2015 20:13
Ik heb gewoon de Motip hittevaste verf genomen; is onnodig maar die had ik nog staan. Schoonmaken eerst met staalborstel op boor, vervolgens remmenreiniger en daarna terpentine. Spuiten maar; 3 lagen per klauw.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 05-08-2015 20:15
Zooo... Depo meter ook helemaal aangesloten en mee gereden. Bij starten rondom 2 BAR, bij normaal rijden op 4 BAR en bij doortrekken richting de 5.5 BAR bij 7000RPM. Hoger nog niet getest. Wanneer de olie en motor op temperatuur zijn is druk stationair rondom de 1 BAR.
https://onedrive.live.com/redir?resid=2D53E716FB21D99D!3709&authkey=!AOnMRiTnWczTtbg&ithint=video%2cmp4

Verder vandaag ook mijn voetsteun geïnstalleerd. Ziet er prima uit imo.
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 06-08-2015 13:23
Leuk filmpje! Mag wel wat langer duren met meer dynamische loads ;-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 12-08-2015 15:54
Uiteindelijk toch een defecte accu. Meteen een yellowtop gekocht en druppellader.
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 13-08-2015 18:32
Vandaag accu erin gezet.. wat een takkeklus. De yellowtop is lager de originele dus na lang gezoek mooie opvulbusjes gevonden zodat de klem weer functioneerde aangezien de schroefdraad te kort was. Had even geen gereedschap hier op een stuk draad bij te draaien. Alles gemonteerd, past de pluspool niet omdat de accu te diep lag... arghhhhhhh (en dat in 34 graden, in de zon... stel jullie de irritatie voor en de kleffe bilnaad...) ;-). Uiteindelijk 3 dikke latten gezaagd en zwart gespoten. Deze onder de accu gezet en de links lat wat korter zodat de inflow vrij is. Past als een tiet.

En toen het starten... wat een verademing; zo soepel heeft ie echt nog nooit gestart. Wat een verschil en geweld met die 2KW startmotor en nieuwe accu... ongelofelijk...

Nu weer wachten op de volgende items; D1 Spec carbon hood dampers... :-)
- By CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] Date 14-08-2015 18:35
Top joh, lekker bezig geweest weer!
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 16-09-2015 10:26
Zoals in ander topic beschreven lekkende schokbreker achter... op zoek naar een schroefsetje...

Verder vandaag een switchblade ontvangen en zelf geprogrammeerd zodat de centrale deurvergrendeling werkt EN de auto gestart kan worden. Allemaal zelf heel goed te doen. Ik heb een ietwat donker filmpje bijgevoegd met het resultaat.

Je hebt altijd 2 werkende sleutels nodig om er 1 toe te voegen!

ECU leren voor startonderbreker:
- eerste sleutel erin en naar ON stand draaien; wachten totdat het startonderbreker lampje uit is en sleutel verwijderen.
- zelfde met de tweede sleutel
- zelfde met de nieuwe sleutel
--> sleutel is nu ingeleerd en werkt!

Centrale vergrendeling/alarm:
- sleutel uit contact halen en deur openen
- sleutel in contactslot plaatsen
- off naar on
- off naar on
- off naar on EN TERUG naar off
- vervolgens 3x op de deurswitch welke ziet dat de deur dicht is (zit op de achterdeur) drukken
- en de ecu bevestigt dit middels het openen en sluiten van de deur en is nu in de program modus
- druk tweemaal op een willekeurige knop ALLE afstandsbedieningen om ze 1 voor 1 te programmeren
- na elke succesvolle programmering opent en sluit de vergrendeling

(alles hoorbaar op filmpje)
http://vid43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/20150916_103608.mp4
- By Melkie (Rotary SuperSpammer) Date 16-09-2015 12:21
Netjes!
- By Kaj (Deelnemer) [nl] Date 20-09-2015 08:27
Gave gadgets allemaal! Ik zie alweer dat er genoeg voor te koop is
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 09-10-2015 19:18
Planning voor morgen:
Olie verversen voor de winter en terug naar de dunnere variant 5w30. In de zomer met 10w40 gereden na een interessant gesprek met Hoebeke.

