
@ tzeunis,
Betreffende je 2 vragen:
Mijn "olieverbruik" van de RX-8 (gebaseerd op een
persoonlijke overtuiging en een aantal omstandigheden, feiten en aannames) is als volgt;
1) Bij toepassing van een rotary/wankel vliegtuigmotor (o.a. Renesis 13b-motor
zonder OMP) wordt door de betreffende fabrikant/leverancier voorgeschreven om te premixen met een mengverhouding van 1:85
2) Dit komt grofweg overeen met die van de moderne 2-takt buitenboord motoren (Yamaha etc.) met hoge vermogens alwaar advies mengverhouding van 1:75 tot 1:100
3) Ikzelf streef naar ca. 1:100 voor mijn RX-8.
4) Elke Rx-8 gebruikt 4-takt olie via de OMP e.e.a. vlgs een gemiddelde van 1 ltr. per 3000 km. Dit verbruik is zeer afhankelijk van de belasting van de motor c.q rijstijl (er zijn mooie 3-dimensionale grafieken van Mazda hierover beschikbaar/kan het niet zo snel vinden) en kan bij een stevige rijstijl oplopen tot 0,5 ltr per 1000 km of bij circuit rijden nog hoger, maar ook bij (zeer) rustige rijstijl zakken tot ca. 1 ltr per 5000 km.
5) Ikzelf pas daarnaast in de vacuumleiding van de OMP een 2 mm restrictor toe (vernauwingsbuisje voor verhoging opbrengst OMP....veelbesproken op het Duits Forum en aldaar tamelijk veel toegepast) e.e.a. om een betere/hogere dosis smering van de zijdelingse rotorafdichtingen te bereiken die er met de huidige 2 injectoren bekaaid vanaf komen.
6) In Duitsland is vastgesteld is dat het verbruik van 4 takt olie door toepassing van een 2mm restrictor in de vacuumleiding van de OMP toeneemt met zo'n
1/3 tot 1/2.
(je kan ook een diam. van 2,5....3.... of 3,5 mm etc toepassen)
7) Ikzelf rijd overwegend rustig en ga daardoor uit van een gemiddeld 4-takt OMP verbruik van 1 ltr per 5000 km..........door de rustige manier van rijden (en door mindere interne wrijving motor) is mijn benzineverbruik bijna altijd gemiddeld 1 ltr. per 8,7 km.
8) Mijn 4-takt olieverbruik via de OMP (inkl. verhoging door de restrictor) is derhalve 1 ltr plus
1/3 ltr.=
1,33 ltr. per ca. 5000 km; ergo ik gebruik daarvoor (5000 km gedeeld door 8,7 km/1 ltr)
ca. 574 ltr benzine9) Mijn
4 takt olieverbruik komt dus uit op 1330 ml per 574 ltr benzine =
2,3 ml per 1 ltr benzine.
10) Om de gewenste mengverhouding van 1:100 {= 10 ml (
4+2)-taktolie per 1000 ml benzine} te bereiken moet ik dus nog 10-2,3= 7,7 ml 2 takt olie toevoegen per 1000 ml benzine. (ofwel 7,7 ml per 8,7 km).
11) Om wat gemakkelijker vast te stellen hoeveel 2-takt olie bij het tanken moet worden bijgevuld baseer ik mij op het aantal afgelegde km's (sinds de laatste tankbeurt).
12) Een toevoeging van 7,7 ml 2-takt olie per 8,7 km impliceert dat ik dan per afgelegde 1 km aan 2-takt olie moet toevoegen …......7,7 : 8,7 = 0.89 ml per 1 km
13) Ik voeg dus zelf toe 0,89 ml 2-takt olie per afgelegde 1 km...........grofweg dus 0,9ml 2-takt olie per 1 km.........anders gezegd bijna 1,0 ml 2 takt per 1km.
14)
1e VOORBEELD:...........na een rit van 400 km vul ik 400 x 1,0 ml = 400 ml 2-takt olie bij voor een voldoende 2-takt dosering tot aan de volgende tankbeurt.......
2e VOORBEELD:........heb ik dan daarna b.v. 325 km afgelegd, dan vul ik bij: 325 x 1,0 ml = 325 ml 2-takt olie.
15) Ik beschouw de hoeveelheid toe te voegen 2-takt van 1,0 ml per 1 km telkens als maximum waar ik onder wil blijven; in de praktijk rond ik dus de bij te vullen hoeveelheid 2-takt olie naar beneden af, dus van die berekende 325 ml maak ik zo'n 300 ml.
ERGO; op b.g wijze draait mijn RX-8 dus middels zijn eigen OMP verbruik (4-takt) en mijn 2-takt toevoeging op een mengverhouding van (de door mij gewenste) bijna/ca. 1:100.
Ik koop volsynthetische 2-takt olie van het merk MPM ("MPM 2-Stroke Synthetic TC+ Jaso FC") en betaal voor een 20 ltr. vat bij mijn leverancier (krijg hier hoge korting op olie) telkens € 83,70 hetgeen resulteert in literprijs van € 4,19 per ltr voor goede synth. 2-takt olie.
mvg, Ruud