Verder morgen de Eibach Pro kit installeren. Geleverd door NL Power Autostyling. Super scherpe prijs en ze hebben veel moeite gedaan om alles voor 't weekend bij mij te hebben. Hartelijk dank! Wilde de goede service en prettige communicatie toch even melden hier!

Morgen volgt (hoop ik) het resultaat....
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 12-10-2015 22:48
Zo.... tussen Rowen Heze en 't andere gefeest door iedere ochtend met 'n katertje aan de sleutel geweest. De Bilstein Pro 12 kit ligt eronder en wat 'n verschil. Ik kan dit iedereen aanbevelen. De wegligging is zoveel zekerder, geen overhellen meer en aardig comfort over. Het was best veel werk, soms 'n uitdaging, maar met gezond verstand alles in 7 uur gefixt.

Daarnaast vandaag nog ff de Greddy gasveren gemonteerd. Zag bij 't wisselen naar de winter bandjes da't mijn reactiestangetje linksvoor 't begeven heeft. Morgen vervangen en dan vervang ik rechts preventief.

Al met al 'n produktief weekendje :-)
- By Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] Date 13-10-2015 06:01
Weeral mooie upgrades.

Bilstein demper ziet er heel wat steviger uit
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-10-2015 06:53
Bedankt voor posten foto's !!!
mvg, Ruud
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-10-2015 15:41
ziet erg goed uit!! :):)

Het staat bij ons ook altijd nog op het verlanglijst(je) :)

Groetjes M&M
- By Roell (Powerposter) [gb] Date 14-10-2015 06:26
Zo te zien toch een druk weekend gehad. Het resultaat mag er wezen!
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 14-10-2015 11:33
Ziet er inderdaad erg mooi uit.
Hoe heb je de poten eruit gehaald, bovenste wishbone los gehaald? Alleen de twee bouten of ook het kogellager? Hoe zit het bij jou met de roest? Zie hier en daar wel wat op je chassis zitten, maar alles ging gewoon goed los bij je?
Koppelstangen (van stabilisator toch?) is een ***klus, bij mij moest ik de stangen met geweld er af rammen om zo de kogel goed vast te kunnen pakken...
Vooral de laatste foto ;-)
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 14-10-2015 17:05
Nou,  ik heb alleen de schokbreker zelf losgehaald en beide reactiestangetjes. Vervolgens met spanband (nadat de auto op blokken stond) de onderste draagarm naar beneden gespannen en de schokbreker kon er in zijn geheel zo onderuit en de nieuwe weer in. Het is uiteraard allemaal wat wrikken en vloeken, maar het lukt met gezond verstand. Alle bouten/moeren gingen soepel los; alleen links reactiestangetjes heb ik los gekapt met een beitel. Staal was net kauwgom zo zacht.

Achterkant was erg makkelijk; was de spoorstang los moeten halen (eerst van je spoorinstelling een foto maken, anders moet je gaan uitlijnen erna) en dan kun je alles makkelijke (de)monteren.

Zoals ik al zei; al met al een dag werk, maar zeker de moeite waard. Een smeerput of brug zijn onmisbaar.

Volgende item wat ik wil aanpakken zijn de motorsteunen; hij vibreert de laatste maanden wat meer bij stationair draaien.
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 14-10-2015 20:51
Ben benieuwd hoe het je met de motorsteunen vergaat. Die van mij is er ook aan toe (75.000 km). Hij vibreert stationair en hij schokt nogal bij gas loslaten en daarna meteen weer gas geven. Bougies, bobines en kabels zijn goed.

Groeten,
Olof
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 14-10-2015 20:53
Zag dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Bg07Ttdra8E

Ziet eruit als een klusje van een ochtendje.. maja... blijft altijd een verrassing....
- By Olof (ForumPro) [nl] Date 14-10-2015 21:12 Edited 14-10-2015 21:18
Dank je. Toevallig had ik dat filmpje ook al gezien. Montage lijkt niet moeilijk. Het gaat me eigenlijk meer om welke steunen je aanschaft en waar, wat ze kosten en hoe ze bevallen (als het geen OEM steunen zijn).

Olof

Ik ben dus van plan 'misbruik' te maken van jouw ervaring...   :-)  :-)  :-)
Up Topic Algemeen / Clubzaken / RX-8 SP Zwart
1 2 3 Previous Next  

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill